6 034 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
El ingjuten i grunden?
Först måste du kontollera om flexslangen är godkänd för att gjutas in, den måste tåla ett visst tryck. Jag använder VP rör och skarvmuffar med låsning och lägger dom på armeringen (jag är noga att naja tätt). Värmen från golvvärmen är inget problem.
Hur går det med hållfastheten hos betongen vid elcentralen? om många rör ska upp där finns väl risk att plattan blir försvagad just där. Brukar man göra plattan tjockare där man har centralen i de fall där man gjuter in elledningar i betongen eller brukar hållfastheten inte vara några problem?
Betongplattan är ju många gånger tjockare än ett VP-rör. Det är inga problem där plastslangarna för golvvärmeslingorna kommer upp(kan vara många slingor!) eller avloppsrör till WC ovs. Generellt är det så för mig att de eventuella problem som kan uppstå löses på plats mellan mig och övriga hantverkare. Med ett bra samarbete kommer man jätte långt!
Elbogen, jag undrar bara vilka fördelar det skulle vara med att lägga rören i "plattan" i stället för i tak. Och jag ska inte prata om år i branschen men jag slår dig rätt bra i bägge grenarna och det jag har sysslat med allra mest är bostäder.
Jo, jag tror dig men tycker bara det är lite synd att påstå många år i branschen och att tveklöst påstå sig ha rätt. Det kan man ha i och för sig men andra kan ha lika mycket rätt men på ett annat sätt. Det var därför jag "drog" till det.
Vistt går det att dra i tak genom att snirkla och borra i reglar och takstolar men jag tycker det underlättar med raka rör (haha, kunde inte låta bli) genom att lägga i sulan. Och som det skrevs om tidigare om man har en köks ö kan man komma upp direkt i skåpen. Sen är det lite roligt att tycka å lägga ut en anorlunda ide och se vad svar man får, jag menar inget illa.
Vistt går det att dra i tak genom att snirkla och borra i reglar och takstolar men jag tycker det underlättar med raka rör (haha, kunde inte låta bli) genom att lägga i sulan. Och som det skrevs om tidigare om man har en köks ö kan man komma upp direkt i skåpen. Sen är det lite roligt att tycka å lägga ut en anorlunda ide och se vad svar man får, jag menar inget illa.
Jag har varit med och konstruerat ca 2000 lägenheter i Stockholm i Skanskas regi där man lägger samtliga elrör i golvbjälklaget och sticker upp dem på rätt ställe. Dock handlar detta om hus som till viss del består av prefabricerade väggar. Även värme och vattenrör gjuts in på samma sätt. Man gjuter bjälklagen något tunnare på fabrik, och sedan installeras alla installationer, och sedan gör man en övergjutning. Detta sätt är mycket kostnadseffektivt och tidssparande när det gäller flerfamiljs betonghus.
Detta gäller ju inte den typen av bostäder som kanske mest diskuteras här, men ville bara påvisa att det förekommer i stor skala.
Detta gäller ju inte den typen av bostäder som kanske mest diskuteras här, men ville bara påvisa att det förekommer i stor skala.
Att tänka på är att många moderna rågåstak är omöjliga att dra slang över.
Som jag tidigare skrev så lägger vi mycket rör i plattan och skulle det inte underlätta på våra fastprisjobb så hade vi inte gjort detta.
Även jag har 25 år i branschen.
Som jag tidigare skrev så lägger vi mycket rör i plattan och skulle det inte underlätta på våra fastprisjobb så hade vi inte gjort detta.
Även jag har 25 år i branschen.
Klicka här för att svara