18 775 läst ·
129 svar
19k läst
129 svar
Elbil: laddbox med CEE-kontakt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Så är det förstås, och för att knyta ihop säcken kan jag som TS meddela att jag köpte en sådan (Ctec Njord Go) och är rimligt nöjd med.A Avemo skrev:
Nu när tråden återuppväcktes var det dock en tydlig billighetsaspekt med och en vilja (som jag läser det) att bara få en enkel kabel med CEE i ena änden och typ 2 i den andra. Min uppfattning är att det inte går.
Det var alltså det här jag svarade nej på:
P P-E Hans skrev:
Där är vi helt överens. Men jag svarade frågan som @Fotografen ställde lite senare. Och det var honom du citerade.Nötegårdsgubben skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Den där har jag kört med i ett par år utan problem. Brukar ha den inställd på 8A och har aldrig haft problem med huvudsäkringarna. Den kommer för övrigt vara till salu för en rimlig peng snart då jag kommer lämna tillbaka min elbil inom kort och börja köra med ICE-bil igen.A Avemo skrev:
Du har en rolig poäng! Men jag resonerar inte så att bara för att jag kan köpa en sak, så blundar jag och tar emot allt folk säger kommer med denna.. Främst tror jag din tanke hämmar konkurrensen och gynnar (bil/elektronik)branschen.U Uffe A skrev:
Jag håller med dig. Tror inte på alla tekniska argument, utan att detta är ett sätt att låsa in konsumenter i ytterligare köp-behov.Fotografen skrev:
Fast är det så? Utan att vara elektriker har jag lärt mig att "mottagaren" väljer ampere, men volten måste stämma. Jag undrar om inte detsamma gäller på det som numera kommit efter det som jag lärde mig av, dvs. elbilar. En trefasanslutning som passar kan ju då inte vara fel volt, men för många ampere.GK100 skrev:
Enkelt uttryckt: Om bilen klarar av att ta emot tre faser med 230 v på varje, bör inte bilen då klara av det?
A Avemo skrev:
Min fråga, som alltjämt är tydligt obesvarad, är dock varför det behövs en inbyggd logik. Om mottagaren klarar trefas, så måste den ju ha logiken. Annars är det väl farligt?!A Avemo skrev:
Du var först att svara och du har nog rätt. Tackar åter för det! Skulle dock gärna vilja fatta varför det krävs mer än en kabel, men det får en ingenjör eller vad det heter svara på gissar jagNötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås, och för att knyta ihop säcken kan jag som TS meddela att jag köpte en sådan (Ctec Njord Go) och är rimligt nöjd med.
Nu när tråden återuppväcktes var det dock en tydlig billighetsaspekt med och en vilja (som jag läser det) att bara få en enkel kabel med CEE i ena änden och typ 2 i den andra. Min uppfattning är att det inte går.
Det var alltså det här jag svarade nej på:
Då kan du väl meddela migS Styrman_jansson skrev:
Jag är inte säker på om jag förstår frågan. Bilen kan styra laddströmmen. Det skulle vara möjligt att lägga upp det så att man manuellt var tvungen att ställa in maximal laddström i bilen före laddning. Men man har valt ett system där laddboxen kan meddela bilen hur mycket den maximalt får ta. Därmed minskar risken att man skjuter säkringar för att man glömt att ställa in rätt laddström. Det är för att göra det lättare för användaren och minska risken att en användare av misstag överbelastar gruppen.P P-E Hans skrev:
Bilens likriktare kan givetvis dra vad den så önskar. Den kan också hantera ett ganska stort voltspann oxo, t ex Tesla klarar upp till 250V. Men om en laddare noterar att en bil drar mer ström än vad den säger åt bilen att den får dra så är nog en rimlig åtgärd från laddaren att bryta strömmen och indikera fel.P P-E Hans skrev:Fast är det så? Utan att vara elektriker har jag lärt mig att "mottagaren" väljer ampere, men volten måste stämma. Jag undrar om inte detsamma gäller på det som numera kommit efter det som jag lärde mig av, dvs. elbilar. En trefasanslutning som passar kan ju då inte vara fel volt, men för många ampere.
Det är laddaren i bilen som bestämmer strömmen rent elektriskt, men bilen kommunicerar med laddboxen, som kan begränsa hur hög ström laddaren i bilen får ta. Det finns ju ändå en fördel att lastbalasering kan implementeras i den fasta installationen oberoende av vilken bil som laddas.
Ladboxen (eller klump på laddkabel) ska även innehålla ett skydd mot DC felström som kan påverka funktionen hos föregående jordfelsbrytare. Detta skydd garanterar att jordfelsbrytare inte utsätts för för hög DC felström (6mA) men det kräver att laddboxen är den enda lasten med risk för DC felström på aktuell jordfelsbrytare. Därmed får två laddboxar ej installeras på samma jordfelsbrytare. Om alla istället använde vanliga CEE uttag skulle det bli sämre ordning på detta.
Det finns bilar (Vad jag vet BMW I4) som levereras med laddklump där kabeln kan bytas med kontakt i klumpen från medföljande Schuco till CEE416, så det kan vara värt att kolla innan man köper ngt annat.
Ladboxen (eller klump på laddkabel) ska även innehålla ett skydd mot DC felström som kan påverka funktionen hos föregående jordfelsbrytare. Detta skydd garanterar att jordfelsbrytare inte utsätts för för hög DC felström (6mA) men det kräver att laddboxen är den enda lasten med risk för DC felström på aktuell jordfelsbrytare. Därmed får två laddboxar ej installeras på samma jordfelsbrytare. Om alla istället använde vanliga CEE uttag skulle det bli sämre ordning på detta.
Det finns bilar (Vad jag vet BMW I4) som levereras med laddklump där kabeln kan bytas med kontakt i klumpen från medföljande Schuco till CEE416, så det kan vara värt att kolla innan man köper ngt annat.
Det jag skrev utgår från hur jag uppfattade det Fotografen skrev dvs en direkt koppling mellan en trefashandske och ett don av typen mot bilen utan annat än ledningen mellan. För att lyckas med det krävs då lite mer av bilens system och det blir kaka på kaka för att hantera de båda sätten där den bättre lösningen ligger i att använda signaleringen mot laddboxar etc.P P-E Hans skrev:Fast är det så? Utan att vara elektriker har jag lärt mig att "mottagaren" väljer ampere, men volten måste stämma. Jag undrar om inte detsamma gäller på det som numera kommit efter det som jag lärde mig av, dvs. elbilar. En trefasanslutning som passar kan ju då inte vara fel volt, men för många ampere.
Enkelt uttryckt: Om bilen klarar av att ta emot tre faser med 230 v på varje, bör inte bilen då klara av det?
Det är en viktig del i standardsnittet (förutom val av ström) med kontroll av att det är anslutet innan båda ändarna sätter sig i moden att laddning kan börja..Så hålls sladd och stift-hylsor i kontakterna spänningslösa när det inte är i drift. Du har samma princip i att man inte ska använda vanliga stickproppar som strömbrytare och koppla till-från genom dem. En annan del är att en enkel kontroll av om PE dvs skyddsjord åtminstone har någon förbindelse mellan box och bil sker och blockerar vid fel.
Det är som sagt dyrt för några väldigt enkla funktioner kring dessa sladdar, boxar men säkert sämre att lägga mer funktionalitet i bilarna för ett udda fall att några få ev skulle vilja kunna ansluta trefas direkt. Rundtugget kring JFB av olika slag, skydd mot DC osv kvarstår och skulle bli ännu mer i fokus med direkt anslutning och mer krav på fasta installationen före uttaget.
För mig är inte argumentet legitimt. Allt jag köper i affären i övrigt drar olika mycket ampere. Det är jag som ska se till att det funkar. Men funkar inte min hjärna så säger säkringen stopp (den metod som gällt hittills alltså).A Avemo skrev:Jag är inte säker på om jag förstår frågan. Bilen kan styra laddströmmen. Det skulle vara möjligt att lägga upp det så att man manuellt var tvungen att ställa in maximal laddström i bilen före laddning. Men man har valt ett system där laddboxen kan meddela bilen hur mycket den maximalt får ta. Därmed minskar risken att man skjuter säkringar för att man glömt att ställa in rätt laddström. Det är för att göra det lättare för användaren och minska risken att en användare av misstag överbelastar gruppen.
Det gäller även trefas, som jag FÅR köpa utan behörighet. Jag kan t.ex. ställa in en byggfläkt, eller vad för annat som helst, på trefas. Passar kontakten så är det ingen fara - men är jag så dum att jag ställer in för många (eller för stor) så går säkringen.
Har säkringen devalverat sin roll?
https://www.cablesoolutions.shop/en/type-2-portable-charger-with-red-cee-16a-105703252.html
Detta som det letas efter?
Detta som det letas efter?
Men vad är då nackdelen med hur det är gjort nu? Skulle du vilja ha ett CEE-intag på bilen i stället för typ 2-intaget? Annars måste du ändå ha en speciell kabel. Jag är helt med på att laddkabeln är överprissatt. Men det kan man åtgärda utan att ändra konstruktionen. Vad är inte ett legitimt argument? Att det blir mer flexibelt och lättanvänt?P P-E Hans skrev: