tommib
Orkar inte läsa någon teknisk dokumentation på telefonen men när systemet pratar om att det använder skyddsjord för signalöverföring skulle jag verkligen dra öronen åt mig.

En JFB ska absolut inte bryggas eller något annat, det sätter den ur spel.

Bara så att folk förstår vad TS har för utrustning så är det Homeplug enheter med POE-funktionalitet som sedan kopplas till en POE-kapabel övervakningskamera. Bascom har inte någon egen specialteknik utan de har förmodligen bara satt sitt eget namn på en befintlig produkt (eller ens det). Det rimliga är att de använder sig utav HomePlug AV2 som underliggande teknik. Om man då tar väl valt stycke från wikipedia:

"Communication takes place on both the line–neutral and line–ground power line pairs. Devolo from Germany has made proprietary improvements on the standard, and are using the ground wire in addition to phase (also known as hot or live) and null (also known as neutral). This technology is available world wide, though can only be used in territories that use the ground wire in their building wiring regulations."

Så kommunikationen kan gå lite hur som helst och beroende på vilken tillverkare använder man olika antal ledare.

Frågan är om det sista huset är anslutet via 4 eller 5 ledare och vilken fas som används.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har gjort lite prov.
Har tre byggnader A, B, C :Jordfelsbrytare i alla tre.
Från huvudsäkringar går en jordkabel till A och en till B och från B en jordkabel till C.
Med huvudenheten i A funkar det i B men inte i C.
Huvudenhet B så funkar C men inte i A.
Med huvudenheten i C funkar B men inte A

Någon frågade;
Det är en fyrledare

Är alla huvudledningar 4 ledare?

Om signaleringen använder jord och nolla för signalen, så kan de inte passera en 4 ledar förbindelse, efterssom nolla och jord där är kombinerade i samma tråd.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Är alla huvudledningar 4 ledare?

Om signaleringen använder jord och nolla för signalen, så kan de inte passera en 4 ledar förbindelse, efterssom nolla och jord där är kombinerade i samma tråd.
Jag vet inte om det stämmer.. Sätter jag huvudenheten före fyrledaren så får jag signal efter. Elektriker bytte i dag jordfelsbrytare och kliade sig i huvudet och skulle hem och läsa på

Om det är 4 ledare mellan hus B och C så måste det vara det även mellan centralen och B.

Det är en 3 ledare

S SPR skrev:
Det är en 3 ledare
Hur då? År det bara en fas?

Nä det är 3 fas 25A
Blir lite osäker kanske är det fyra ledare

Du får helt enkelt kabla upp en av de kortare sträckorna. Eller köpa nya HomePlug enheter tills du hittar en modell som fungerar just för dig (kanske inte finns).

Har du provat att flytta den enhet som inte fungerar till ett uttag på en annan fas?

S SPR skrev:
Nä det är 3 fas 25A
Blir lite osäker kanske är det fyra ledare
Är 4 ledare

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har du provat att flytta den enhet som inte fungerar till ett uttag på en annan fas?
Ja hjälper inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.