18 775 läst ·
129 svar
19k läst
129 svar
Elbil: laddbox med CEE-kontakt?
Jo men nattpriset är ju alltid lågt mellan 21 och 06, ca 9h med andra ord.Nötegårdsgubben skrev:
Dels vill man kanske kunna ladda mer när priset är lågt (på natten) dels är det nog frustrerande för många att det tar flera dagar att ladda bilen fullt.
Men på det stora hela håller jag med. Man klarar sig med betydligt lägre laddström än många tror. Särskilt om man har ett relativt stort batteri som sällan är nära tomt.
2kW gånger 9h ger 18kWh.
18kWh kommer man minst 10 mil på med en ren elbil. Kör man mer än 10mil om dagen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Nej, normalt gör många inte det, men säg att man varit ute på en långtripp och dränerat ett 80 kWh-batteri. Då tar det en vecka att ladda fullt igen, utan hänsyn tagen till dagligt bruk. Kör man då fem mil om dagen i vardagslag hinner inte en sådan bil ladda fullt från en helg till en annan. Så lite högre effekt än 2 kWh vill man nog gärna ha. Men redan med det dubbla är nog de flesta på den säkra sidan. Så mycket som en 11 kW-laddare tror jag få behöver egentligen.
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Igår påpekade @vectrex i en annan tråd att det inte ingår någon mobil laddare* alls i VW:s elbilar, utan bara en typ 2-kabel. Efter att ha bekräftat det i min egen köpspec (satan vad rader med finstilt text det är) avgör det saken. Det blir ingen fast installerad laddare på landet, utan en trefas-CEE-variant.
Att inte ha någon mobil laddare alls känns inte som ett alternativ och att ha en fast laddare på landet och en mobil enfasladdare känns också som en dålig kombo om man måste betala för båda.
Så det blir en mobil trefasladdare nu med adaptrar för schuko och enfas CEE. Så får vi se om det blir en fast installation också vad det lider.
*Jo, jag vet att laddaren sitter i bilen egentligen, men vad ska man kalla sladdarna då?
Att inte ha någon mobil laddare alls känns inte som ett alternativ och att ha en fast laddare på landet och en mobil enfasladdare känns också som en dålig kombo om man måste betala för båda.
Så det blir en mobil trefasladdare nu med adaptrar för schuko och enfas CEE. Så får vi se om det blir en fast installation också vad det lider.
*Jo, jag vet att laddaren sitter i bilen egentligen, men vad ska man kalla sladdarna då?
Redigerat:
Jag har sett att Laddboxen Njord Go säljs i Sverige i paket med ett väggfäste. Detta gör att man kan få skatteavdrag för den trots att den är försedd med cee-kontakt och inte är gjord för fast installation.
Om den är bra eller dålig eller vad du letar efter har jag ingen aning om.
Om den är bra eller dålig eller vad du letar efter har jag ingen aning om.
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Ja, jag har också sett det. Appstyrd också, vilket tilltalar mig som då framför allt skulle ha den inom ett visst wifi-nätverk.
7.600 här, men 9.900 på produktsidan på samma ställe…
Ett lockande alternativ, särskilt om man skulle kunna få bidraget som ett företagsbidrag; vet dock inte om det går med enskild näringsverksamhet, men antar det. Att köpa den via en elektriker som skickar ut en lärling med skruvmejsel som skruvar upp väggfästet för att få bidraget som privatperson vet jag inte om jag gitter. Å andra sidan gillar jag inte att fuska med skatten heller, så det blir nog utan bidrag då.
Edit: Blir nog en sån, fast hos Clas i sjön. 9.000 jämnt med LRF-rabatt.
7.600 här, men 9.900 på produktsidan på samma ställe…
Ett lockande alternativ, särskilt om man skulle kunna få bidraget som ett företagsbidrag; vet dock inte om det går med enskild näringsverksamhet, men antar det. Att köpa den via en elektriker som skickar ut en lärling med skruvmejsel som skruvar upp väggfästet för att få bidraget som privatperson vet jag inte om jag gitter. Å andra sidan gillar jag inte att fuska med skatten heller, så det blir nog utan bidrag då.
Edit: Blir nog en sån, fast hos Clas i sjön. 9.000 jämnt med LRF-rabatt.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Fortsatte frågan här, då det var en flitigare diskuterad tråd.
Jag har utöver mina fasta en Easee 22kW trefasladdare i bilen med en 16A trefas CEE kontakt. Då finns det många flera ställen att ladda på...
Finns det (en enkel) övergångskabel från 3-fas CEE (16 A) till typ 2 (dvs. ”vanliga” laddsladden till elbilen) som INTE är en intelligent manick för ca 5 000 kr?
Jag har nämligen tre fräscha och behörigt installerade säkringar jämte CEE-kontakten (den samt kablarna i övrigt också fräscha och fackmässigt utförda). Bilen (Tesla Y 2023) har tekniken i bilen; jag behöver alltså ingen lastbalanserare, jordfelsbrytare eller annat för flera tusen.
När jag alltså har ett säkert uttag med 11 kW på knuten och övrig teknik i bilen så förstår jag inte varför någon ska ha mina pengar för det som så populärt kallas laddbox, som jag för egen del inte vill ha.
Huset har 3x25 A huvudsäkringar. Alltså behöver jag ingen info om risken att överbelasta faserna m.m.
Stort tack på förhand!
Jag har nämligen tre fräscha och behörigt installerade säkringar jämte CEE-kontakten (den samt kablarna i övrigt också fräscha och fackmässigt utförda). Bilen (Tesla Y 2023) har tekniken i bilen; jag behöver alltså ingen lastbalanserare, jordfelsbrytare eller annat för flera tusen.
När jag alltså har ett säkert uttag med 11 kW på knuten och övrig teknik i bilen så förstår jag inte varför någon ska ha mina pengar för det som så populärt kallas laddbox, som jag för egen del inte vill ha.
Huset har 3x25 A huvudsäkringar. Alltså behöver jag ingen info om risken att överbelasta faserna m.m.
Stort tack på förhand!
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Jag har inte ens elbil men är detta vad du vill ha?P P-E Hans skrev:Finns det (en enkel) övergångskabel från 3-fas CEE (16 A) till typ 2 (dvs. ”vanliga” laddsladden till elbilen) som INTE är en intelligent manick för ca 5 000 kr?
Stort tack på förhand!
https://www.evsolution.se/produkt/go-echarger-adapterset-3-fas-och-1-fas-samt-schuko/
Skogsägare
· 23 175 inlägg
Någon mer elkunnig får gärna komplettera det här, men mig veterligen är en typ 2-kontakt mer än bara en koppling, likt CEE- eller schukodon är. Med den följer även ett kommunikationsprotokoll som avgör när strömmen ska ”släppas på” från boxen och lite andra saker.
Det kommer alltså inte att hända att det tas fram en sladd med typ 2-don i ena änden och CEE eller schuko i den andra då det inte möter alla funktioner som finns och krävs i typ 2-änden.
Det kommer alltså inte att hända att det tas fram en sladd med typ 2-don i ena änden och CEE eller schuko i den andra då det inte möter alla funktioner som finns och krävs i typ 2-änden.
Med risk att lagret av mossa på ryggen blir ännu tjockare måste jag fråga:
Varför krånglar man till det så förbannat?
Varför finns inte en ingång för 3*16 med en möjlighet att ställa max ström?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Varför krånglar man till det så förbannat?
Varför finns inte en ingång för 3*16 med en möjlighet att ställa max ström?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Väntar med spänning (!) på att få en bra förklaring.Nötegårdsgubben skrev:
Någon mer elkunnig får gärna komplettera det här, men mig veterligen är en typ 2-kontakt mer än bara en koppling, likt CEE- eller schukodon är. Med den följer även ett kommunikationsprotokoll som avgör när strömmen ska ”släppas på” från boxen och lite andra saker.
Visst är det så att typ 2 och boxen ”kommunicerar”, vilket bl.a. innebär att sladden är strömlös tills bilen säger till att den ska mata ström.
Detta låter ju bra spontant.
Men sedan tänker jag att trefaskablar på byggen, hemma hos mig ibla, hela vintern på båtklubben osv. ofta ligger framme med ström; nog måste dessa godkända kablar klara detsamma även om de ska användas av en elbil?!