Håller på att röra åt elektrikern. Ska montera en PAX (eller motsvarande) i badrummet.
Ventilen sitter i taket ganska nära ett hörn.
Vad är bäst att dra matningen, bör den komma från väggen eller från taket?? Jag har möjlighet att göra båda vägarna nu när allt är öppet.
Har inte tänkt på om det har någon betydelse. Men vad föredrar ni mera erfarana elare.
erber
Ventilen sitter i taket ganska nära ett hörn.
Vad är bäst att dra matningen, bör den komma från väggen eller från taket?? Jag har möjlighet att göra båda vägarna nu när allt är öppet.
Har inte tänkt på om det har någon betydelse. Men vad föredrar ni mera erfarana elare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vet ju inte riktigt hur det ser ut hos dig, men kommer du från taket så går det väl att göra ett helt dolt montage och gå in bakom fläkten. Annars blir det väl troligen synligt en bit från vägg och in i fläkt?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om det var hemma hos mig skulle jag göra ett dolt montage.
http://www.pax.se/pdf/9-200002.pdf
http://www.pax.se/
Kabel skall till ovan sidan på fläkt röret. infällt eller utanpåliggande.
PAX = Dyrt, men kvalite. d.v.s prisvärd på sikt
http://www.pax.se/
Kabel skall till ovan sidan på fläkt röret. infällt eller utanpåliggande.
PAX = Dyrt, men kvalite. d.v.s prisvärd på sikt
Stort tack för länkarna. Jag hade iofs redan kollat där.
Men jag har jäkligt svårt att se vart tusan matningen ska in....trots allt. Vad är upp och ned på fläktskrället??
Eftersom jag måste sala ut väggen 45mm för att få den rak och cc30 så kommer ventilschaktet (i eternit) så att säga än mer in i hörnet än där den gamla väggen sitter. Det gäller då att få fläktens runda kant att passa mellan nya väggen och ventilkanten. Ventilschaktet sitter ju där det sitter. För det kommer inte att gå att ha motordelen in mot väggen. Svårt att förklara på annat sätt. Pax 200 serien har ju den "nackdelen" pga dess "märkliga" utformning.
erber
Eftersom jag måste sala ut väggen 45mm för att få den rak och cc30 så kommer ventilschaktet (i eternit) så att säga än mer in i hörnet än där den gamla väggen sitter. Det gäller då att få fläktens runda kant att passa mellan nya väggen och ventilkanten. Ventilschaktet sitter ju där det sitter. För det kommer inte att gå att ha motordelen in mot väggen. Svårt att förklara på annat sätt. Pax 200 serien har ju den "nackdelen" pga dess "märkliga" utformning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
