4 385 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
El till friggebod 75 m från huset.
Ska sätta upp en byggnad ca 70 m från huset,vill ha el men ej jordkabel,massor av rötter och träd ivägen samt vill ej gräva sönder gräsmattan,luftledning verkar ingen tycka om trots att det för mig nog skulle funka med träd att fästa kabel och bärlina i,vilken kabel ska jag använda för luftledning?Skulle gummikabel på mark vara ett alternativ,Rinkaby har H07RNF i metervara,räcker 3x2,5mm eller ska jag satsa på 3x4mm eller 5x2,5mm, 5x6mm verkar overkill har eg. ej behov av trefas i friggan.Om gummikabel på mark tar jag strömmen från elskåpet där jag har ett 400V uttag med jfb och tre sep 16A automatsäkringar, på friggan ett 400 eller 230V intag,innebär sträckan att man måste fundera på utlösnings villkor?Måste jag ha undercentral i friggan eller skulle en byggcentral duga med ännu en jfb och avsäkrade uttag?
Nej.sagan1 skrev:
Om du tänker rulla ut kabeln vid varje användningstillfälle för att rulla ihop den efteråt, är gummikabel rätt alternativ.
Ska du gräva ner är N1XV bäst, följt av EKKJ och sen EKLK i skyddsrör.
Ska du hänga i luft på vajer väljer du N1XV eller EKLK
Ja!
Det kan hända du måste använda 2,5 eller 4 mm2 för 10Aavsäkring. Även spänningsfall ska man börja fundera på vid dessa längder.
Nej
Behövs inte heller.
Antingen sitter säkringarna i början på kabeln, ie husets elcentral. Eller så är det både säkringar där och en UC sen.
Men det senare är ofta overkill om det gäller en enkel strömförsörjning.
En del påstår att 6mm2 är krav för matning av UC, en del inte.
luftledning går aldelles utmärkt och är ett perfekt alternativ för den som inte vill gräva, som jag, jag hänger linor i luften till allting.
jordkabel är ju så bökigt, gräva till rätt djup, fylla sand, markeringsband, återfylla, platta till osv..
men häng den inte i träden, då dessa är levande så kan dom "käka upp" kabeln om du kanske har sett ett staket nära ett träd som växt in i trädet.
det brukar gå att få tag på riktiga trästolpar ganska enkelt, mycket luftledning plockas ju ner nuförtiden, och stolparna samlas ihop i högar längs vägarna för senare avhämtning för deponi, om du frågar nån linjemontör så brukar dom svara att de egentligen inte får släppa iväg stolparna men att ingen håller koll på hur många det är och att han kan titta bort en stund medan du lastar på ett par stycken.
jag har fått ett 10-tal ganska fräscha stolpar för framtida bruk..
du behöver ju inte full höjd om det inte korsar en väg så kapa dom till 4-5 meter och gräv ner 1meter. går det inte gräva pga mycket rötter och stenar som hos mig, så gräver du så gott det går (typ en halveter) och gjuter fast stolpen i ~100kg betong.
häng en plastbelagd vajer 6-8mm och fäst ordentligt i ändarna så det står pall för påkänningar.
kabeln klamrar du med UV-beständiga buntband med ½ meters mellanrum.
gör en loop på ett per tre varv i ändarna så kabeln tillåts flexa lite.
använd N1XV kabel då den är mjuk.
eller EKK 3G2.5 om det räcker med 10 Ampere (75 meter på 2.5 kvadrat ska inte säkras högre om man inte kollar upp det noga.)
säkrar du 10A så slipper du dessutom central i boden då du går in med inkommande i en dosa och bara grenar ut till ljus&uttag, säkrar du 16 eller högre får du ha en central.
jordkabel är ju så bökigt, gräva till rätt djup, fylla sand, markeringsband, återfylla, platta till osv..
men häng den inte i träden, då dessa är levande så kan dom "käka upp" kabeln om du kanske har sett ett staket nära ett träd som växt in i trädet.
det brukar gå att få tag på riktiga trästolpar ganska enkelt, mycket luftledning plockas ju ner nuförtiden, och stolparna samlas ihop i högar längs vägarna för senare avhämtning för deponi, om du frågar nån linjemontör så brukar dom svara att de egentligen inte får släppa iväg stolparna men att ingen håller koll på hur många det är och att han kan titta bort en stund medan du lastar på ett par stycken.
jag har fått ett 10-tal ganska fräscha stolpar för framtida bruk..
du behöver ju inte full höjd om det inte korsar en väg så kapa dom till 4-5 meter och gräv ner 1meter. går det inte gräva pga mycket rötter och stenar som hos mig, så gräver du så gott det går (typ en halveter) och gjuter fast stolpen i ~100kg betong.
häng en plastbelagd vajer 6-8mm och fäst ordentligt i ändarna så det står pall för påkänningar.
kabeln klamrar du med UV-beständiga buntband med ½ meters mellanrum.
gör en loop på ett per tre varv i ändarna så kabeln tillåts flexa lite.
använd N1XV kabel då den är mjuk.
eller EKK 3G2.5 om det räcker med 10 Ampere (75 meter på 2.5 kvadrat ska inte säkras högre om man inte kollar upp det noga.)
säkrar du 10A så slipper du dessutom central i boden då du går in med inkommande i en dosa och bara grenar ut till ljus&uttag, säkrar du 16 eller högre får du ha en central.
Klicka här för att svara