5 944 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Kopplingsdosa till vägguttag för tvättpelare + elektronik
Hejsan,
det är så att jag och min sambo har flyttat in i en lite äldre lägenheten (men badrummet renoverades runt 2005 tror vi). Inne i badrummet så finns det två stycken kopplingsdosor, en som idag inte har något kopplat till sig (se bild) och en som har en tvättmaskin (hade tidigare också en torktumlare) kopplad till sig (se bild).
Det jag nu vill göra men är lite osäker på vilken ordning och vad jag får göra själv är.
* Installera vägguttag för vardagligt bruk som hårfön, rakapparat etc.
* Installera vägguttag för tvättmaskin + torktumlare (för troligen är det enklare/säkrare än nuvarande lösning?)
* Ta bort nuvarande tvättmaskin och installera en ny tvättpelare, dvs tvättmaskin + torktumlare.
Finns det något av detta som jag får göra själv? Som jag förstår det är svaret nej, dvs inga installationer i badrumet. Med det sagt, vilken ordning ska jag göra saker utan att ruinera plånboken?
Ska jag först fixa vägguttagen från en elektriker och sen beställa tvätt+tork med installation servicen (från elgiganten tex) eller i efterhand? Eller är vägguttag något som elektrikern som installerar maskinen fixar själv? Dvs att de ingår att de sätter upp vägguttag utifrån kopplingsdosan?
Tackar i förväg för svar!
det är så att jag och min sambo har flyttat in i en lite äldre lägenheten (men badrummet renoverades runt 2005 tror vi). Inne i badrummet så finns det två stycken kopplingsdosor, en som idag inte har något kopplat till sig (se bild) och en som har en tvättmaskin (hade tidigare också en torktumlare) kopplad till sig (se bild).
Det jag nu vill göra men är lite osäker på vilken ordning och vad jag får göra själv är.
* Installera vägguttag för vardagligt bruk som hårfön, rakapparat etc.
* Installera vägguttag för tvättmaskin + torktumlare (för troligen är det enklare/säkrare än nuvarande lösning?)
* Ta bort nuvarande tvättmaskin och installera en ny tvättpelare, dvs tvättmaskin + torktumlare.
Finns det något av detta som jag får göra själv? Som jag förstår det är svaret nej, dvs inga installationer i badrumet. Med det sagt, vilken ordning ska jag göra saker utan att ruinera plånboken?
Ska jag först fixa vägguttagen från en elektriker och sen beställa tvätt+tork med installation servicen (från elgiganten tex) eller i efterhand? Eller är vägguttag något som elektrikern som installerar maskinen fixar själv? Dvs att de ingår att de sätter upp vägguttag utifrån kopplingsdosan?
Tackar i förväg för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Installera behövliga uttag först. De nya maskinerna är ju bara att koppla in då. Du kan få en kontakt på kabeln till den bef. maskinen.
Men! Uttag kan bara installeras om två krav är uppfyllda. Dels avstånd till dusch (min 120 cm). Avstånd till badkarskant (min. 60 cm).
Uttagen måste vara skyddade av jordfelsbrytare.
Om man 2005 installerat med fast inkoppling istället för uttag, misstänker jag att det kan vara problem med något av kraven.
Och detta får du som sagt inte göra själv.
Men! Uttag kan bara installeras om två krav är uppfyllda. Dels avstånd till dusch (min 120 cm). Avstånd till badkarskant (min. 60 cm).
Om man 2005 installerat med fast inkoppling istället för uttag, misstänker jag att det kan vara problem med något av kraven.
Tack för snabbt svar!H hempularen skrev:Installera behövliga uttag först. De nya maskinerna är ju bara att koppla in då. Du kan få en kontakt på kabeln till den bef. maskinen.
Uttaget är cirka 200 cm från duschväggen, så det är inget problem, det är dock ett handfat emellan (men inte samma höjd som uttaget) duschvägg och uttag.
Hur kan jag verifiera om uttaget är kopplat till den Jordfelsbrytare som vi har i elskåpet? Är jag naiv om jag tror att bara för att de finns en grön/gul kabel så är uttaget jordat och säkrat av jordfelsbrytaren (tex i bilden i första inlägget så ser man att tvättmaskinen idag är kopplad till jord)?
Hej, jag har en sån där elpenna som lyser upp ifall det är ström i sladden. Det jag gjorde var att trycka in den där jordfels knappen på proppskåpet. Hela lägenheten blev då såklart mörk inklusive badrummet. Jag testade då igen pennan på sladden som går från tvättmaskinen in i kopplingsdosan och den gav inget utslag på ström.G Guson skrev:
Betyder det då att dom är kopplade?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Att det finns en gröngul jordledare påverkar inte funktionen, eller ej. Av jordfelsbrytaren.
Testa som sagt att din nuvarande tvättmaskin blir strömlös om jfb är av.
Handfat påverkar inte formellt placeringen av ett uttag. Men det finns även sunt förnuft regeln. Man placerar inte ett uttag direkt vid blandaren på ett handfat. Så verkar det inte vara här.
Om du skulle få för dig att hempula det här, så tänk på att du har tre faser i den ena dosan (3 säkringar för att helt bryta strömmen).
Handfat påverkar inte formellt placeringen av ett uttag. Men det finns även sunt förnuft regeln. Man placerar inte ett uttag direkt vid blandaren på ett handfat. Så verkar det inte vara här.
Om du skulle få för dig att hempula det här, så tänk på att du har tre faser i den ena dosan (3 säkringar för att helt bryta strömmen).
Självklart, sunt förnuft behövs ju också!H hempularen skrev:Att det finns en gröngul jordledare påverkar inte funktionen, eller ej. Av jordfelsbrytaren.
Jag testade igen med brytaren och tvättmaskinen var då helt strömlös, dvs den reagerade inte alls när jag försökte få igång den.
Du skulle kunna ta hem dina maskiner utan någon installation, den brukar nog ibland vara tveksam och inte prisvärd. När du har dem på plats kan du klippa stickpropparna och koppla in fast som det är nu på TM. Är du osäker kan du låta elektrikern göra det när ett väggutag installeras i andra dosan då får du klart om den sitter så till att det är ok där.L Lokso skrev:
Så kan du få en bra lösning och dra nytta av att du tar in en elektriker.
Fullkomligt idiotiskt råd att förstöra nya maskiner.GK100 skrev:
Du skulle kunna ta hem dina maskiner utan någon installation, den brukar nog ibland vara tveksam och inte prisvärd. När du har dem på plats kan du klippa stickpropparna och koppla in fast som det är nu på TM. Är du osäker kan du låta elektrikern göra det när ett väggutag installeras i andra dosan då får du klart om den sitter så till att det är ok där.
Så kan du få en bra lösning och dra nytta av att du tar in en elektriker.
Det är ett råd jag som det så vackert heter är helt trygg i. Du däremot kan vara mer sparsam med vad du betecknar som idiotiskt. Jag förstår den överförda bemärkelsen av att använda den gamla diagnosen men du bör nog stärka ditt vetande och insikter kring hur man på ett eltekniskt fullgott sätt kan ansluta vitvaror.M Marcus-AA skrev:
Dvs ruska om sågspånet lite om du ska ge dig in på den elektriska banan.
60-talet ringde och vill ha tillbaka sina fastinkopplade maskiner.GK100 skrev:
Det är ett råd jag som det så vackert heter är helt trygg i. Du däremot kan vara mer sparsam med vad du betecknar som idiotiskt. Jag förstår den överförda bemärkelsen av att använda den gamla diagnosen men du bör nog stärka ditt vetande och insikter kring hur man på ett eltekniskt fullgott sätt kan ansluta vitvaror.
Dvs ruska om sågspånet lite om du ska ge dig in på den elektriska banan.
Du kanske skulle uppdatera dig lite, det är ingen tillåten installation om inte tillverkaren uttryckligen godkänner fastinkoppling, och det gör nästan ingen tillverkare numera. Läs instruktionen.
Så du rekommenderar att förstöra maskiner, och koppla in dem i strid med ESVs regler.
Som sagt, idiotiskt.
/M
Gör dig inte fånig det tillför inget här. Maskinerna förstörs inte snarare tvärtom om de ansluts i dosan på bilden.M Marcus-AA skrev:60-talet ringde och vill ha tillbaka sina fastinkopplade maskiner.
Du kanske skulle uppdatera dig lite, det är ingen tillåten installation om inte tillverkaren uttryckligen godkänner fastinkoppling, och det gör nästan ingen tillverkare numera. Läs instruktionen.
Så du rekommenderar att förstöra maskiner, och koppla in dem i strid med ESVs regler.
Som sagt, idiotiskt.
/M
Jag rekommenderar att du skakar om sågpånet en gång till innan du ger dig in på fler djupsinnigheter inom elområdet. Du behöver fördjupa dina insikter och inte likt en papegoja värdig konkurrens med Bosse Ringholm rapa upp några plattityder kring tillverkare och deras anvisningar.
Avhåll dig också från att dra in idioti här jag är knappast lämplig att sätta den etiketten på och inte du heller om du kan låta bli upprepa.
Tänk om du skulle lägga en bråkdel av tiden det tog att skriva ännu ett helkorkat och okunnigt inlägg, till att faktiskt läsa på om vad som gäller. Då slapp du skämma ut dig med ditt fortfarande lika idiotiska råd.GK100 skrev:
Gör dig inte fånig det tillför inget här. Maskinerna förstörs inte snarare tvärtom om de ansluts i dosan på bilden.
Jag rekommenderar att du skakar om sågpånet en gång till innan du ger dig in på fler djupsinnigheter inom elområdet. Du behöver fördjupa dina insikter och inte likt en papegoja värdig konkurrens med Bosse Ringholm rapa upp några plattityder kring tillverkare och deras anvisningar.
Avhåll dig också från att dra in idioti här jag är knappast lämplig att sätta den etiketten på och inte du heller om du kan låta bli upprepa.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Installation-av-tvattmaskin2/
Kommentarer om sågspån kan du ju skicka till Elsäkerhetsverket, de kanske också behöver ett gott skratt på din bekostnad.
/M
Redigerat: