57 437 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Man kan ju tycka att det är fel att elskling och Compricer skriver "spotpris" när företagen inte erbjuder det.
Det borde gå att filtrera på avtal som baseras på Nordpools spotpris istället för på hur bra företaget är på att handla el just den månaden (hittepåpris). Varför ska du som konsument betala för deras fel?
Sedan har jag någon gång då och då fått en räkning som var billigare än spotpriset, men oftast ligger det något högre.
Det borde gå att filtrera på avtal som baseras på Nordpools spotpris istället för på hur bra företaget är på att handla el just den månaden (hittepåpris). Varför ska du som konsument betala för deras fel?
Sedan har jag någon gång då och då fått en räkning som var billigare än spotpriset, men oftast ligger det något högre.
Har du några förslag på företag som använder detta och inte sitt eget hittepå-pris?S sjoelund skrev:Man kan ju tycka att det är fel att elskling och Compricer skriver "spotpris" när företagen inte erbjuder det.
För tillfället är jag nöjd om jag kan hitta ett företag som i alla fall redovisar sina historiska hittepå-pris..
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
När jag kollade nyligen så hade Elskling och Compricer samma priser på fast, men på rörlig så hade Elskling ett par bolag som Compricer inte hade med, dessa var billigast.N Nalleman64 skrev:
Så vill du ha rörligt avtal så glöm inte kolla även Elskling, där behöver man inte skriva sitt telefonnummer så man slipper bli uppringd.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Jag kollar även Elskling för säkerhets skull. När jag jämförde femårsavtal fick jag ett bättre pris på Compricer men det kan säkert variera.Snailman skrev:
När jag kollade nyligen så hade Elskling och Compricer samma priser på fast, men på rörlig så hade Elskling ett par bolag som Compricer inte hade med, dessa var billigast.
Så vill du ha rörligt avtal så glöm inte kolla även Elskling, där behöver man inte skriva sitt telefonnummer så man slipper bli uppringd.
På Compricer fyller jag alltid i ett mobilnummer till ett kontantkort jag inte använder längre (numret är aktivt men SIM-kortet sitter inte i någon telefon) för några tjatiga säljsamtal vill jag inte ha.
Eller prova www.elpriskollen.se som skall vara en oberoende prisjämförelsesajt. Den har jag använt och den drivs av Energimarknadsinspektionen, vilket jag tycker "känns" lite bättre.
Inte ens Luleås "BörsEl" betalar du spotpriset på... https://www.luleaenergi.se/produkter-och-erbjudanden/teckna-elavtal/privat/borsel/S StevieGee skrev:
Jag tror det är hittepåpris hos allihopa.
Kör Greenely sedan några månader - det känns som ett ärligt upplägg då de har en fast månadskostnad för att täcka sina omkostnader, och sen en helt användningsbaserad kWh-kostnad, där de sätter ett viktat pris utifrån hur mycket och när man använt elen. På så sätt kan man själv styra ned kostnaden genom att använda mer el på natten än på dagen tex.
Utdrag ur avtal:
Utdrag ur avtal:
Elpriset består av Greenelys rörliga kostnader för inköp av el (timmätt) samt en fast månads- eller årsavgift beroende på Kundens val. Till detta tillkommer en kostnad för Bra Miljöval.
För kunder som har timmätning och timavräkning från deras elnätsbolag faställs det rörliga elpriset per kWh för timmätt leverans i efterhand varje månad och beräknas enligt Nordpools spotpris timme för timme.
Snailman skrev:
När jag kollade nyligen så hade Elskling och Compricer samma priser på fast, men på rörlig så hade Elskling ett par bolag som Compricer inte hade med, dessa var billigast.
Tyvärr så behöver det rörliga avtalet inte innebära att det är billigast även om Elskling eller Compricer visar det då de uppenbart ljuger i sin marknadsföring. Se mer om detta i inledningen på denna tråd.Snailman skrev:
Hint hint: de skriver spotpris, men tar betalt för hittepå-pris som i mitt fall var 90% högre än spotpriset och 50% dyrare än vattenfalls pris.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jo, jag läste den här tråden innan jag tecknade ett fast avtal, det nuvarande var ett rörligt som snart går ut. (Första gången jag testade rörligt)S StevieGee skrev:Tyvärr så behöver det rörliga avtalet inte innebära att det är billigast även om Elskling eller Compricer visar det då de uppenbart ljuger i sin marknadsföring. Se mer om detta i inledningen på denna tråd.
Hint hint: de skriver spotpris, men tar betalt för hittepå-pris som i mitt fall var 90% högre än spotpriset och 50% dyrare än vattenfalls pris.