Jag har en stuga där föregående ägare påbörjat ett köksbygge. Det är draget el till en häll och en inbyggnadsugn. Hällen är specad för två faser 16 A och ugnen är enfas 16 A.

Till ett trefasuttag (Perilex) vid hällen är draget fem ledare, 3x2,5 mm2 för faserna och 2x1,5 mm2 för nolla och skyddsjord. En av faserna från detta uttag är draget 3x2,5 mm2 till ett vanligt uttag för ugnen.

Jag tror detta är fel och tycker att nollan till centralen borde vara 2,5 mm2, eventuellt också skyddsjorden. Dessutom känns vidrekopplingen av en fas lite skum, hur skall jag veta vilka faser som "hör" till hällen när jag kopplar in den.

Tänker jag rätt?

-- Arne

Jo du tänker rätt. Denna installation är inte korrekt. N-ledaren behöver vara 2.5 mm² för att klara detta, likaså också (vanligen) PE.

Avgreningar på en spisgrupp gör man normalt inte, om den inte är avsedd för en ugn. Så det är ok i detta fall. Vid inkoppling av hällen får du koppla perilexstickproppen så att de två lediga faserna används. Om inte avgreningen är uppmärkt på något sätt får du öppna perilexuttaget och kolla från vilken fas matningen till ugnen är tagen.

Det är bra om det är en 3-polig säkring i centralen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.