Minns att vi diskuterade detta här då de just hade hänt. Nu var jag på ett seminarium där bland annat elsäkerhetsverket var representerade, och då berättade han om denna olycka.

Han som hade kopplat in handdukstorken hade kopplat rätt, de var fas/nolla/jord med rätt färger fram till handdukstorken och detta var kopplat rätt där, sen följde de matningen till en dosa där de även där var rätt kopplat, de följde till nästa dosa, där var de kopplat brun -> vit, blå -> svart och gulgrön -> röd. De visade sig att röd inte alls var jord utan var en tändtråd, så handdukstorken blev strömförande då man slog på en brytare i ett annat rum (detta hade alltså någon annan kopplat fel vid ett tidigare tillfälle.)

:S

Sanslöst, kunde hänt vem som helst alltså.

//Patrik

Jo precis. Är det en glödlampa som last så är det inte säkert att man märker det med en vanlig spänningsprovare. Då måste man mäta jordkontinuitet. Jävligt lurigt de där.. man blir lite mörkrädd :S

Men fy fan! Därför jag HATAR el!

Jag ska börja tvinga alla kunder som inte har JFB att installera en vid minsta lilla eljobb!

Bjud på det så blir alla glada!d^_^b

Hade han gjort helt rätt skulle olyckan inte ha hänt, för han missade tydligen kontroll före driftsättning...

Menar du mätning av jordkontinuitet? För i så fall är det många som missar, kör 3 mätningar med spänningsprovare, stämmer detta så antas inte gul/grön vara kopplad till spänning via brytare.. Men du har ju en poäng, åker han dit för det?

Jag tycker att största felet som begicks var att den som kopplade gulgrön mot jord antog att röd var jord.. vilket man aldrig kan göra!

Men självklart har man ju ansvar att se till att den jord man kopplar in verkligen är jord, men jag känner då ingen elektriker som alltid drar ut en jordtråd från centralen till mätstället för att mäta jordkontinuitet på alla småjobb (borde man väl göra i den bästa av världar).

Jag har som jag nämt i en annan tråd råkat ut för ngt. liknande.

För väldigt många år sedan var jag i en studentförening ansvarig för kaffeautomater. Vi hade 5 st på rad, levererade ca 100 000 koppar kaffe per år. En elektriker fick i uppdrag att koppla in ett vägguttag som skulle försörja en nyanskaffad automat. Den skulle ställas in i en nisch mellan 2 betongpelare. Jag bad om att få uttaget på ca 2m höjd så att man skulle kunna nå det utan att dra ut maskinen (väger300 kg).

Nåväl uttaget blev placerat på ca 130 cm höjd. Automaten kom på plats jag klättrade upp på den och fick hänga ned bakom automaten för att få i kontakten. Ovanför mig gick en kabelstege i metall. Det var ansträngande så när jag kom ned var tröjan ganska blöt av svett, jag hade alltså legat med hela magen och bröstkorgen i kontakt med plåten via min blöta tröja.

Allt väl. En stund senare hade ett missöde vid automaten bredvid resulterat i en liten vattenpöl på golvet, pölen var i kontakt med en metall lucka som var infälld i golvet. En person som då står i pölen får en stöt när han skall mata in mynt i den nya kaffeautomaten. Jag kontrollmäter då och konstaterar att det ligger 230V på höljet till apparaten. Det visade sig att elektrikern hade inte dragit en ny grupp till uttaget som vi begärt, utan klippt en kabel som passerade på kabelstegen, monterat en dosa och kopplat in uttaget. I dosan fanns det blandannat röd skyddsjord, och en brun tändtråd. Den nya gulgröna skyddsjorden till uttaget var koppald till den bruna tändtråden.

Jag blev lite svag i knäna när jag insåg att jag hade legat med större delen av kroppen i kontakt med en spänningsförande automat, och en jordad kabelstege 5-10 cm ovanför ryggen, ren tur att jag inte tog tag i kabelstegen för att häva mig frammåt eller bakåt där jag låg på apparaten.

Jag var lite förvånad att inte proppen hade gått, efterssom automaten även var inkopplad på vatten, men den metallflätade slangen har gummiisolering vid kopplingarna, och rent vatten leder tydligen inte tillräckligt bra för att lösa säkringen.

Jo fast de där var väl inte riktigt samma sak. RÖD brukar vara jord i gamla installationer. BRUN har aldrig någonsin varit jord, så din elektriker var ju bara rent dum alternativt färgblind :O

Rrrrr skrev:
Men självklart har man ju ansvar att se till att den jord man kopplar in verkligen är jord, men jag känner då ingen elektriker som alltid drar ut en jordtråd från centralen till mätstället för att mäta jordkontinuitet på alla småjobb (borde man väl göra i den bästa av världar).
Det där med SS metod på kontroll av jordkontunitet är lite knepigt. I förra standarden så stod där som du skriver att man skall dra en mätledning från "huvudjordskenan" och mäta upp jordkontuniteten med ett "godkänt instrument" samt kontrollera mätvärdet mot ett "visst" godkänt värde. I papprena från Eurotest står där 1,5mm2 = 0,8mOhm, 2,5mm2 = 0,5mOhm... och jag har också hört ((Zmax-Zför) / 2)

Hur som helst i Utgåva 2 har allt detta tagits bort. Nu står där bara att jordkontunitet ska betryggas. Vilket betyder att man inte behöver ha något speciellt instrument, en summer mellan jordblecket och ett vattenrör skulle räcka. Samt inget krav på uppmätning av mätvärde.

Kanske insåg de kloka att det är ingen som pallar hålla på att dra 100m mätsladd för ett uttags skull?

Men du måste fortfarande dela på noll- och jordskena för att säkerställa att det är jord, men summer funkar ju och hade hjälpt i detta fall, vilket även en JFB hade..

Drog elsäkerhetsverket några slutsatser av detta? Vem som helst kan ju göra en tabbe, så frågan är om det bör införas t.ex ett kvitto på att en korrekt kontroll har gjorts.
En summer hade kanske inte hittat detta fall då skyddsledaren faktiskt har kontakt med noll via lampan, men en mätning av resistansen hade gjort det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.