13 823 läst ·
5 svar
14k läst
5 svar
Höjd eluttag till kyl/frys samt inbyggnadsugn?
Är det något speciellt man ska tänka på med placering av eluttag till integrerade kylskåp/frys? Många rekommenderar 2200mm över golv, men det känns ju rimligare att inte hamna över kylskåpet utan i nederkant där kompressor och liknande brukar finnas?
Vad är standardhöjden för eluttag till inbyggnadsugn (i högskåp)? Behöver man speciella uttag som bygger mindre för att ugnen ska kunna komma längre bak?
Vad är standardhöjden för eluttag till inbyggnadsugn (i högskåp)? Behöver man speciella uttag som bygger mindre för att ugnen ska kunna komma längre bak?
Uttaget sätter man normalt överskåpet för kylar/frysar Så att man kan dra ur stickproppen innan man flyttar på "skåpet". Lika med ugnens uttag, det sätter man i skåpet över eller i skåpet vid sidan inte minst med tanke på att ofta tar ugnen hela det utrymme som finns i "hålet".
Skiljer det sig något med integrerade kylar och frysar? I och med att det tillkommer stommar i detta fallet.E elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Den höjd som anges i standarden är just 2200 mm. Ett argument för hög placering är att man kan dra ur stickproppen utan att behöva dra fram skåpet. Det finns ett värde i det.
Men det är inte heligt. Uttaget kan placeras lågt också. Man bör dock se till att hänga upp kabeln bakom skåpet så att den inte ligger på golvet och riskerar skadas, både av kylskåpet i sig och av möss.
Bakom ugn brukar det vara trångt. Jag rekommenderar ett uttag i skåpet bredvid, över eller under. Några speciella lågbyggande uttag finns inte vad jag vet.
Men det är inte heligt. Uttaget kan placeras lågt också. Man bör dock se till att hänga upp kabeln bakom skåpet så att den inte ligger på golvet och riskerar skadas, både av kylskåpet i sig och av möss.
Bakom ugn brukar det vara trångt. Jag rekommenderar ett uttag i skåpet bredvid, över eller under. Några speciella lågbyggande uttag finns inte vad jag vet.
Det är lite skillnad på utstick från vägg om man jämför envägskommunikation uttag med tvåvägs. Ett envägskommunikation uttag kan ”fälla in” brunnen i dosan medans för ett tvåvägs uttag är detta inte möjligt eftersom dosan inte är tillräckligt stor för att kunna ta hand om två uttagsbrunnar. Detta är väl det enda som jag kan tänka mig skulle kunna vara lågbyggande uttag, dvs ett envägskommunikation uttag.Bo.Siltberg skrev:
Ska det inte vara placerat så att man kan dra ut kontakten utan att flytta på vitvaran?
Klicka här för att svara