HarryDynamitA HarryDynamitAnus skrev:
tja man måste ju börja någonstans, och jag tänkte att här på forumet är väl en bra plats och sedan att skaffa säkerhetsutrustning
Skippa säkerhetsutrustningen. Ring en elektriker.

Typiskt troll, ingen idé att mata

• Gilla
pjgb
  • Laddar…
Vid arbete med spänning så krävs mer skyddsutrustning än ett par handskar och isolerade verktyg. Frågan är varför du ska hålla på med sånt? Det finns fler risker än elchock.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Börja i rätt ände.

1. Bryt spänning före arbete.

2. Ta reda på hur man mäter att det verkligen är spänningslöst.

3. Slarva inte med punkt 1 och 2.

4. Börja med enkla arbete.

osv osv osv

xx. Långt efter du skaffat auktorisation, införskaffa utrustning för att arbeta under spänning.

Men helt klart är det en intressant och kul sysselsättning att arbeta med el, automation, styr, elektronik osv. Kul nog att pyssla med livet ut, gör du det på ett säkert sätt kan det dessutom vara en lång tid.
tack för ett bra svar
vissa andra förstår jag inte varför de ens skriver

F
jag vet inte ens vad överslag är
Hög spänning ”hoppar”. Jag har testat svart gummi eller gummilknande material som var flera mm tjockt fast med lite kimrök i där det slår igenom på väldigt beskedliga spänningar. Tar du dina diskhandskar och resistansprovar dessa så får du säkert resultatet att handskarna isolerar. Men lägger du på spänning så isolerar dom inte. Man lägger på en spänning, kollar du länken tidigare så ser du att ”Homer Simpson” handskarna är testade med 2500V och godkända för 500V. Kollar du tex elskruvmejslar så är de ofta certifierade för 1000V.

tack för ett bra svar
vissa andra förstår jag inte varför de ens skriver
Du har fått bra exempel på hur man bör jobba, genom att bryta och verifiera att spänningen är bruten innan arbete påbörjas.
Kan du ge några exempel på vad du behöver de elsäkra handskarna till så klarnar det nog för en del av dom som svarar så på ett sätt som du avser ovan.

Multimeter eller spänningstestare är bra hjälpmedel för att kontrollera. Du behöver viss kunskap om hur du ska mäta, alltså mellan vilka punkter du ska sätta pinnarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.