19 414 läst ·
242 svar
19k läst
242 svar
Elanvändningen minskar kraftigt
Det är ett tekniskt argument. Elproduktion och distribution är sedan länge löst rent tekniskt. D v s enda anledningen till att det skulle blir sämre är om våra styrande väljer att sätta folket på pottan med direkta beslut och incitamentsystem via skatt/subvention/annan lagstiftning. T ex som de har gjort nu genom att inte bygga ny kärnkraft och t o m i förtid lägga ned reaktorer. Tankeförbudlagen. Tung subvention av ej planerbar kraft. Elhandel med andra länder som inte tar ansvar för sin elförsörjning o s v.Fario skrev:
Det är intressant med inställningen att man skall inte behöva acceptera en "försämring" vad gäller vår levnadsstandard men vad är det för naturlag?
Jag ser inte fram mot det men nog föväntar jag mig ett kärvare liv i framtiden. Inte nödvändigtvis ett liv i träldom där livslängden förväntas vara 31 år men slut på utlandsresor, inte två bilar, inte kunna välja mellan 21 olika olivoljor på Ica och så vidare.
Att temperaturskillnaden mellan dec 22 och dec21 kan orsaka 400kWh lägre förbrukning har jag svårt att tro.
His mig redovisar elbolaget temperaturdata tillsammans med elförbrukningen.
Om man då plottat vinterns dygnsförbrukning och dygns medeltemp och jämför med förra året. Ser man direkt om man sparat.
Om man då plottat vinterns dygnsförbrukning och dygns medeltemp och jämför med förra året. Ser man direkt om man sparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är fakta för vårt hushåll och ingen troharry73 skrev:
Vad betyder alla punkterna och färgerna i bilden, finns ingen förklaring? Och saknar tidsaxel.
Du ser tempen längst ned och hur den varierar.harry73 skrev:
Vår bvp klarar att värma ned till -10 och efter det "duttar" den in med tillskottsel vilket också påverkar utifrån utetemp. Du ser det på några dagar i december då tempen var nere på minus 17-18 grader.
Lägger in bild på hela 2022 jämfört 2021.
Och här har hela hösten varit varmare, våren mera normal och juni-augusti i år hemma i bostad förra året i fritidshuset, vilket syns.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men vi bor ju inte på samma plats, går inte att jämföra. Åker vi 1-2 mil innåt landet skiljer det några grader och beroende varifrån det har blåst. Håller havet några plusgrader är det positivt för oss.harry73 skrev:
Tempkurvan har dålig upplösning, men förstorar du kan se skillnader och kan vara 2-3 grader när de hårfint separerar, men fakta är det så ev. felvisning kan vi släppa. Som jag noterade ca 300 kWh mindre i december utifrån utetemp och ca 100 kWh för övrig el.
Här finns statistik om man vill veta historisk temperatur i sitt område. I göteborgsområdet får jag det till att det var kallare 2022 än 2021 men det kan ju skilja sig på olika platser i landet.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet...adens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik
https://www.smhi.se/klimat/klimatet...adens-vader-i-sverige/ars-och-manadsstatistik
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Kan du skriva ihop en guide för dummies hur man gör en scatter-plot i excel?harry73 skrev:
Att temperaturskillnaden mellan dec 22 och dec21 kan orsaka 400kWh lägre förbrukning har jag svårt att tro.
[bild]
Jag undrar om jag håller på att tappa det totalt, för det här är det bästa jag uppnått;
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Blir OT tycker det tillför att minska energibehovet och el.harry73 skrev:
Det jobbet har gjorts under 35 år på ett 60-tals hus, började sent 80-tal med att tilläggsisolera vind och isolera källaren med Pordrän utvändigt, 90-tal vid alla rumsrenoveringer fylldes mellanbjälklaget med 1200mm mot yttervägg, några rum även 45 mm mot yttervägg, sedan bvp år 2000 och för några år sedan fick bostadsvåning nya treglasfönster och alla källarfönster renoverade jag själv med att sätta i tvåglaskassett (ett isolerglas och argon).
Och fortlöpande har det blivit LED nästan över allt (ok julgransslingan och några ljusstakar har fortfarande vanliga glödlampor
Och bara tur för räknade aldrig på besparingspotential utan förbättring, t.ex. källaren som idag har vanligt bostadsklimat. Fönstrens mekaniska delar var slut och slipper dela för att putsa då de gamla var kopplade. Inget golvdrag.
Så i första hand komfortförbättring där vi idag fick nyttan av energiminskning som extra positivt, ja bara tur.
Och jag som bor i Bohuslän hade på min termometer 0,3 grader varmare 2022, men det ger ingen större skillnad.a.o.f skrev: