Claes Sörmland
P Pligg85 skrev:
Ta bort den naturliga gödningen som ska brytas ned och ge näring åt nästa generation träd menar du?
Så vi får gödsla med ryskt konstgödsel istället.
Träd samarbetar med svamp så de är mycket bra på att extrahera näring ur jorden och trivs även i de fattigaste marker. Sen har vi ett kontinuerligt nedfall av kväve med regnet som gödslar våra skogar. Och våra jordar är unga - sen senaste istiden - så kalium och till del fosfor släpps loss från mineralkornen och gödslar skogen. Dessutom lämnas förnan vid skogsavverkning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K
P Pligg85 skrev:
Ta bort den naturliga gödningen som ska brytas ned och ge näring åt nästa generation träd menar du?
Misstänker att det som tas ut som ved annars hade flisats istället. Det finns nog större hot mot skogarna än vedeldning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vill inte vara den men hur kan man utesluta att denna besparing inte kommer från vädret? Dec 2022 var väl betydligt varmare än dec 2021? I alla fall ser elräkningen för flerbostadshus i Stockholm ut så när jag kollar.
Dec 22 var exceptionellt kall. Iallafall i stockholm (antagligen hela södra sverige som besparingen varit störst). Oftast när man gör jämförelser såhär så måste man så klart normalårskorrigera mot ett normalt decemberväder. Så jag utgår från att man gjort det här.

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Dec 22 var exceptionellt kall. Iallafall i stockholm (antagligen hela södra sverige som besparingen varit störst). Oftast när man gör jämförelser såhär så måste man så klart normalårskorrigera mot ett normalt decemberväder. Så jag utgår från att man gjort det här.
Det är tydligen korrigerade data som presenteras. Dec 2022 var tydligen snäppet varmare trots kallperioden. För den som vill gräva i det:

Tabell över medelförbrukning i MW, jämförelse december 2021 och 2022, korrigeringar, skillnader i siffror och procent.

https://www.svk.se/siteassets/1.om-...mtion/konsumtionsforandring-december-2022.pdf

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är tydligen korrigerade data som presenteras. Dec 2022 var tydligen snäppet varmare trots kallperioden. För den som vill gräva i det:

[bild]

[länk]
Jag vet inte vad varför SVK pratar om medeltemperatur och korrigering.
Vanligen så korrigerar man mot graddagar eller energiindex. Men det kan ju vara så att man skriver förenklat för att gemene man ska förstå.

Jag tittar på SMHI´s mätstationer för hela Stockholms län, Uppsala län och Västmanlands län. Alla mätstationer (47) är 15% kallare än SMHI´s normalår. Och då är SMHI´s normal år kallare än vad som är väntat då SMHI´s normalår släpar 30 år och således laggar mot temperaturökningen. I verkligheten så var det alltså ännu kallare än 15% I princip alla år sedan 1850 så har man missbedömt vintern om man tittar på historiska värden iom, att trenden är varmare.

Graf som visar långsiktig väderdata-trend för Stockholm, antal dagar över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det kan ju vara geografiska områden i SE3 som varit varmare och som drar upp snittet. Eller så gör dom någon jämförelse som SMHI inte står bakom. Men ska man göra en någorlunda vettig analys på elförbrukningen i SE3 så borde det vettigt att vikta temperaturen mot elförbrukningen. Det spelar alltså ingen roll om det varit 15% varmare där ingen bor och där ingen förbrukar el om det är 15% kallare där alla bor och förbrukar el.... om man vill förstå elförbrukningen.

Redigerat:
P Pligg85 skrev:
Majoriteten av näringen sitter i barr/löv mm och det blir kvar i skogen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Man kan återföra aska för att inte ta bort salter från skogen. Det görs sällan men är inte särskilt svårt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Verkar mycket bättre att ta tillvara det förnybara biobränslet än att låta det ruttna i skogen, verkar väldigt hållbart med skogsodling jämfört med fossila bränslen.

Att värma med biobränsle, helst kraftvärme kommer nog bli Sveriges räddning nu när vi har nedmonterat mycket av den planerbara kraftproduktionen.
Jovisst, bara att gå ut i skogen och såga, och sedan köra hem. Bra för den som äger skog, men vem gör det i praktiken. Svårt att säga emot dig, du har helt rätt. Men också helt fel, om man tar in hela problematiken i resonemanget.

Priserna på ved har ökat. Samma på pellets. Olja kommer att gå upp i pris. Koks/kol samma.

Huvudproblemet är befolkningsutvecklingen i Sverige/världen och att u-länder numer är/blir i-länder. Enormt behov av resurser, oavsett slag. Någon pratar om kakelugnen på 1700-talet och hur effektiv denna var. Visst, vi köper alla en kakelugn. Tack för tipset. (Jag gör gärna detta ..)

S styren skrev:
Jovisst, bara att gå ut i skogen och såga, och sedan köra hem. Bra för den som äger skog, men vem gör det i praktiken. Svårt att säga emot dig, du har helt rätt. Men också helt fel, om man tar in hela problematiken i resonemanget.

Priserna på ved har ökat. Samma på pellets. Olja kommer att gå upp i pris. Koks/kol samma.

Huvudproblemet är befolkningsutvecklingen i Sverige/världen och att u-länder numer är/blir i-länder. Enormt behov av resurser, oavsett slag. Någon pratar om kakelugnen på 1700-talet och hur effektiv denna var. Visst, vi köper alla en kakelugn. Tack för tipset. (Jag gör gärna detta ..)
Jo nu vet jag inte vart du bor men att bara "gå ut" och förse sig från någon annans ägedom utan att fråga är nog ingen bra ide!

Sen har ju även EU lagt sig i hur vi sköter vår skog.... vilka dumheter!
https://www.energi.se/artiklar/2022...-slag-i-ansiktet-pa-sveriges-bioenergiarbete/

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
överlopp säljs utomlands.. och när det endå finns överlopps el efter försäljning så sparar folket för mycket så höjs priset igen för folket sparar för mycket :D

S styren skrev:

Ved köper du lämpligen på trave i långa längder av någon av landets 300 000 skogsägare och kapar och klyver nu innan påsk, kan du och jag inte sätta en kakelugn får vi nöja oss med att själva mura en rörspis, de använder också Cronqvist och Werdes 5kanalsystem.

S
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vart du bor men att bara "gå ut" och förse sig från någon annans ägedom utan att fråga är nog ingen bra ide!

Sen har ju även EU lagt sig i hur vi sköter vår skog.... vilka dumheter!
[länk]
Det lär ju vara förbjudet att elda mer än varannan dag också, dessutom max 4 timmar. Jag känner inte till denna regel men har hört något om detta.

Fågelräkning, planträkning osv. ang. svårigheten att förvalta skog.

Elfrågan är olöst men kattregistrering har regeringen full koll på.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S styren skrev:
Det lär ju vara förbjudet att elda mer än varannan dag också, dessutom max 4 timmar. Jag känner inte till denna regel men har hört något om detta.

Fågelräkning, planträkning osv. ang. svårigheten att förvalta skog.

Elfrågan är olöst men kattregistrering har regeringen full koll på.
Jo enkelt så ägs ju all skog av någon och skulle alla bara gå ut och förse sig för sitt behov av brännbart så blev det nog total anarki... sen sysselsätter den här frågan många inom svenskt skogsbruk samt "miljötyckare" och hur vi ska använda vårt värdefulla biobränsle i framtiden.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vi i de södra delarna av Sverige pysslar inte med skogs gödsling (viss askåterföring från kraftvärme sker dock) men likafullt är det mer skog och mer människor här i landet än det var för 100 år sen. Jag tror nog att det även fortsättningsvis går att bruka den svenska skogsmarken utan att blanda in Ryssland.
Är du @Pligg85 oroligt lagd får du gärna frysa i väntan på 4e gen kärnkraft eller vilken annan planerbar kraftkälla som kan uppfinnas, byggas och driftsättas för att fylla SE3 och SE4s behov av el dygnet runt året om, jag föredrar att hugga min ved och ha drägliga 22-23 grader innomhus.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Klart att förbrukningen minskar och det är väl inget att direkt som land vara stolt över.

Våra politiker kan ju forstätta se till att kostnaden för olika saker ökar 10x så är vi snart tillbaka på 1800talet och sitter och skiter på utedasset i mörkret och åker häst och vagn till jobbet.

Vi kommer dock ha liten förbrukning av både el, bränse och vatten.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.