N
kidon kidon skrev:
Svealands El finns på varningslistan
[länk]
Och Elskling kan man inte längre lita på, märkte det när jag sökte sist
Vilket även gäller Stockholms elbolag och snart troligen även Cheap Energy då samma personer är inblandade i alla tre bolagen. Dem undviker jag!

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Snailman
N Nalleman64 skrev:
Vilket även gäller Stockholms elbolag och snart troligen även Cheap Energy då samma personer är inblandade i alla tre bolagen. Dem undviker jag!
Har Svealands el idag och byter till Stockholms elbolag 1 december, inget problem med kontakten (via mejl) med något av bolagen, Stockhoms elbolag svarar senast andra vardagen efter jag skickat mejl, och de automatsvarar strax efter jag skickat mejl, vilket är bra.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
För mig tog det en vecka innan jag fick svar på min mejlfråga till Stockholms elbolag. Men när svaret väl kom så var det bra med förklaring och allt, t.o.m en kopia på den externa fakturan som de förmedlar.

Redigerat:
Snailman Snailman skrev:
Har Svealands el idag och byter till Stockholms elbolag 1 december, inget problem med kontakten (via mejl) med något av bolagen, Stockhoms elbolag svarar senast andra vardagen efter jag skickat mejl, och de automatsvarar strax efter jag skickat mejl, vilket är bra.
Jag hade Cheap Energy. Samma ägare. Visst svarade de på mail, men första fakturan kom med moms dragen 2 gånger... Tror de försöker blåsa de som inte är uppmärksamma.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Snailman
S sjoelund skrev:
Jag hade Cheap Energy. Samma ägare. Visst svarade de på mail, men första fakturan kom med moms dragen 2 gånger... Tror de försöker blåsa de som inte är uppmärksamma.
Ok, ska ha kolla, har autobetalning av mina efakturor så det ska jag tänka på.

S sjoelund skrev:
Det är därför jag har eon .. kanske lite dyrare per kwh men man slipper dessa brevlådeföretag som man ska vara som en polis å kolla upp hela tiden att dom inte lurar en. Får då för mig att dom stora drakarna är bättre på det......

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
N
S sjoelund skrev:
D
V Vector skrev:
Det är därför jag har eon .. kanske lite dyrare per kwh men man slipper dessa brevlådeföretag som man ska vara som en polis å kolla upp hela tiden att dom inte lurar en. Får då för mig att dom stora drakarna är bättre på det......
Så resonerade jag också när jag nu skulle förnya mitt avtal. Övervägde först Stockholms elbolag/Svealands Elbolag/Cheap Energy men efter att ha läst på om dem så blev det faktiskt EON (även om jag alltid ogillat de tre stora jättarna då de alltid hållit de högsta nätpriserna). EON var blixtsnabba att fixa mitt avtal som dessutom var det bästa femårsavtal jag kunde hitta.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Vad fick du för pris på ditt 5-års avtal?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
galento
Vi förnyade i 3 år för 66 öre / kWh ink moms , vi får väl se om det är bu eller bä ,
men Fortum har fungerat bra än så länge.

I
Min uppfattning är att många bolag krånglar till det för att tjäna en slant, det är dock inget unikt för just elbolag, har stött på detta även för bredband och mobil abb. Man skyltar för ett pris men sen visar det sig i det finstilta att det inte gäller hela vägen på ett eller annat vis. När man konfronterar så är det inte ovanligt att de bjuder till på priset, iallafall om bidningstiden snart går ut.

Visst kan man tycka att människor är dumma i huvudet som inte läser igenom avtalet även om det är på flera sidor med textstorlek 4. Men ärligt talat hur avancerat ska det behöva vara? hur många lorkar läser ALLA avtal man måste godkänna? Om Microsoft hade villat in i sitt avtal att alla dina filer och foto kommer indexeras på google, hur många hade inte åkt på den pumpen?

Lösningen är som någon var inne på här, välj bolag som är större och som är mer seriösa. De kan se dyrare ut på ytan man det behöver inte nödvändigtvis vara så, dessutom vem är inte redo att betala en aning mer för att slippa överraskningar?

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
I
Generellt har rörligt pris varit fördelaktigt men just nu är det inte dumt om man sitter på att fast abb. Det finns till och med bolag som konkat för att många av deras kunder suttit på fasta avtal som inte gått att bryta.

Tyvärr ser det ut som att priserna kan komma att gå upp kraftigare än normalt, och det gäller säkerligen inte bara el och bensin. Kan tänka mig att elnätet som redan känns riktigt dyrt kommer hänga med, nu har de en ny anledning att skylla på.

M
S StevieGee skrev:
Vattenfall, rörligt. De har samma skrivelse, men de är i alla fall ärliga nog att skriva ut deras rörliga priser bakåt i tiden så att man kan jämföra.. ligger generellt sett ca 10 öre dyrare än Nordpol spotpris varje månad.
Och vad är ditt påslag på det nya avtalet?

S
Jag hade ett elbolag som lovade att göra 1 öre påslag första året, och elcertifikat för inköpspris. Det visade sig att elcertifikaten kostade ca dubbelt jämfört med CESAR. När sista fakturan skulle betalas drog jag av det jag ansåg vara överfakturerat. Jag bestred det beloppet och sa att jag var villig att betala om de kunde motivera mellanskillnaden. Efter lite mailväxling så slutade de svara och jag har inte fått betalningskrav.

När mitt nuvarande avtal löpt ut tänker jag köpa från Kärnfull (https://www.karnfull.se/). Bästa miljövalet samt att det drivs av en entusiast som drivs av övertygelse, inte att lura kunder.

• Gilla
Chris11 och 1 till
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Hej.
Tecknade rörligt ettårigt avtal med Svealands elbolag för ca ett år sedan.
Jag brukar alltid söka via Elskling och ta det som är billigast när jag byter.

Framöver kommer jag aldrig mera göra detta utan att läsa igenom hela avtalet!!!
Ni får snart reda på varför..

När man gör sökningen på Elskling får man fram en jämförelsetabell. Överst på den står det "spotpris".
Det jävliga är att man inte betalar i spotpris till Svealands elbolag, i alla falla inte det spotpris som sätts av Nordpol. Utan man betalar det som de själva anser vara spotpris. Såhär skriver de i sitt avtal (som jag såklart skulle läst innan).

"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."

Några exempel på spotpris och Svealands spotpris:
Juni 2021: 40,3 öre/kWh (Nordpol)
Juni 2021: 76,58 öre/kWh (Svealands)
90% dyrare!

Sept. 2021: 91,8 öre/kWh (Nordpol)
Sept. 2021: 127,06 öre/kWh (Svealands)
40% dyrare!

Är detta verkligen okej??
När jag tecknade hos Elskling stod det klart och tydligt spotpris, då är det väl det jag ska betala eller kan de verkligen ta betalt för något annat?

Mitt problem är ju att Elskling bara är en jämförelsesite och inte min avtalspart..
Välkommen till den fria marknaden

Vi får av våra politiker kräva en återreglering av elmarknaden. Cirkusen som gäller idag för en av dom mest viktiga ”varor” vi måste tillhandahållas är inte värdig.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.