1 980 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
El på altan för spabad med stickpropp?
Till att börja med - nej jag kommer givetvis inte att koppla in det här själv, men jag vill veta lite vilka alternativ ni med erfarenhet ser som de bäst lämpade innan jag pratar med en elektriker.
Vi ska ställa ett spabad på altanen. Till att börja med blir det en enkel laz-y-spa variant med stickpropp som senare förhoppningsvis kommer att uppgraderas till ett riktigt bad, de jag tittat på ansluts med 400V 3x16A. Eftersom jag ogillar att göra samma sak två gånger - och hatar alla former av synliga sladdar - undrar jag hur man lämpligast fixar till detta för att fungera både idag men också för framtida fast installation?
Kan jag ta upp ett hål genom grunden till källaren där el centralen sitter och dra ett kabelrör fäst i bärlinan fram till delen där spabadet ska stå, så elektrikern kan slutföra jobbet när allt är på plats? Eller måste de själva lägga eller kunna inspektera röret för att de ska godkänna installationen?
Tänkte mig ett uttag för stickpropp under en inspektionslucka i trallen som enkelt kan bytas ut till en fast installation senare. Finns det uttag och kontakter som är lämpliga för en sådan installation där det förekommer både vattenstänk, regn och snö (inget tak på den delen av altanen)?
JFB finns givetvis, kommer att utöka med en egen JFB för all el utomhus och i garaget (idag går allt på samma).
Vi ska ställa ett spabad på altanen. Till att börja med blir det en enkel laz-y-spa variant med stickpropp som senare förhoppningsvis kommer att uppgraderas till ett riktigt bad, de jag tittat på ansluts med 400V 3x16A. Eftersom jag ogillar att göra samma sak två gånger - och hatar alla former av synliga sladdar - undrar jag hur man lämpligast fixar till detta för att fungera både idag men också för framtida fast installation?
Kan jag ta upp ett hål genom grunden till källaren där el centralen sitter och dra ett kabelrör fäst i bärlinan fram till delen där spabadet ska stå, så elektrikern kan slutföra jobbet när allt är på plats? Eller måste de själva lägga eller kunna inspektera röret för att de ska godkänna installationen?
Tänkte mig ett uttag för stickpropp under en inspektionslucka i trallen som enkelt kan bytas ut till en fast installation senare. Finns det uttag och kontakter som är lämpliga för en sådan installation där det förekommer både vattenstänk, regn och snö (inget tak på den delen av altanen)?
JFB finns givetvis, kommer att utöka med en egen JFB för all el utomhus och i garaget (idag går allt på samma).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är behörighetskrävande att förlägga rör för starkström, så det finns ju en risk att elfirman ogillar detta, alltså utförandet, inte att du gjort arbetet själv, det har dom ingenting med att göra. VP-rör under altanen kan dock knappast anses som fel så det bör gå bra. Du behöver bara vara uppriktig och se till att det är inspekterbart. Man behöver se till att ledningen (röret) skyddas mot sol, värme, slag och stötar, gnagare, frätande ämnen och annat så det är bra om det har skydd direkt ovanifrån och dessutom en bit från marken.
Anslutningsdon under trallen och utan skydd mot regn ställer jag mig mycket tveksam till. Fast inkoppling möjligen men inte uttag. Man brukar dessutom vilja ha en "arbetsbrytare" invid badet för frånkoppling. Så jag kan inte ge något annat råd än en stolpe eller annan vägg för detta.
Anslutningsdon under trallen och utan skydd mot regn ställer jag mig mycket tveksam till. Fast inkoppling möjligen men inte uttag. Man brukar dessutom vilja ha en "arbetsbrytare" invid badet för frånkoppling. Så jag kan inte ge något annat råd än en stolpe eller annan vägg för detta.
Ok, röret ska nog inte vara något problem då. De kan ju få komma innan jag drar på trallen och koppla in också, beroende på hur jag ska lösa det då.
Börjar bara fundera då på hur andra löser det då, sällan man ser någon elanslutning på bilder över spabad. Har man en fast installation direkt in i badet då, utan någon dosa på vägen in så att säga? Undra om man kan ansluta ett Laz-y-spa bad på det sättet då.
Börjar bara fundera då på hur andra löser det då, sällan man ser någon elanslutning på bilder över spabad. Har man en fast installation direkt in i badet då, utan någon dosa på vägen in så att säga? Undra om man kan ansluta ett Laz-y-spa bad på det sättet då.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det är därför att (större) spabad troligen faller under bassängregler och då får i princip ingen el finnas inom 3.5 meter från kanten på bassängen. Ditt bad med stickpropp vet jag inte hur man ska klassa, men om du ska byta bad i framtiden är nog bäst att ta höjd för det. Det innebär att säkerhetsbrytaren, om du vill ha en sådan kan placeras på husväggen en bit bort, och badet "direktanslutas". Det bör troligen ändå finnas en anslutningsdosa i närheten för fast anslutning, och den kan vara gömd under trallen och åtkomlig för badgäster. Jag vet inte hur baden brukar se ut och hur de ansluts. Ett litet bad vill nog ha en gummikabel som anslutningskabel.
Brytare på väggen och en dosa på väl tilltaget avstånd låter vettigt. Man kan ju sätta dosan på väggen strax över trallen och så syns den knappt, och rör under trallen sen till brytaren och koppla badet direkt till brytaren. Har sett att baden brukar säljas utan stickpropp så man får montera den själv, men då kan jag ju ansluta den i brytaren istället.
Tolkade jag dig rätt nu?
Tolkade jag dig rätt nu?
Klicka här för att svara