I ingis2025 skrev:
Hur slår man av elkolben?
Som sägs ska du ändra det stora vredet till sol, det röda vredet ovanpå ska stå i auto. är det rätt med allt så kommer shuntmotorn att öppna för max värme. Inte säker nu men kanske det står 10 mot själva pannan .Det högra skjutreglaget ställs på ca 1,75, det röda skjutreglaget till vänster står nu på max och ställs på mitt för solen. Blir det svalt kan du höja den 2 streck ( det är finjusteringen av tempen på vattnet ut till huset. ) om det inte räcker får öka på den. Kommer den till topp/ax så får du ändra den högra till 2,5 och ställa ner den röda till sol igen. Blir det för varmt så ställer du ner den röda 2 streck. Prova så får du se vad som händer.
 
I ingis2025 skrev:
Hur slår man av elkolben?
Vill du slå av den?
 
J jonaserik skrev:
Som sägs ska du ändra det stora vredet till sol, det röda vredet ovanpå ska stå i auto. är det rätt med allt så kommer shuntmotorn att öppna för max värme. Inte säker nu men kanske det står 10 mot själva pannan .Det högra skjutreglaget ställs på ca 1,75, det röda skjutreglaget till vänster står nu på max och ställs på mitt för solen. Blir det svalt kan du höja den 2 streck ( det är finjusteringen av tempen på vattnet ut till huset. ) om det inte räcker får öka på den. Kommer den till topp/ax så får du ändra den högra till 2,5 och ställa ner den röda till sol igen. Blir det för varmt så ställer du ner den röda 2 streck. Prova så får du se vad som händer.
Takk ,den brukar mykje el.
 
I ingis2025 skrev:
Takk ,den brukar mykje el.
Självklart förbrukar elpannan mycket el när du kör ut värme på radiatorerna så att det blir varmare i bostaden.

Ju varmare du har det i bostaden ju mer el förbrukar elpannan.

Ju kallare/blåsigare det är ute (med bibehållen temperatur inne) ju mer el förbrukar elpannan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.