Byggahus.se

Elbil: laddbox med CEE-kontakt?

1. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 538 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Hemma har jag en laddbox redan men inför byte från hybrid till elbil funderar jag på hur jag ska göra på landet. Vilka nackdelar har egentligen en laddare med CEE-kontakt och vad bör man tänka på om man överväger en sådan. Och sparar man egentligen några pengar, då det inte är subventionerat likt en fast laddare?

Omständigheterna är att jag redan har ett CEE-uttag där bilen laddas och jag ser även en uppsida i att ha en mobil trefasladdare som kan användas på andra ställen; mängden gånger jag egentligen har nytta av en mobil trefasladdare är å andra sidan nog bara en handfull gånger per år.

Så finns det skäl emot att ha en mobil laddare, och i så fall vad? Har man exempelvis behov av att tidsstyra laddningen som inte lika gärna kan styras från bilen? Är de mobila kvalitetsmässigt sämre?

Och när det kommer till själva laddaren då, vad borde man titta efter? Här är några alternativ, alla 16 A men möjliga att ställa ner till lägre:

Khons, 6.000 kr liten som en schukoladdare

EV Smart 6.000 kr (rea) liten som en schukoladdare

EVConnect, 6.500 kr liten som en schukoladdare, ingen jfb

Besen, 7.000 kr väggmonterad

NRJ Kick, 10.500 kr liten som en schukoladdare

2. S
    Medlem · 1 637 inlägg
    NRG kick, CTEC Njord och Juice Booster II har alla inbyggd DC-övervakning och Jordfelsbrytare. Kan vara bra att tänka på eftersom man vill ha det och de flesta vanliga kvalitetsladdboxar har så.

Du sparar inga pengar jmf laddbox, du bör ändå kolla upp installationen av CEE uttaget så att allt är schysst. (Visst, finns mycket ”billigt” på wish och Alibaba men inte de jag tänker på nu...)

Fördelen är att du får en smidig portabel 11kW ”laddbox”. Med möjlighet att kunna använda en stabil 3-fas 400V CEE skarvkabel vid behov.

3. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    DC-övervakning och jordfelsbrytare (typ B?). Är det det man bör tänka på, utöver frågan om befintliga trådar och uttag är fräscha nog?

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 856 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    DC och typ B är endast aktuella frågor om du laddar bilen trefasigt, dvs om bilen har en inbyggd trefasladdare., och om bilen inte redan har nödvändiga skydd. Detta är i vilket fall inte frågor jag skulle sätta i främsta rummet.

Jag har inte satt mig in i detta område mest för att det finns så dålig information. Men man behöver utgå ifrån bilen, vad den klarar av att göra. Därefter titta på vad "laddboxar" kan tillföra. Han man en bil som inte passar i Sverige (=enfasladdare) och undermålig kontroll på laddströmmen så kan det kosta rejält i form av laddboxar med lastbalansering och höjda nätabonnemang.

Klart är att laddboxar precis som LED och andra nymodigheter som folk inte begriper sig på är lukrativt. Det märks ju på priserna.

Så jag har ingen aning om vad du behöver.

5. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 125 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Fördelen med en laddbox skulle jag påstå är att du kan koppla in lastbalansering. Det blir svårare med en CEE-ansluten.

6. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag kan inte för mitt liv se varför det skulle vara en fördel. Det är en kostsam anpassning för en elbil som inte är avsedd för Sverige!

7. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Tja, jag kan väl se en fördel i de fall man riskerar att dra huvudsäkringar titt som tätt om man börjar ladda en elbil.

8. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Bra poänger. Den egna bilen blir en ID.4, som laddar trefas AC, men jag vill inte alltför mycket bygga in mig i en lösning för en enskild bil, även om tanken med en mobil laddare förstås skvallrar om att det egna behovet är högre prioriterat än att ha en laddare på platsen oavsett egen närvaro.

Jag har alltid tänkt att det blir en fast laddare i samband med byte till riktig elbil, men nu har jag börjat fundera på om det verkligen är bäst.

9. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja som sagt, har du valt en sådan bil så innebär det problem / kostnader.

10. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Men om du redan har en laddbox, vad är det för fel på den? :thinking:

Och medföljer det inte en, om än långsam, enfasladdare?

11. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Vad gäller lastbalansering är jag inte jättebrydd. Hushållselen i huset är förvisso svårt snedbalanserad och borde fixas ändå, men laddbehovet kan nog egentligen sägas begränsat till vad man får ut av typ 6 A trefas. Det är ju inte så att man är nere och vänder på landet över dan, utan laddar man en bil på 24–36 timmar så räcker det i alla normala situationer.

12. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Har laddbox i BRFen i stan. Vill ha det på landet 30 mil bort också. På något vis.

13. 13th Marine

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Ja det stod ju längst upp i första inlägget :rolleyes:
    Jag skuller på att min skärm av spräckt där uppe :oops:

Som sagt, behöver du lastbalansera vill du nog ha en box, behövs inte det hade jag övervägt en CEE.

14. NICHOLAS J
    Medlem · 85 inlägg

NICHOLAS J

Medlem
    Kan någon här svara på varför behov över 2kW i laddeffekt finns när man laddar hemma?

15. Nötegårdsgubben

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Dels vill man kanske kunna ladda mer när priset är lågt (på natten) dels är det nog frustrerande för många att det tar flera dagar att ladda bilen fullt.

Men på det stora hela håller jag med. Man klarar sig med betydligt lägre laddström än många tror. Särskilt om man har ett relativt stort batteri som sällan är nära tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.