19 367 läst ·
242 svar
19k läst
242 svar
Elanvändningen minskar kraftigt
I vårt fall påverkar det om tempen varierar mycket också då bvp skjuter till tillskottsel vid minus 10, så för oss är inte snitt hela sanningen. Och med en sommar och 38 grader kan kompensera kallare vinter men ändå liten skillnad snitttemp.pacman42 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag får göra en lekmanna gissning utan att veta dina förutsättningar, skulle jag tro att du under normala omständigheter har en förbrukning enligt den blåa linje, och att du eldade mer i kaminen när förbrukningen ligger under den linjen och att du kanske hade igång billaddare, spabad eller bastu när din förbruk var (mycket) högre än den blåa linjen.
Det betyder att en grad lägre inomhustemperatur sparar dig 2,3 kWh/dygn och på samma sätt ger en grad lägre utetemperatur en extra förbrukning av 2,3kWh/dygn. Men jag kanske tolkar din förbrukningsdata fel.
Det betyder att en grad lägre inomhustemperatur sparar dig 2,3 kWh/dygn och på samma sätt ger en grad lägre utetemperatur en extra förbrukning av 2,3kWh/dygn. Men jag kanske tolkar din förbrukningsdata fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte varför du tar upp sommaren. Kommer temperaturen över 15 - 20 grader brukar man stänga av värmepannan. Och om man använder kyla, då gör en varmare sommar bara att förbrukningen ökar. Därför ska man bara titta på temperaturen under eldningssäsongen.A AndersS skrev:
Men gör du en temperatur-förbrukningsdiagram, ser man relativt snabbt om besparingen beror på temperaturen
Tittar vi då på Kalmar flygplats, som borde stämma för @AndersS , då var medeltemperaturen i dec 22 -0,3C och i dec 21 var den -0,7C, så lite kallare.a.o.f skrev:
Tittar man på lägsta dygnsmedeltemperatur dec 22, är det -3,3C och i dec 21 var det -4,0.
Så ja, det var varmare dec 22 än dec 21 hos Anders, men inte jättemycket.
Nu tänkte jag på december enbart, men glömde skriva det.A AndersS skrev:
Edit: och för att förtydliga ytterligare så var kallperioderna kallare 2022 än 2021.
Ja precis. Många skriver att det var varmare eller kallare i hela Sverige 2022 än 2021. Det är ju fel eftersom skillnaden i temperatur mellan 2022 och 2021 beror på vart man bor. Någon medeltemperatur för hela Sverige skulle vara intressant att se men har inte hittat någon.harry73 skrev:
Tittar vi då på Kalmar flygplats, som borde stämma för @AndersS , då var medeltemperaturen i dec 22 -0,3C och i dec 21 var den -0,7C, så lite kallare.
Tittar man på lägsta dygnsmedeltemperatur dec 22, är det -3,3C och i dec 21 var det -4,0.
Så ja, det var varmare dec 22 än dec 21 hos Anders, men inte jättemycket.
Ja medeltemperaturen är intressant, eftersom värmebehovet ett hus har, är linjärt med temperaturen. Så man behöver inte beräkna alla toppar eftersom de jämnar ut varandra i värmebehovet. Det räcker med medeltemperatur. MEN det gäller värmebehovet och inte behovet av inköpt el. Går man vid vissa temperaturer över från ena källa till andra, som att elda i kaminen eller börjar elpatronen hjälpa värmepumpen, då ändras behovet av inköpt el per grad temperurskillnad.a.o.f skrev:
För mig händer det vid ungefär 2 - 5C när FLVP behöver elpatron, och AndersS sa att sin BVP behövde elpatron från -10C och kallare. Men över hela befolkningen borde dessa skillnader jämna ut sig något. Och då skulle ett Sverigemedeltemperatur säga något om minskad förbrukning för hela landet.
Värmebehovet i mitt hus är inte linjärt, det ökar exponentiellt med sjunkande temperatur ute. Det beror på effektiviteten hos LLVP...harry73 skrev:
Ja medeltemperaturen är intressant, eftersom värmebehovet ett hus har, är linjärt med temperaturen. Så man behöver inte beräkna alla toppar eftersom de jämnar ut varandra i värmebehovet. Det räcker med medeltemperatur. MEN det gäller värmebehovet och inte behovet av inköpt el. Går man vid vissa temperaturer över från ena källa till andra, som att elda i kaminen eller börjar elpatronen hjälpa värmepumpen, då ändras behovet av inköpt el per grad temperurskillnad.
För mig händer det vid ungefär 2 - 5C när FLVP behöver elpatron, och AndersS sa att sin BVP behövde elpatron från -10C och kallare. Men över hela befolkningen borde dessa skillnader jämna ut sig något. Och då skulle ett Sverigemedeltemperatur säga något om minskad förbrukning för hela landet.
Värmebehovet ökar linjärt, men behovet av inköpt el ökar kanske inte linjärt. Men för den stora massan borde det vara hyfsat linjärt. Vissa börjar elda mer ved när det är kallt, medan andra får extra ökning av elförbrukning pga värmepumpar som behöver elpatron eller får sämre COP vid lägre temperaturer
Pacman: Hur påverkar den ditt värmebehov?
Det angavs årsmedel i några inlägg därav min notering och som du noterar mäter vi olika, så jag kan bara utgå från mina siffror som jag vet är riktiga. Kollar inget annars, utan bara årsförbrukning och fritidshuset en gång/dag att llvp är igång. Tog bara fram lite siffror från EON nu och utifrån vad jag visste om hur vi använde elen i december och förra året. Så inget jag följt upp tidigare och inte framöverharry73 skrev:
Jag förstår inte varför du tar upp sommaren. Kommer temperaturen över 15 - 20 grader brukar man stänga av värmepannan. Och om man använder kyla, då gör en varmare sommar bara att förbrukningen ökar. Därför ska man bara titta på temperaturen under eldningssäsongen.
Men gör du en temperatur-förbrukningsdiagram, ser man relativt snabbt om besparingen beror på temperaturen
harry73 skrev:
Värmebehovet ökar linjärt, men behovet av inköpt el ökar kanske inte linjärt. Men för den stora massan borde det vara hyfsat linjärt. Vissa börjar elda mer ved när det är kallt, medan andra får extra ökning av elförbrukning pga värmepumpar som behöver elpatron eller får sämre COP vid lägre temperaturer
Sorry, jag trodde jag skrev elbehovet. Jag får ta och bära skämsmössan...D Daniel 109 skrev:
Helt rätt. För min del har vindhastighet och från vilket håll det blåser stor betydelse. Under väderfenomenet i mitten av december, som jag inte kommer ihåg vad det hette, var det iskallt hos mig. Kändes som kallaste december i mannaminne men det har jag inga siffror på.harry73 skrev:
Ja medeltemperaturen är intressant, eftersom värmebehovet ett hus har, är linjärt med temperaturen. Så man behöver inte beräkna alla toppar eftersom de jämnar ut varandra i värmebehovet. Det räcker med medeltemperatur. MEN det gäller värmebehovet och inte behovet av inköpt el. Går man vid vissa temperaturer över från ena källa till andra, som att elda i kaminen eller börjar elpatronen hjälpa värmepumpen, då ändras behovet av inköpt el per grad temperurskillnad.
Samma för mig - bor vid havet på västkusten. Det är dock kallast när det blåser från land...a.o.f skrev: