Officiell förklaring kom idag.
Ett kraftvärmeverk (värmekraftverk?) som skulle startas för att hjälpa till att reglera nätet kom inte igång.
Ett annat verk startades då men det tog 90 minuter att synka med nätet.

/Höghus

https://x.com/JavierBlas/status/1934978148674003195

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hej

Nu finns även slutrapporten gällande strömavbrottet 28 April 2025 i Spannien och Portugal publicerad: “Grid Incident in Spain and Portugal on 28 April 2025 ICS Investigation Expert Panel Final Report”

https://eepublicdownloads.blob.core...nt in Spain and Portugal on 28 April 2025.pdf

Här finns den tidigare rapporten; “Grid Incident in Spain and Portugal on 28 April 2025 ICS Investigation Expert Panel Factual Report”

https://eepublicdownloads.blob.core...tso-e_incident_report_ES-PT_April_2025_06.pdf

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Nu finns även slutrapporten gällande strömavbrottet 28 April 2025 i Spannien och Portugal publicerad: “Grid Incident in Spain and Portugal on 28 April 2025 ICS Investigation Expert Panel Final Report”

[länk] Report on the Grid Incident in Spain and Portugal on 28 April 2025.pdf

Här finns den tidigare rapporten; “Grid Incident in Spain and Portugal on 28 April 2025 ICS Investigation Expert Panel Factual Report”

[länk]
Och här lite kommentarer.
https://greenpowersweden.se/vad-lar...s_eO5QBhV0PfLPoYZn_aem_pAWg_yw5adHz-PX05iSl0A

Öh...svängmassa!?

Någon som i motsats till mig, orkar sammanfatta slutsatserna?

K karlmb skrev:
[länk]

Öh...svängmassa!?
Det beror inte på "renewables", men det beror på de problem i nätverket som dessa ger om man inte hanterar dem korrekt.

Så läser jag kommentaren...

G gaidin skrev:
Någon som i motsats till mig, orkar sammanfatta slutsatserna?
Det stod väl rätt bra sammanfattat här?
Vid presentationen sammanfattade ordförande Damián Cortinas detta tydligt: “It’s not about renewables, it’s about voltage control.” Samtidigt betonar rapporten att de tekniska lösningar som krävs för att undvika liknande händelser redan är etablerade och kan användas här och nu.

Utredningen pekar också ut vilka åtgärder som är viktigast för att undvika liknande händelser framöver. ENTSO-E rekommenderar stärkta driftsrutiner, bättre övervakning av hur elsystemet beter sig samt tätare samordning och informationsutbyte mellan aktörer. Rapporten betonar dessutom att regelverk och marknadsmodeller behöver anpassas för att hålla jämna steg med ett elsystem i snabb förändring och för att säkerställa att lokala händelser inte får oproportionerliga systemeffekter. I Spanien har uppdaterade regler gjort det möjligt för förnybar elproduktion att bidra till spänningsreglering.

• Gilla
gaidin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror inte på "renewables", men det beror på de problem i nätverket som dessa ger om man inte hanterar dem korrekt.

Så läser jag kommentaren...
Eller helt enkelt vilka förändringar som helst.
När man inte ens bryr sig om att aktivera de möjligheter som finns tex med spänningsreglering från de moderna kraftslagen så visar man ju omognad milt sagt.

K karlmb skrev:
[länk]

Öh...svängmassa!?
Jotack,

"Det handlar inte om förnybar energi"

"utmaningar... i ett energisystem som förändras snabbt"

Alltså problem pga "förnybar" energi, fast man inte vill säga det.

/M

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Jotack,

/M
Eller i ngt annat än just 10 reaktorer med lika mkt vattenkraft. Eller vad de nu haft tidigare i Spanien.

K karlmb skrev:
Det stod väl rätt bra sammanfattat här?
Tackar, hade missat den men jag skulle nog önska en mer tekniskt beskrivning.

Att det handlade om styrning och elektronik mer än svängmassa är väl känt sedan tidigare.

M Marcus-AA skrev:
Jotack,

/M
Hej Marcus-AA

Det verkar som om man bland annat fått ett antal oscillationer och sedan en spänningsökning som man inte kunnat stoppa utan frånkoppling skedde.

Det finns en ”generatorkod” som beskriver hur ansluten elgenerering skall hantera underspänning genom reaktiv effekt för att undvika spänningskollaps. Men generatorkoden beskriver inte motsvarande hantering om spänningen plötsligt stiger.

Det är nog en komplex kombination av stora styrbara kraftelektronikbaserade enheter av olika fabrikat i elnätet.

När det gäller oscillationen så testar man reglerkretsarnas i var och en av dessa stora styrbara kraftelektronikbaserade enheter gällande dess stabilitet (stabilitetsvillkoret). Men det saknas test av stabilitetsvillkoret för kombinationen av flera sammankopplade enheter.

I inlägg #118 , här i tråden, har jag berättat om att vi 2014 skrev en artikel om denna typ av oscillation som skett i ett mikronät som byggts upp i en testanläggning med bland annat solceller, lagring av elenergi och återmatning av elenergin; ”Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion” https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1903019/FULLTEXT01.pdf

”The final ENTSO-E report on the Iberian April 28th 2025 blackout” och vår artikel, tas även upp av Associate Professor, Nicholas Etherden, här; https://www.linkedin.com/in/nicholas-etherden-8150114/

Det verkar som det behövs mer åtgärder för att säkerställa att detta inte sker igen, där det skedde eller annanstans.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Marcus-AA

Det verkar som om man bland annat fått ett antal oscillationer och sedan en spänningsökning som man inte kunnat stoppa utan frånkoppling skedde.

Det finns en ”generatorkod” som beskriver hur ansluten elgenerering skall hantera underspänning genom reaktiv effekt för att undvika spänningskollaps. Men generatorkoden beskriver inte motsvarande hantering om spänningen plötsligt stiger.

Det är nog en komplex kombination av stora styrbara kraftelektronikbaserade enheter av olika fabrikat i elnätet.

När det gäller oscillationen så testar man reglerkretsarnas i var och en av dessa stora styrbara kraftelektronikbaserade enheter gällande dess stabilitet (stabilitetsvillkoret). Men det saknas test av stabilitetsvillkoret för kombinationen av flera sammankopplade enheter.

I inlägg #118 , här i tråden, har jag berättat om att vi 2014 skrev en artikel om denna typ av oscillation som skett i ett mikronät som byggts upp i en testanläggning med bland annat solceller, lagring av elenergi och återmatning av elenergin; ”Converter induced resonances in microgrids due to high harmonic distortion” [länk]

”The final ENTSO-E report on the Iberian April 28th 2025 blackout” och vår artikel, tas även upp av Associate Professor, Nicholas Etherden, här; [länk]

Det verkar som det behövs mer åtgärder för att säkerställa att detta inte sker igen, där det skedde eller annanstans.
Man har redan vidtagit en rad åtgärder.

Hej

Ny teknik har idag (29 apr 2026) en artikel med rubriken ; ”Säkerhetsrisk: Stopp för EU-pengar till växelriktare från Kina” Reporter Charlotta von Schultz
https://www.nyteknik.se/energi/saek...u-pengar-till-vaexelriktare-fran-kina/4459513

I ingressen så står det; EU stryper nu sin finansiering till energiprojekt som använder växelriktare från Kina. Experten: Peking kan skapa omfattande strömavbrott via felaktiga programvaruuppdateringar. Inga EU-pengar får gå till sol-, vind- och batteriprojekt som installerar växelriktare från fyra utpekade högriskländer: Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea. Det beslutade EU-kommissionen i mitten av april.

Sedan så kan vi läsa; ” – Det här är enligt min mening av de viktigaste energisäkerhetsnyheterna på länge, säger Johan Lindahl, konsult på Becquerel Sweden och tidigare generalsekreterare i ESMC, en branschorganisation för den europeiska solcellsindustrin. Moderna växelriktare spelar en nyckelroll i anläggningar som behövs för energiomställningen: solcellsparker såväl som solpaneler på villatak, vindkraftverk, hemmabatterier och batteriparker. Förutom att omvandla likström till växelström kan de exempelvis styra hur mycket effekt som matas ut på elnätet och hjälpa nätet att stabilisera frekvensen.

Vidare så står det;Utrustningen är oftast uppkopplad mot tillverkarens molnplattformar, vilket innebär en sårbarhet för de enskilda systemen och för hela elnätet. – Det behövs inga hackare, tillverkarna kan via felaktiga mjukvaruuppdateringar stänga ner systemen eller få dem att motarbeta nätbalansen, förklarar Johan Lindahl. ”

Jag har förut varnat för att nyttja internet och molntjänster för viktiga funktioner i bostaden som t.ex. elförsörjning och värme.

Det pågår krig i vår omgivning och vi får återkommande uppmaningar att skärpa vår vaksamhet för allvarliga samhällsstörningar.

Rimligen så är detta inte sista informationen att vårt samhälle, dess elkraftförsörjning och funktioner för kommunikation kan påverkas av främmande makt.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Ny teknik har idag (29 apr 2026) en artikel med rubriken ; ”Säkerhetsrisk: Stopp för EU-pengar till växelriktare från Kina” Reporter Charlotta von Schultz
[länk]

I ingressen så står det; EU stryper nu sin finansiering till energiprojekt som använder växelriktare från Kina. Experten: Peking kan skapa omfattande strömavbrott via felaktiga programvaruuppdateringar. Inga EU-pengar får gå till sol-, vind- och batteriprojekt som installerar växelriktare från fyra utpekade högriskländer: Kina, Ryssland, Iran och Nordkorea. Det beslutade EU-kommissionen i mitten av april.

Sedan så kan vi läsa; ” – Det här är enligt min mening av de viktigaste energisäkerhetsnyheterna på länge, säger Johan Lindahl, konsult på Becquerel Sweden och tidigare generalsekreterare i ESMC, en branschorganisation för den europeiska solcellsindustrin. Moderna växelriktare spelar en nyckelroll i anläggningar som behövs för energiomställningen: solcellsparker såväl som solpaneler på villatak, vindkraftverk, hemmabatterier och batteriparker. Förutom att omvandla likström till växelström kan de exempelvis styra hur mycket effekt som matas ut på elnätet och hjälpa nätet att stabilisera frekvensen.

Vidare så står det;Utrustningen är oftast uppkopplad mot tillverkarens molnplattformar, vilket innebär en sårbarhet för de enskilda systemen och för hela elnätet. – Det behövs inga hackare, tillverkarna kan via felaktiga mjukvaruuppdateringar stänga ner systemen eller få dem att motarbeta nätbalansen, förklarar Johan Lindahl. ”

Jag har förut varnat för att nyttja internet och molntjänster för viktiga funktioner i bostaden som t.ex. elförsörjning och värme.

Det pågår krig i vår omgivning och vi får återkommande uppmaningar att skärpa vår vaksamhet för allvarliga samhällsstörningar.

Rimligen så är detta inte sista informationen att vårt samhälle, dess elkraftförsörjning och funktioner för kommunikation kan påverkas av främmande makt.
Att vara rädd för internet i detta sammanhang är inte produktivt.
Givetvis ska inte något vara beroende av molnlösningar i andra länder för att fungera, men jag har inte läst något om att detta var något som ställde till det i Spanien.
Det är bra om vi diskuterar vad som faktiskt hänt.

K karlmb skrev:
men jag har inte läst något om att detta var något som ställde till det i Spanien
Hej
Då missförstår du mig
Jag menade inte att man menar att det var orsaken till incidenten i Spanien

Jag vill bara påpeka att vi rimligen har allt mer av tekniklösningar som kan orsaka strömavbrott och incidenter gällande elkraftförsörjningen

Vi bör söka efter att vår elkraftförsörjning blir robust, nu när det den blivit allt viktigare i vårt samhälle

Om ”lede fi” exempelvis plötsligt kopplar ifrån mängder med solelsproduktion då får vi en stegstörning som kan skapa incidenter liknande den i Spanien

Svenska kraftnät har varnat för den typen av störningar av elkraftförsörjningen och vill tex därför inte ansluta privatpersoner direkt
https://www.svk.se/bra-att-veta-for-allmanheten/

Svenska kraftnät, vill att man alltid ansluts via en förmedlare (BSP - Balancing Service Provider)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.