1 679 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
El till friggebod och motorvärmaruttag med 4G2,5
Till vår friggebod är det draget en 4G2,5. Planen en tråd matar boden och en matar ett motorvärmaruttag, men jag blev lite osäker på hur man ska lägga upp detta. Det blir ju en två-fasgrupp och centralen är har gängsäkringar så jag räknar med att märka upp det ordentligt i centralen hur det ligger till.
Motorvärmaruttaget ska styras av ett relä vid centralen. Är det rätt tänkt att dra 4G2,5-kablen till reläkapsligen och där låta en fastråd brytas av relät medan resten går vidare till centralen och ansluta på sedvanligt sätt.
Ovanstående känns mest överskådligt, men vore det tillåtet att istället gå med en 3G2,5 från centralen till en kopplingsdosa där jag ansluter mot friggebodens 4G2,5 och dessutom gå med en 3G25, som går via relät och sedan ansluter i samma dosa mot friggeboden? Det känns skumt med att ha två vägar för nollan i denna varianten...
Motorvärmaruttaget ska styras av ett relä vid centralen. Är det rätt tänkt att dra 4G2,5-kablen till reläkapsligen och där låta en fastråd brytas av relät medan resten går vidare till centralen och ansluta på sedvanligt sätt.
Ovanstående känns mest överskådligt, men vore det tillåtet att istället gå med en 3G2,5 från centralen till en kopplingsdosa där jag ansluter mot friggebodens 4G2,5 och dessutom gå med en 3G25, som går via relät och sedan ansluter i samma dosa mot friggeboden? Det känns skumt med att ha två vägar för nollan i denna varianten...
Jag tror också på alternativet med en säkringsgrupp och en "tändtråd" som kan användas för att dra igång motorvärmaren. Kanske kan man sätta ett tidur på motorvärmaren istället för ett relä?
Den enklaste metoden för att få tidstyrning och remote på/av är nog att använda nexa-grejor.
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare/tmt-918
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/lgdr-3500
Det är precis vad Calix gör i sina komfortpaket, fast med en högre prislapp.
Den enklaste metoden för att få tidstyrning och remote på/av är nog att använda nexa-grejor.
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/sandare/tmt-918
http://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/mottagare-paav/lgdr-3500
Det är precis vad Calix gör i sina komfortpaket, fast med en högre prislapp.
Har kikat på den nexabrytaren men jag vill inte ha den sittande i uttaget ute, dels så är det nog si och så med mottagningen där eftersom jag tänker mig koppla en nexa-sticka till en raspberry pi isåfall.
Men det blir ju inte vettigt att sätta en sån vid elcentralen. De har en utomhusmottagare också, men det är samma sak där - det skulle inte se klokt ut vid elcentralen
Men det blir ju inte vettigt att sätta en sån vid elcentralen. De har en utomhusmottagare också, men det är samma sak där - det skulle inte se klokt ut vid elcentralen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Lite oklart av beskrivningen ifall du tänkt dig en tvåfasgrupp eller en enfasgrupp med fast fas plus "tändtråd". Båda är ok om belastningen medger det, men bara så du vet skillnaden. En tvåfasgrupp och gängsäkringar ställer lite extra krav på åtskillnad, det får helst inte blir farligt om endast en säkring skruvas ur. Rent allmänt skulle jag i vilket fall förorda en kopplingsdosa på vägen som reläkapslingen ansluts till. Då får reläkapslingen endast den fas som den använder. Jag tror att en kopplingsdosa uppfattas lite annorlunda, där är man nog mer medveten om vad som finns, men i dosan för en enskild apparat är det nog bra att inte blanda in andra trådar än vad som används där.
Jag hade tänkt mig tvåfasgrupp, men det är nu vid närmare eftertanke är det ju faktiskt inte nödvändigt. I friggeboden så finns det bara ett lysrör och ett eluttag som nästan aldrig används. Den stora lasten är motorvärmaren.
Så den totala lasten blir ju inget problem.
Så enligt ditt förslag är det kanske bäst då att plinta upp 4G2,5 i en kopplingsplint vid centralen (eller i kapslingen om den medger det) och så mata den från centralen. Så tar jag fas i kopplingsplinten via relät och tillbaka till "tändtråden"?
Så den totala lasten blir ju inget problem.
Så enligt ditt förslag är det kanske bäst då att plinta upp 4G2,5 i en kopplingsplint vid centralen (eller i kapslingen om den medger det) och så mata den från centralen. Så tar jag fas i kopplingsplinten via relät och tillbaka till "tändtråden"?
Varför skulle det vara ett problem att koppla i reläkapslingen? Om den är lagom stor, t.ex. 4 moduler, får man lätt in en wagohållare på skenan och där kan man enkelt koppla över matningskabeln till det som ska in i centralen. Då blir det tydligt att man plockar ut en fasledare till reläet som sedan går vidare som bruten fas ut.
I en gammal gängsäkringscentral är det lite dumt att göra en tvåfasgrupp om man inte måste. I en normcentral däremot skulle jag utan att tveka satt motorvärmaren på en egen fas och haft en två (trepolig, jag hade inte dragit fyrledare ut) säkring.
Ett alternativ kan kanske vara att sätta även en tvåpolig dvärgbrytare tillsammans med reläet i normkapslingen? Då blir det ännu mer tydligt att det är en separat matning.
I en gammal gängsäkringscentral är det lite dumt att göra en tvåfasgrupp om man inte måste. I en normcentral däremot skulle jag utan att tveka satt motorvärmaren på en egen fas och haft en två (trepolig, jag hade inte dragit fyrledare ut) säkring.
Ett alternativ kan kanske vara att sätta även en tvåpolig dvärgbrytare tillsammans med reläet i normkapslingen? Då blir det ännu mer tydligt att det är en separat matning.
Aha, Wagohållare det var något nytt för mig - det är ju smidigt 
Har redan en delad 3-fasgrupp så vill ju helst inte smeta ner anläggningen ännu mer.
På tal om tydlighet; I ffa. offentliga lokaler och på arbetsplatser så ser man att uttag mm är märkta med nummer. Det står typ "central XXYYZZ" nånting. Hur fungerar den märkstandarden?
Har redan en delad 3-fasgrupp så vill ju helst inte smeta ner anläggningen ännu mer.
Ja, men blir det inte tydligt nog ändå? Blir ju samtidigt lite plottrigt att ha säkringar på flera ställen. Eller?
På tal om tydlighet; I ffa. offentliga lokaler och på arbetsplatser så ser man att uttag mm är märkta med nummer. Det står typ "central XXYYZZ" nånting. Hur fungerar den märkstandarden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Ordet problem använde jag inte. Jag ser timern som en enskild apparat, som kanske kommer att bytas av en lekman även om man inte får, och då tycker jag det är bra ifall den "dosan" endast matas med de ledare som den behöver, speciellt om det handlar om en tvåfasgrupp med enpoliga säkringar och där den obrutna fasen inte har något med timern att göra. En tvåpolig dvärg i den kapslingen löser inget problem just där, men kan göra den efterföljande installationen säkrare.
Med en enfasgrupp ser jag inte samma fördelar med en extra kopplingsdosa.
Märkning av uttag brukar inte göras i bostäder där tillhörande elcentral både är tillgänglig och uppenbar. Det gäller förstås att gruppförteckningen är uppdaterad. Märkningen på kontor anger central och grupp.
Med en enfasgrupp ser jag inte samma fördelar med en extra kopplingsdosa.
Märkning av uttag brukar inte göras i bostäder där tillhörande elcentral både är tillgänglig och uppenbar. Det gäller förstås att gruppförteckningen är uppdaterad. Märkningen på kontor anger central och grupp.
OK, det var lite slarvigt uttryckt av mig kanske.
Men jag är med på hur du menar. Nu blir det ju inte en tvåfasgrupp ändå, så när säkringen bryts så finns ingen spänning i kapslingen eller efterföljande installation.
Men jag är med på hur du menar. Nu blir det ju inte en tvåfasgrupp ändå, så när säkringen bryts så finns ingen spänning i kapslingen eller efterföljande installation.
Klicka här för att svara