188 läst ·
7 svar
188 läst
7 svar
Elbilen kan snart sänka dina elkostnader
På konsumentens sida
· 3 627 inlägg
Med den nya tekniken V2X kommer bilen att fungera som ett batteri till huset. Utvecklingen går snabbt, enligt Energimyndigheten.
Du kan läsa artikeln här: Elbilen kan snart sänka dina elkostnader
Du kan läsa artikeln här: Elbilen kan snart sänka dina elkostnader
Jag tror inte för fem öre på detta. Det finns många orsaker, men mina främsta argument är:
- kostnaden för att ladda/ladda ur är för hög, en batteri cykel på ett bilbatteri är mycket dyrare än på ett hemma batteri och redan där är den dyr
- slitaget på batteriet kommer att märkas och sänker värdet på bilen
- det är inte säkert du kan ha fullt batteri när du behöver. Komplexiteten för att kunna styra när du skall ha el i bilen och inte kommer att bli stor. Här havererar de flesta smarta lösningar bortom att bilen skall laddas med den billigaste elen mellan det sladden stoppas i och kl sex på morgonen.
- det blir ökade kostnader i husets installation. En växelriktare med koppling till bilen kommer att kosta rätt mycket mer än en standardprodukt.
Nej, detta är ännu en av de tekniker som söker ett business case, ett business case som i detta fallet är ytterst tveksamt.
- kostnaden för att ladda/ladda ur är för hög, en batteri cykel på ett bilbatteri är mycket dyrare än på ett hemma batteri och redan där är den dyr
- slitaget på batteriet kommer att märkas och sänker värdet på bilen
- det är inte säkert du kan ha fullt batteri när du behöver. Komplexiteten för att kunna styra när du skall ha el i bilen och inte kommer att bli stor. Här havererar de flesta smarta lösningar bortom att bilen skall laddas med den billigaste elen mellan det sladden stoppas i och kl sex på morgonen.
- det blir ökade kostnader i husets installation. En växelriktare med koppling till bilen kommer att kosta rätt mycket mer än en standardprodukt.
Nej, detta är ännu en av de tekniker som söker ett business case, ett business case som i detta fallet är ytterst tveksamt.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Ja, vem bryr sig om kostnaden för ett trasigt bilbatteri liksom.Attitudeswe skrev:
Fast du kanske leasar den och då är det inte ditt problem, så det är faktiskt jävligt smart isåfall.
Bilar har bland de bästa batterier + BMS som finns på marknaden. 4000 cykler lär inte vara något problem. Det är 300% fler cykler än vad en snitt bil kommer uppnå innan den skrotas (antaget att bilar skrotas vid 35.000mil)
Detta har det pratats om i 20 år. Jag tror det när jag ser det. Mest undrar jag om det är tillräckligt betalt för att spendera laddcykler på och förkorta livslängden på sitt batteri. Men leasar man eller dylikt kan man ju skita i det. Gissningsvis kommer leasingavtalet även inkludera max antal laddcykler..
Ja, men så länge jag och andra maniskt tittar på hur många % batterihälsa en bil har så tappar du värde på bilen ändå.Attitudeswe skrev:
Den har tappat 50% sen jag köpte den ny. Jag planerar behålla den i 7år till så i min kalkyl är den värd 50.000kr oavsett. Så länge den har 40% räckvidd kvar kommer den ha pendlingsvärde.
Sen kommer jag ju inte köra arbitrage med mindre än 4kr/kWh prisskillnad. Det största värdet kommer från stödtjänster (som förbrukar minimalt med cykler)
Sen kommer jag ju inte köra arbitrage med mindre än 4kr/kWh prisskillnad. Det största värdet kommer från stödtjänster (som förbrukar minimalt med cykler)
Klicka här för att svara