Hej,

Vi har just köpt en elbil från 2022, alltså begagnad. Bilfirman (Riddermark) angav 531 som "WLTP min" (se första bilden). Man fick även se ett battericertifikat där det angavs lite olika siffror för WLTP, som jag inte riktigt förstår hur jag ska tolka (bild 2 och 3 där jag ringat in siffrorna jag undrar över).

Nu när bilen är fulladdad så anger den själv att den har 418 km i räckvidd. Jag har förstått att siffran som anges i WLTP ofta är överskattad och att man inte riktigt kan lita på den, men är det rimligt med en faktiskt räckvidd på 418 km (om bilens info stämmer) utifrån sifforna i certifikatet? Det är nu ändå varma dagar (20+ grader), så förutsättningarna är ju goda.

• Screenshot_20260826_225534_Samsung Browser.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260826_225221_OneDrive.jpg
    Skapa konto
  • Screenshot_20260826_225233_OneDrive.jpg
    Skapa konto
G Gulhuset skrev:
Det är nu ändå varma dagar (20+ grader), så förutsättningarna är ju goda.
WLTP testerna sker vid 23C. Så det kan väl diskuteras.

WLTP-data kommer från en definierad testcykel på liknande sätt som biltillverkarens förbrukningssiffror för en förbränningsmotorbil och ska mer ses som en jämförande siffra, tex mellan fordon.

Då bilar körs på olika sätt och under olika förutsättningar så kommer verklig räckvidd vara annorlunda och framförallt varierade. Bilens egen uppskattning av räckvidd beror på en rad olika parametrar och dessutom på historiskt körsätt i det individuella fallet, därför kommer den också variera.

Battericertifikatet i detta fall är ett eftermarknadstest som ska ge dig ett hum om hur bilens batteri mår efter en viss tid av brukande. Dess data kan säkert variera inom ett visst intervall då de finns väldigt många olika batterityper och fordonsintegreringar av dessa. Så det ska också ses som en uppskattning med viss felmarginal skulle jag säga.

• Gilla
Hemingway och 3 till
  • Laddar…
S
Jag har som tumregel att dela kapaciteten med 2 för att få en halvvettig bild av räckvidden. 2 kommer från 2kWh/mil ungefär. Så min bil som har wltp på 57 mil har enligt mig 80/2 ca 40 mils räckvidd. När jag kör kommer jag närmre mina siffror än wltp siffrorna. Under normala förhållanden så kommer jag ca 45 mil

• Gilla
Gulhuset
  • Laddar…
Jag har syskonmodellen ID4.

Bilen anger vad den tror hur långt du kommer med de senaste körningarnas körmönster.

När jag kör motorväg 110/120kmh runt nollan når jag ~30mil.
I somras körde vi 36mil på en laddning, men då var det mest 80-väg, och vi använde ca 90%.
Närmare 50mil kom jag när jag pendlade och låg och körde 40/70/80-väg.

• Gilla
Gulhuset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.