Fotografen skrev:
1,5 kW axeleffekt, å reaktiv last...;)
Aha, axeleffekt alltså! :)

Generellt fungerar B säkringar och motordrift dåligt tillsammans ( om motorn har en driftström i närheten av säkringenens märkström.

Precis, det var axeleffekt på skylten och startströmmen tog ur säkringen! Motorn började startar men sen blev det mörkt. Vi fick använda 25 m förgreningssladd och tvättmaskinsuttaget som är på en 16 A säkring.

Mikael_L
Müssli skrev:
Detta förutsätter att du inte menar startström men då borde en 10 A smältsäkring klara av det ändå. Åtminstone en med C-karakteristik.
Lite pettimetrigt :o tänkte jag bara påpeka att smältsäkringar inte har C-karaktäristik.

Förr kunde de vara tröga (träge på tyska) och med en snigelsymbol (eller så var de snabba och märkt F = flinke på tyska),
Numera är det lite nya normer som säkringstillverkarna lutar sig mot (VDE 0636, IEC 60269), och idag är en GL/Gg smältsäkring det vanligaste, som är trög i överströmsområdet och snabb i kortslutningsområdet. Dvs, den är nästan bägge typerna av de gamla säkringarna i en och samma. :)

Automatsäkringarna finns med B, C och D-karaktäristik, där de har i princip samma uppförande i kortslutningsområdet men i överströmsområdet är B motsvarande snabb, och D-är trögast (D tål minst 10ggr märkströmmen i typ 0,2 sekunder)

Förövrigt tror jag du redan vet detta, åtminstone en del. :)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Vad det gäller TS problem så är säkert boven att det är B-karaktäristik på säkringarna (typ B10A), om du byter till C10A så klarar de sig utan att lösa vid starten av motorn (då det nästan håller idag).

Sen har jag snappat en åsikt om att äldre automater (före år 2000) har lättare att tjuvlösa, då de både är gamla, slitna, och att de skulle vara känsligare då, typ.
Ta detta med en nypa salt, jag har inte fått bekräftat detta.

Men detta kom ifrån elektrikern som kom till en arbetsplats jag var på där vi hade problem med att några maskiner brukade trippa säkringen. Elektrikern bytte till nya med samma ström och sen funkade det.
Men i ärlighetens namn så är jag inte säker på om det samtidigt blev byte till en annan karaktäristik.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Automatsäkringarna finns med B, C och D-karaktäristik, där de har i princip samma uppförande i kortslutningsområdet men i överströmsområdet är B motsvarande snabb, och D-är trögast (D tål minst 10ggr märkströmmen i typ 0,2 sekunder)
Då detta är ett konsumentforum så borde jag kanske också nämnt att det anbefalles försiktighet och kontroller innan man trycker in en automatsäkring med D-karaktäristik. Ja egentligen även om det byts mellan B till C.

Men t.ex. en D16A kräver att det elnät som matar säkringscentralen klarar av ge minst 320A i kortslutningsström, annars får man helt enkelt inte sätta en sådan säkring i den centralen.
Lägg sen till en rimlig längd på kabel efter säkringen så blir det helt enkelt så att det inte alls är möjligt att använda D-karaktäristik överallt.

Samtidigt blir startströmmarna lägre med ett sådant klent matande elnät, så en C-kar ofta klarar biffen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
,,,
,,,
Tycker du vänt lite upp och ner på begreppen här, det är snarare så att de har samma karaktäristik i överlastområdet och det som skiljer är just i kortslutningsområdet dvs de gränser de ska lösa ut vid på < 100 ms. Alltså i ett tillräckligt starkt nät kommer alla tre typerna lösa i princip lika vid en någorlunda stum kortslutning.

Det som kan rädda TS vid tex byte till C-kar är bara att impedansen fram till motorn är så stor att startströmmen inte går över 5xIn i sämsta fall och vid B-kar 3xIn. Givetvis en ganska rejäl skillnad mellan intervallen 3-5, 5-10, 10-20 för de olika vanliga typerna dvärgar så ett byte kan säkert avhjälpa. Men som sagt ska man se upp lite, speciellt om man skulle sikta på D.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Tycker du vänt lite upp och ner på begreppen här, det är snarare så att de har samma karaktäristik i överlastområdet och det som skiljer är just i kortslutningsområdet
Hur menar du nu, att jag är korkad ?

Nä, mina damer och herrar, jag är inte alls korkad. Jag har bara otur när jag tänker, som just här t.ex. :o :o
:cool:

Såhär i efterhand fattar jag inte ens hur jag kunde få till det sådär.
Egentligen tänkte jag något om att den termiska utlösningen är samma på B,C och D, men den magnetiska är det som skiljer.
Men när jag sen försökte översätta det till kortslutningsströmmar och överlast så klickade det rejält. :o
trippingtime.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.