57 437 läst ·
211 svar
57k läst
211 svar
Elavtal - känner mig lurad
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är bara klantighet från från ts sida. Skippa skylla på marknadsföring.
Jag erkänner att jag inte lusläst avtalet, men här kommer en kopia på min kvittens från Elskling med avtalsinformation. Som du kan se så står det klart och tydligt spotpris.Bananskalare skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står också såhär på Elsklings sida:
Logga in
Skapa konto
Klickar man på beståndsdelarna står det likadant som det står i avtalet.
Logga in
Skapa konto
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Vi har kört Kundkraft i många år. Vårt senast årsavtal för region Mälardalen slöts med Varberg Energimarknad för 83.88 öre/kWh ink moms.galento skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Jag använder Compricer istället för Elskling när jag jämför priser numera. Sedan finns ju även Elpriskollen.S StevieGee skrev:Hej.
Tecknade rörligt ettårigt avtal med Svealands elbolag för ca ett år sedan.
Jag brukar alltid söka via Elskling och ta det som är billigast när jag byter.
Framöver kommer jag aldrig mera göra detta utan att läsa igenom hela avtalet!!!
Ni får snart reda på varför..
När man gör sökningen på Elskling får man fram en jämförelsetabell. Överst på den står det "spotpris".
Det jävliga är att man inte betalar i spotpris till Svealands elbolag, i alla falla inte det spotpris som sätts av Nordpol. Utan man betalar det som de själva anser vara spotpris. Såhär skriver de i sitt avtal (som jag såklart skulle läst innan).
"Elpriset varierar månad till månad och sätts av Svealands Elbolag varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Svealands Elbolags inköpspris av el."
Några exempel på spotpris och Svealands spotpris:
Juni 2021: 40,3 öre/kWh (Nordpol)
Juni 2021: 76,58 öre/kWh (Svealands)
90% dyrare!
Sept. 2021: 91,8 öre/kWh (Nordpol)
Sept. 2021: 127,06 öre/kWh (Svealands)
40% dyrare!
Är detta verkligen okej??
När jag tecknade hos Elskling stod det klart och tydligt spotpris, då är det väl det jag ska betala eller kan de verkligen ta betalt för något annat?
Mitt problem är ju att Elskling bara är en jämförelsesite och inte min avtalspart..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Jag har kört Skellefteå Kraft i tio år och det har funkat bra. Den 1/3 nästa år är det dags att förnya avtalet och eftersom jag vill ha tryggheten i form av ett långt avtal blev det ett femårsavtal med EON denna gång. De erbjöd det bästa priset. För nätdelen har vi Vattenfall (som inte kunde matcha EON prismässigt när det gäller elavtal och som heller inte erbjuder mer än treåriga avtal precis som Skellefteå numera).Bananskalare skrev:
Har du redan tecknat nytt avtal fast du har ca. 4,5 månader kvar på det gamla? Jag hade fått för mig att ingen ville teckna avtal i för tid men det verkar ju kanske inte vara så... Dock dröjer det till juli-23 innan det blir dags med nytt avtal. Nuvarande från Stockholms elbolag känns inte helt fel just nu 30,62 öre/kWh +moms.N Nalleman64 skrev:Jag har kört Skellefteå Kraft i tio år och det har funkat bra. Den 1/3 nästa år är det dags att förnya avtalet och eftersom jag vill ha tryggheten i form av ett långt avtal blev det ett femårsavtal med EON denna gång. De erbjöd det bästa priset. För nätdelen har vi Vattenfall (som inte kunde matcha EON prismässigt när det gäller elavtal och som heller inte erbjuder mer än treåriga avtal precis som Skellefteå numera).
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Ja jag tecknade avtal redan nu. Kollade med Skellefteå vad de kunde erbjuda vid en förlängning men de var inte i närheten av att kunna erbjuda det EON erbjöd.R roli skrev:Har du redan tecknat nytt avtal fast du har ca. 4,5 månader kvar på det gamla? Jag hade fått för mig att ingen ville teckna avtal i för tid men det verkar ju kanske inte vara så... Dock dröjer det till juli-23 innan det blir dags med nytt avtal. Nuvarande från Stockholms elbolag känns inte helt fel just nu 30,62 öre/kWh +moms.
Jag värdesätter att redan nu veta min elkostnad fram till den 27/2 -27 och jag är fullt medveten om att rörligt blir billigast i längden men när jag ser hur mina vänner som har rörligt svettas nu känns det ännu bättre med att ha säkrat priset. Dessutom är det LÄGRE än det jag betalat till Skellefteå under tio år.
Nja, just nu känns ju inte rörlig avtal som någon bra lösning. Har själv alltid tecknat fast avtal på 2-3 år för att inte drabbas av några överraskningar. Möjligt att ett rörligt avtal hade varit "billigare" men det vet man ju inte förrän det är dags att teckna ett nytt avtal. Men nu är jag i alla fall väldigt nöjd med mitt avtal där jag även får med mig nätägarens pris på samma faktura. Man kan ha olika leverantörer men ändå få allt på samma faktura.
Har du funderat på hur mycket extra du betalt de senaste 10åren?N Nalleman64 skrev:Ja jag tecknade avtal redan nu. Kollade med Skellefteå vad de kunde erbjuda vid en förlängning men de var inte i närheten av att kunna erbjuda det EON erbjöd.
Jag värdesätter att redan nu veta min elkostnad fram till den 27/2 -27 och jag är fullt medveten om att rörligt blir billigast i längden men när jag ser hur mina vänner som har rörligt svettas nu känns det ännu bättre med att ha säkrat priset. Dessutom är det LÄGRE än det jag betalat till Skellefteå under tio år.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Det har jag inte gjort i detalj men jag skulle tro runt en tusenlapp per år. Det var ett specialavtal på tio år med 100 % vindkraftsel Skellefteå erbjöd.D Daniel 109 skrev:
De första åren var skillnaden inte så stor men perioden 2017-2020 blev det helt klart dyrare.
Jag ser det något högre priset ett fast pris innebär kontra rörligt över tid som en slags "försäkringspremie".
Jag är helnöjd med mitt nya avtal med EON. Det känns tryggt och jag pratade precis med en god vän som just nu ligger på ett elpris på över 1,50 PLUS nätdelen. Hon var inte glad.
För den som är intresserad så har jag anmält både Elskling och Svealands elbolag till Konsumentverket.
De har valt att gå vidare med anmälan.
Elskling än anmälda för falsk marknadsföring och Svealands för att de inte följer det som står i avtalsinformation som skickas ut när man tecknat ett avtal.
Några dagar efter att anmälan var gjord skickar Svealands Elbolag ett mail till mig och beklagar sig över att jag anmält dem och skickar med en länk till Konsumentverkets mail dit de tycker jag ska maila och ångra mitt beslut att anmäla dem med hänvisning till att vårt ärende är avslutat. De anser tydligen att ärendet är avslutat när kundtjänst berättar för mig vad de tycker är rätt och skyller allt på Elskling..
Elskling än anmälda för falsk marknadsföring och Svealands för att de inte följer det som står i avtalsinformation som skickas ut när man tecknat ett avtal.
Några dagar efter att anmälan var gjord skickar Svealands Elbolag ett mail till mig och beklagar sig över att jag anmält dem och skickar med en länk till Konsumentverkets mail dit de tycker jag ska maila och ångra mitt beslut att anmäla dem med hänvisning till att vårt ärende är avslutat. De anser tydligen att ärendet är avslutat när kundtjänst berättar för mig vad de tycker är rätt och skyller allt på Elskling..
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 021 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 021 inlägg
Svealands elbolag och Stockholms elbolag är med på Svarta listan. Det är samma personer som är involverade i bolagen. Tydligen är de även med i Cheapy Energi så även dem undviker jag.S StevieGee skrev:För den som är intresserad så har jag anmält både Elskling och Svealands elbolag till Konsumentverket.