57 354 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Du har inte gnällt tillräckligt på Skellefteå Kraft i så fall. När de (och alla andra avtalsparter) pressas av dig som försöker säga upp avtalet så lyckas man ju alltid få nyteckningspris. Jag gör detta på bredband, TV, el...N Nalleman64 skrev:Ja jag tecknade avtal redan nu. Kollade med Skellefteå vad de kunde erbjuda vid en förlängning men de var inte i närheten av att kunna erbjuda det EON erbjöd.
Jag värdesätter att redan nu veta min elkostnad fram till den 27/2 -27 och jag är fullt medveten om att rörligt blir billigast i längden men när jag ser hur mina vänner som har rörligt svettas nu känns det ännu bättre med att ha säkrat priset. Dessutom är det LÄGRE än det jag betalat till Skellefteå under tio år.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jodå jag gnällde rejält på dem men att få ett avtal längre än tre år och/eller att slippa årsavgiften på 560:- var inte att tänka på. De kunde justera priset per kWh lite (med betoning på lite) men eftersom jag fått ett bättre avtal hos EON så sade jag nej tack.pacman42 skrev:
De tackade för den här tiden (tio år) och önskade mig välkommen åter i framtiden.
Skall tillägga att jag varit helt nöjd med dem under mina år som kund.
Det där är ju jäkligt intressant.S StevieGee skrev:
Hade bilden (som jämförelsesajternas prismodell avspeglar) att priset är spotpris + påslag X öre + elcertifikat, men inser att så inte alls är fallet. Det gör ju jämförelsen rätt värdelös. Märkligt att priset innehåller dolda påslag som inte redovisas.
Det brukar fungera på nästan alla abonnemang. Mitt bredband är ju st nu 5000kr billigare per år på detta sätt. Svärmors TV fick jag ned till 40% av hennes tidigare månadsavgift, bara för att ge mina två senaste omförhandlingar.N Nalleman64 skrev:Jodå jag gnällde rejält på dem men att få ett avtal längre än tre år och/eller att slippa årsavgiften på 560:- var inte att tänka på. De kunde justera priset per kWh lite (med betoning på lite) men eftersom jag fått ett bättre avtal hos EON så sade jag nej tack.
De tackade för den här tiden (tio år) och önskade mig välkommen åter i framtiden.
Skall tillägga att jag varit helt nöjd med dem under mina år som kund.
Är det viktningen du syftar på? Eftersom förbrukningen inte är konstant måste de ju vikta priset mor förbrukningsvariationen för att det ska gå ihop. Har man en mer gynnsam profil än snittkunden är det bättre att ha timbaserat pris.C cpalm skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Jag har nog inte riktigt den energin och i och med att mitt nya elpris blev 30 % lägre per kWh än jag budgeterat med så är jag nöjd så.pacman42 skrev:
Elbolagen förlorar pengar på att ha dig kvar. De måste ju betala spotpris och sina omkostnader. Och det är de som inte byter efter lockperioden tar slut som de vill ha kvar. Inte jäveln som vill ha OK pris.pacman42 skrev:
Bredband, TV, telefoni finns det marginaler att ta av. Därmed kan man erbjuda bra rabatter.
Jag har lyckats på elavtal också, dock enklare och snabbare att bara beställa nytt på Elskling (eller någon annan tjänst). Brukar bara förhandla elen åt svärmor som inte vill byta elbolag.S sjoelund skrev:
Ja, naturligtvis. Det finns ett samband mellan förbrukning och pris. Så snittet per förbrukad kWh blir inte samma som snittet per timme.
På ett vanligt rörligt elavtal som jag har skulle jag vilja påstå att det inte gör det.D Daniel 109 skrev:
På fakturan står ett pris per kWh för hela kalendermånaden, och det är om jag förstått det rätt, det priset som alla kunder med samma avtal betalar oavsett förbrukning och förbrukningsmönster.
Enligt Telge Energi detta pris baserat på inköpspris + avtalat påslag + kostnad för elcertifikaten + avgift till Svenska Kraftnät och Nordpool. Deras inköpspris ligger lite högre än genomsnittligt spotpris eftersom de endast köper in miljömärkt el. Enligt branschpraxis särredovisas inte avgifterna till Svenska kraftnät och Nordpool trots att de utgör en signifikant del av elpriset (8-10 öre/kWh enligt Telge), ej heller hur mycket mer de får betala för sitt miljöval (och därmed blir miljövalet "gratis" vilket man gärna utnyttjar i marknadsföringen).
Vad har svenska kraftnät med saken att göra?
En mycket bra fråga, man skulle kunna tro att det går via nätavgiften men elhandlarna betalar uppenbarligen en avgift till dem per kWh.D Daniel 109 skrev:
Tittar jag på elpriskollen.se så redovisas dessa avgifter i form av ett jämförelsepris under "Rörliga kostnader".
Exempelvis Telge Energi rörligt:
Lustigt nog varierar dessa "rörliga kostnader" kraftigt mellan olika avtal på elpriskollen.
T.ex. om jag tar någon från toppen av "lägsta pris"-listan,
100% Fossilfritt + DoGood EL App:
Varför skiljer det så mycket kan man fråga sig?
Svealands El finns på varningslistan
https://www.energimarknadsbyran.se/...avtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/
Och Elskling kan man inte längre lita på, märkte det när jag sökte sist
https://www.energimarknadsbyran.se/...avtal/klagomalsinformation/svealands-elbolag/
Och Elskling kan man inte längre lita på, märkte det när jag sökte sist
Udda att du ställer dig på de oseriösa marknadsaktörernas sida MOT den enskilde som efter avregleringen kastas ut på en marknad där bondfångare kappas om att lura intet ont anande vanliga människor som behöver ström till sina hem.Bananskalare skrev: