Vi bor i en villa från 1999. Jag har haft problem att startar el-verktyg som använder mycket el, t.ex. kap geringssåg eller cirkelsåg med 1800+ kW. Om jag sätter på dem, så faller automatsäkringen i gruppcentralen ner i zirka 50% av fallen. Än så längre har jag bara satt tillbaks dem och försökt flera gånger tills de funkar.

Husets huvudsäkring är nedsäkrat till 16 ampere. Alla automatsäkringar i gruppencentralen är 10 ampere utom spis som har 3 säkringar med 16 ampere. Räcker det med en uppsäkring av huvudsäkringen till 20 ampere eller måste också nånting göras i gruppcentralen?

/Reik

Om det är 10 a säkringen som går spelar inte huvudsäkringen någon roll. Vet du att inget annat är på på samma säkring som du använder? Tex en dator kan ta en del ström.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Om det är en av dvärgbrytarna som slår av och inte huvudsäkringen så hjälper det inte att öka ingående huvudsäkring (eller missförstod jag vad som händer?). En vanlig 10A borde ju dessutom klara > 1800 W (teoretiskt upp till 2300) utan problem...

Däremot kanske man kan byta till en trögare säkring om maskinerna drar mycket ström vid uppstart. En elektriker behöver räkna på utlösningsvillkor för att se om det går att byta utan andra åtgärder...

Ett annat alternativ är kanske att byta automatsäkring till 13A för det uttag du använder (återigen behöver man räkna på det utifrån kabelarea, kabellängder osv).

Redigerat:
Det måste ju vara någon annan förbrukare som belastar gruppen. Vanliga elverktyg på under 2kW ska ju inte lösa ut en 10A säkring utan att något annat påverkar.

Tack för svaret. Då vet jag åtminstone att nya huvudsäkringen är inte lösningen. Ska höra med en elektriker vad vi kan göra.

Om du har ett 3-fas uttag så kan du köpa en adapter och ta ström där istället.

Vad står det på gruppsäkringen i centralen, B10 eller C10? Om du har snabba B10 kan man se om det går att sätta normaltröga C10 istället.

Skaffa i fortsättningen maskiner med mjukstart så slipper du problemet ;)

• Gilla
Stenshultaren
  • Laddar…
1,8 kW kan betyder att motorn drar mer än 10 A! När vi slipade golv hade vi en Lägler slipmaskin med 1,5 kW och 11,5 A! Ojmöjligt att köra på 10A säkring (Diazed)!

Det är inte heller omöjligt att automatsäkringen är utsliten. Har varit med om det på en VVB som drog C10 säkringar. Nya säkringar gjorde susen

Ja alla är B10.

Då har du nog svaret här, för jag tolkar ditt första inlägg som att säkringen löser precis när du startar verktyget, att det är startströmmen som är problemet. Då hjälper det att byta till trögare C10. Det behöver dock kontrolleras i vanlig ordning då C10 kräver mer ström för att lösa tillräckligt fort vid verkliga fel. Men om du inte bor långt ut i skogen och inte har onormalt långa gruppledningar så ska det gå att byta till C10 rakt av.

Tack, ska kolla med en elektriker då :)

Ragnar_AT skrev:
1,8 kW kan betyder att motorn drar mer än 10 A! När vi slipade golv hade vi en Lägler slipmaskin med 1,5 kW och 11,5 A! Ojmöjligt att köra på 10A säkring (Diazed)!
Det är flera saker som inte stämmer i ditt påstående. 1,5 kW kan omöjligt bli 11,5 A i ett vanligt 230 V uttag. Dessutom, om den skulle dra 11,5 A så hade inte en 10 A smältsäkring löst ut. Teoretiskt klarar en 10 A smältsäkring 14 A i en timma om jag inte minns fel. :)

Detta förutsätter att du inte menar startström men då borde en 10 A smältsäkring klara av det ändå. Åtminstone en med C-karakteristik.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Müssli skrev:
1,5 kW kan omöjligt bli 11,5 A i ett vanligt 230 V uttag.
1,5 kW axeleffekt, å reaktiv last...;)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.