Eftersom det är procentuellt sett vanligare med bränder i bränslebilar enligt MSB så borde man kanske börja med sprinklersystem där, det borde ju ha bättre verkan eftersom det är så få elbilar som börjar brinna. Eller tolkade jag MSBs data fel?

Nu verkar det som "alla" bilfärjor till Sverige stoppar trasiga elbilar

• Haha
BigR
  • Laddar…
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Nu verkar det som "alla" bilfärjor till Sverige stoppar trasiga elbilar

[media]
Det sa han inget om i den videon iallafall.
Han pratade om att en skadad elbil får åka med på Gotlandsfärjan om en auktoriserad verkstad kan intyga att det inte är någon förhöjd säkerhetsrisk, det var allt.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Ska man vara petig så sade han att man måste uppvisa ett intyg från en autoriserad elbilsverkstad att den skadade elbilen inte utgör någon förhöjd risk för att få ta med den till fastlandet.

Det var inte allt. Han började med att säga att man inte kunde ta en skadad elbil med båt från Helsingfors till Sverige. Det blir dyrt med bärgare landsvägen till Sverige men det finns förmodligen verkstäder för elbilar även i Finland.

Jag hittar inget om skadade elbilar hos https://www.destinationgotland.se
Däremot hittar jag att det är tillåtet att transportera elcyklar. Lite förvånande då SL har förbjudit transport av dessa i tunnelbanan.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det sa han inget om i den videon iallafall.
Han pratade om att en skadad elbil får åka med på Gotlandsfärjan om en auktoriserad verkstad kan intyga att det inte är någon förhöjd säkerhetsrisk, det var allt.
Visste inte att Helsingfors låg på Gotland @0:45 så Gotland var inte allt, det var precis 50% men vad vet jag

Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Visste inte att Helsingfors låg på Gotland @0:45 så Gotland var inte allt, det var precis 50% men vad vet jag
Ok, den hörde jag inte faktiskt.

Då antar jag att alla färjor får via Gotland eller Helsingfors. Jag är tveksam, men vad vet jag.

Lyssna från början. Jag undrar hur dom identifierar en skadad elbil. Det kan inte vara enkelt. Kör man för fort över ett lite för högt farthinder så att det slår i underredet för hårt så kan det ge en skada som visar sig omedelbart eller långt senare. De flesta vet nog inte hur känsliga batterier är för stötar (jag gissar så ni behöver inte fråga efter statistik).

T TommyC skrev:
Lyssna från början. Jag undrar hur dom identifierar en skadad elbil. Det kan inte vara enkelt. Kör man för fort över ett lite för högt farthinder så att det slår i underredet för hårt så kan det ge en skada som visar sig omedelbart eller långt senare. De flesta vet nog inte hur känsliga batterier är för stötar (jag gissar så ni behöver inte fråga efter statistik).
ja ungefär som om man kör lite för fort med en bensinbil över ett fartgupp. Slår först sönder oljetråg och växellåda. Gnistorna antänder oljan som börjar brinna, bensin läcker ut och det blir ett eldhav. Otroligt hur privatperser får åka runt med stora mängder explosiv vätska i trafiken. De borde ha förbjudit fossildrivna bilar redan efter ford pinto. Har haft två grannar som haft bränder i sina fossilbilar, en bmw 5serie, elbrand under drigt och en saab som började brinna i motorn vid motorvärmare. Statistiken visar även att de brinner oftare.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
Har haft två grannar som haft bränder i sina fossilbilar, en bmw 5serie, elbrand under drigt och en saab som började brinna i motorn vid motorvärmare. Statistiken visar även att de brinner oftare.
Så det var alltså elsidan som var den farliga inte förbränningssidan ;) (säger inget om att ingen brinner, jävlas bara lite)

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
il_duce il_duce skrev:
ja ungefär som om man kör lite för fort med en bensinbil över ett fartgupp. Slår först sönder oljetråg och växellåda. Gnistorna antänder oljan som börjar brinna, bensin läcker ut och det blir ett eldhav. Otroligt hur privatperser får åka runt med stora mängder explosiv vätska i trafiken. De borde ha förbjudit fossildrivna bilar redan efter ford pinto. Har haft två grannar som haft bränder i sina fossilbilar, en bmw 5serie, elbrand under drigt och en saab som började brinna i motorn vid motorvärmare. Statistiken visar även att de brinner oftare.
Länka gärna till några exempel från verkligheten tack!

BMWs problem med bränder i dieselbilar har vi avhandlat här tidigare, det finns länkar till otäcka filmer och data om återkallelser.

Troligen är det möjligt att med grov hastighetsöverträdelse på allmän väg med farthinder slå sönder motorblocket och/eller växellådan och tömma ut olja på vägen. Jag har aldrig läst om något verkligt sådant fall men det finns förmodligen några sådana?

Olja från motor och växellåda antänds dock inte av gnistor. Bensintanken i moderna bilar är monterad bra skyddad ovanför bakaxeln. Där saknar jag också exempel på antändning orsakad av krockvåld. Länkar med exempel mottages gärna!

Mitt exempel med krockvåld mot underredet av en batteribil från farthinder var nog inte så väl valt utan bara en spekulation men någon idiot finns det säkert som kommer att råka ut för detta.

Skillnaden mellan bränslebil och batteribil vid stort krockvåld är stor då eventuell brand och eventuell explosion i det första fallet uppträder kort efter kraschen medan det i det senare fallet kan uppträda omedelbart efter kraschen eller fördröjt upp till flera veckor.

Rederiernas bedömning av om en bil är för skadad för att få transporteras på båten gissar jag baseras på synliga krockskador. Nu gissar jag igen, länka gärna till bättre fakta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Länka gärna till några exempel från verkligheten tack!

BMWs problem med bränder i dieselbilar har vi avhandlat här tidigare, det finns länkar till otäcka filmer och data om återkallelser.

Troligen är det möjligt att med grov hastighetsöverträdelse på allmän väg med farthinder slå sönder motorblocket och/eller växellådan och tömma ut olja på vägen. Jag har aldrig läst om något verkligt sådant fall men det finns förmodligen några sådana?

Olja från motor och växellåda antänds dock inte av gnistor. Bensintanken i moderna bilar är monterad bra skyddad ovanför bakaxeln. Där saknar jag också exempel på antändning orsakad av krockvåld. Länkar med exempel mottages gärna!

Mitt exempel med krockvåld mot underredet av en batteribil från farthinder var nog inte så väl valt utan bara en spekulation men någon idiot finns det säkert som kommer att råka ut för detta.

Skillnaden mellan bränslebil och batteribil vid stort krockvåld är stor då eventuell brand och eventuell explosion i det första fallet uppträder kort efter kraschen medan det i det senare fallet kan uppträda omedelbart efter kraschen eller fördröjt upp till flera veckor.

Rederiernas bedömning av om en bil är för skadad för att få transporteras på båten gissar jag baseras på synliga krockskador. Nu gissar jag igen, länka gärna till bättre fakta.
Sker bilbränder HELA TIDEN. Skillnaden är om det är en elbil så gör någon en youtubevideo om det. Tänker inte hålla på med källor osv. då hela diskussionen är löjlig. Finns redan gott om statistik att elbilar är kraftigt underrepresenterade när det gäller bränder. Hela fenomenet är dock intressant studie i mänsklig psykologi och gruppdynamik. Skepticism mot förändringar i allmänhet och speciellt mot uppifrån politiskt påtvingade förändringar. Pluspoäng om det gäller bilar, verkar vara extra heliga .

Elbilar som helhet har även blivit politiserat , främst i usa.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det har hänt mig en gång. Hade lite för bråttom över en fartbula i Varberg för många år sedan och spräckte oljetråget. Att spräcka motorblocket tror jag skulle kräva helt orimligt mycket kraft.

• Wow
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Hur många vet t ex att det bildas vätgas när ett vanligt gammaldags bly-syrabatteri laddas?
Öh, typ alla?
Som inte skolkade från kemi i nian?

H HenrikHuslöse skrev:
Det har hänt mig en gång. Hade lite för bråttom över en fartbula i Varberg för många år sedan och spräckte oljetråget. Att spräcka motorblocket tror jag skulle kräva helt orimligt mycket kraft.
Hade en kollega när körde taxi som körde över en refug (typ trottoarhöjd) i alldeles för hög fart, tror han somnade. Bilen såg fin ut på utsidan men var skrot under. (osäker på om motorblocket gick sönder dock 🙄)

il_duce il_duce skrev:
Sker bilbränder HELA TIDEN. Skillnaden är om det är en elbil så gör någon en youtubevideo om det. Tänker inte hålla på med källor osv. då hela diskussionen är löjlig. Finns redan gott om statistik att elbilar är kraftigt underrepresenterade när det gäller bränder. Hela fenomenet är dock intressant studie i mänsklig psykologi och gruppdynamik. Skepticism mot förändringar i allmänhet och speciellt mot uppifrån politiskt påtvingade förändringar. Pluspoäng om det gäller bilar, verkar vara extra heliga .

Elbilar som helhet har även blivit politiserat , främst i usa.
Du har flera poänger där. Vi vet vad MSBs sammanställning av bränder säger även om det inte finns någon riktig statistik som även MSB skriver.

Vi vet också att den genomsnittliga batteribilen är bara några få år gammal och att de har funnits i ca 10 år. Vi vet att rostskyddet på nästan alla nyare bilar oavsett typ av drivning är undermåligt. Kanske kommer merparten av batteribilarna att skrotas av diverse olika orsaker innan det börjar läcka in saltvatten till battericellerna vilket dramatiskt ökar sannolikheten för termisk rusning.

Täcker man stora delar av underredet med plastpaneler så kommer inte bilbesiktarna att kunna förvarna när batteriinslutningen har fått rostskador. Där kommer det kanske att bli motsvarande krav på besiktning som redan gäller för gastankar.

Jag ogillar starkt att dagens batterier har egenskapen termisk rusning. Dessa lösningar borde vara förbjudna som professorn i elektrokemi Paul Christensen sade. Brändernas våldsamma förlopp gör att dagens typer av batterier är olämpliga att placera nära byggnader. Jag ogillar även att biltillverkarna krånglar till gamla enkla robusta mekaniska lösningar som exempelvis dörröppnare. Massor av elektroniska finesser verkar ibland främst ha syftet att tjäna pengar på reparationer. Den politiska styrningen mot batterier riskerar att sänka större delen av bilindustrin i Europa. Sker det så får det enorma konsekvenser på vår ekonomi.

Förmodligen kommer det i framtiden att finnas batterier som inte har egenskapen termisk rusning. Varför kunde vi inte få biltillverkare att jobba för detta på ett ordnat sätt där saker får ta sin tid och nya teknoligier och konstruktioner kunde verifieras på sedvanligt sätt vilket har fungerat i andra branscher under många decennier. Hur sker krockproven med batteribilar? Fuskar dom? Det finns ju flera spektakulära verkliga olyckor där batteribilar både har fattat brand och exploderat med samtliga åkande kremerade som konsekvens. Detta borde ju ha synts i krockprov.

Den mänskliga psykologin att kunna bortse från alla de möjliga konsekvenserna med hänvisning till att det sällan händer är synnerligen märklig men det är vi ganska få som tycker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.