Byggahus.se

El på fel sida staketet

1. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Tycker man det inte är snyggt så är det ju lättare att ev byta till svartaskyddsrör nu än senare när Elektrikern har åkt från platsen. Be din son kliva över till grannen och prata om hur det är tänkt och kanske vara bered på att hjälpa till ekonomiskt för att få ett snyggare staket från sin sida.

• Laddar…
  2. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Fast rören kommer från marken och upp så dom går inte att byta. Sedan ser det ut som att det är tejpat runt öppning och ledningar. Tänker bara att man lägger väl elen på sin egen sida, dom har väl ansvar för den ? I stort sett är det bara att klippa ledningarna från sonens sida, det verkar märkligt ?

3. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    De gula rören kanske går att kapa i markhöjd och dra på en svart skyddsslang så att grabben din inte kapar kabeln med trimmern då den kommer för nära. Detta är lätt att fixa nu inte senare.
    Och angående på vilken sida den snygga sidan på ett staket ska vara kan det tvistas om länge. Många vill visa en fin sida ut mot gatan men mot grannar är detta inte lika viktigt och då blir den fina sidan in mot sin egna trädgård.

• Laddar…
  4. U
    Medlem · Nivå 10
    Varför bekymra sig redan nu
    Det är inte färdigt än
    Kablarna är med största sannolikhet inte anslutna i matande ände och när armaturer på staketet är inkopplade så kapas säkert markrören så att de inte syns ovan mark
    Att bekymra sig om detta nu är som att förfasa sig över att det står byggställningar runt ett hus som håller på att byggas.
    Så sitt lugnt i båten så ska du se att det blir bra

• Laddar…
  5. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Och varför fråga utan en bild? Ligger röret på marken eftersom du påpekar hur fult det är?
    Du kommer inte få något vettigt svar utan bilder.
    Men vanligtvis grävs en gul markslang ner och kapas en bit ovan mark och sedan klamras kabeln upp till där den ska installeras. Man lägger inte röret på marken. Det finns även s.k. Svinryggar som är ett semi-runt metallskydd som man sätter över rör och kabel för att skydda det mot mekanisk åverkan

• Laddar…
  6. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Förstår att man undrar om vad man får göra innan man pratar med grannen men å andra sidan är man grannar så att bara fråga hur de tänkt sig är ju inte farligt. Kan ju som sagt tänka sig att man kan få möjlighet att ändra nått för att man ska få det snyggare. Sedan kan jag även tycka att man som byggande granne kunde ha pratat om sina planer innan man börjar bara för att undvika förvånade grannar när man är färdig.

• Laddar…
  7. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Jo det är alltid en fördel Jag ska fota där och lägga upp för jag vet inte om det redan är kopplat, tror det.

8. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Ja, så är det gjort, var nog slarvig med beskrivningen. Rören är kapade en bit upp. Foto kommer när jag varit där

9. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Bra liknelse , ska fota förmodligen idag så får ni se

10. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Vet du exakt var tomtgränsen går? Elrören kan ju ligga på rätt tomt men sticker upp på utsidan så det ser fult ut från grannens håll. Men det blir lättare att se med bild :)

• Laddar…
  11. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Det inkräktar inte på marken, det är ju bara rör som sticker upp. Ska man veta vilken tomt dom är på blir det dyrt så det är inte aktuellt. Bild kommer

12. S
    Medlem Nivå 8
    Hmm, svårt att veta exakt vad som är fel, det står i titeln "el på fel sida av staketet". Är det på fel sida om tomtgränsen är det såklart fel, så får man inte göra. Men det finns inget som säger att man inte få dra el på baksidan av sitt eget staket som står på sin egen tomt, hur fult det än ser ut. I normala fall diskuterar man ju åtgärder som påverkar båda grannarna sinsemellan, men det är inget krav. Tycker den som bor på baksidan att det är fult får ju denne sätta upp en häck eller staket för att dölja den "fula" eldragningen. Väntar med spänning på en bild, tror den kan avslöja ett och annat.

/S

13. M
    Medlem · Nivå 8
    Ibland blir det lite "jag undrar om min granne gillar vaniljglass, han har en vit bil, tror ni han gillar vaniljglass då" i detta forum:D
    Kanske enklare att kommunicera med grannen hur han har tänkt sig...kan jag tycka:thinking:

14. Oveja
    Medlem Nivå 3
    Eftersom det inte är min granne utan barnets är det ju egentligen inte min sak men så kan man inte låta bli att tänka i alla fall...

15. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Blev det någon bild? :)

• Laddar…