Hej,
Jag har ständiga problem med ruttnande klädsel på mitt hus. Huset är timrat med klädsel direkt utanpå, vilket innebär att det inte finns någon luftspalt. När jag nu byter klädsel upptäcker jag att pappen emellan är angripen av svamp och fukt på båda sidor. Bör det finnas papp här? Huset är målat med Demidekk Ultimat. Kan detta vara en bidragande orsak? Är det möjligt att huset inte kan "andas" tillräckligt? Jag tar tacksamt emot alla tips och svar.
Med vänliga hälsningar,
Per Alexandersson
Jag har ständiga problem med ruttnande klädsel på mitt hus. Huset är timrat med klädsel direkt utanpå, vilket innebär att det inte finns någon luftspalt. När jag nu byter klädsel upptäcker jag att pappen emellan är angripen av svamp och fukt på båda sidor. Bör det finnas papp här? Huset är målat med Demidekk Ultimat. Kan detta vara en bidragande orsak? Är det möjligt att huset inte kan "andas" tillräckligt? Jag tar tacksamt emot alla tips och svar.
Med vänliga hälsningar,
Per Alexandersson
Ja förhydringspapp är den äldre varianten av vindskydd som man ska ha bakom träpanelen..P Pirahya2 skrev:Hej,
Med vänliga hälsningar,
Per Alexandersson
Det ser lite udda ut i skarven mellan liggande panel och foder/knutbräda hur är det gjort?
Du behöver göra om den höga fasaden om du vill ha det problemfritt och skapa en luftspalt bakom panelen..
Lagar du lokalt så kommer samma problem att infinna sig..
Det här hörnet i sydläge verkar ha varit ett problemområde ganska länge, redan innan jag tog över huset 2011. Det syns tydligt att man försökt med några "kreativa lösningar" – tyvärr inte av det bättre slaget.Rejäl skrev:Ja förhydringspapp är den äldre varianten av vindskydd som man ska ha bakom träpanelen..
Det ser lite udda ut i skarven mellan liggande panel och foder/knutbräda hur är det gjort?
Du behöver göra om den höga fasaden om du vill ha det problemfritt och skapa en luftspalt bakom panelen..
Lagar du lokalt så kommer samma problem att infinna sig..
Till exempel borde vattbrädan längst ner gå runt hörnet, men det gör den inte. Foderbrädan är dessutom skarvad på typ sämsta tänkbara ställe – mitt i det mest utsatta området. Hela vattbrädan är dessutom klädd med plåt. Jag håller på och försöker återställa allt till originalutförande.
Du nämnde tidigare att jag kanske behöver göra om "den höga fasaden" – kan du utveckla vad du menar med det, och vad det i så fall skulle innebära? Tack på förhand!
Ja långsiktigt så kommer ju ditt problem vara återkommande om du ingett gör åt saken..P Pirahya2 skrev:Det här hörnet i sydläge verkar ha varit ett problemområde ganska länge, redan innan jag tog över huset 2011. Det syns tydligt att man försökt med några "kreativa lösningar" – tyvärr inte av det bättre slaget.
Till exempel borde vattbrädan längst ner gå runt hörnet, men det gör den inte. Foderbrädan är dessutom skarvad på typ sämsta tänkbara ställe – mitt i det mest utsatta området. Hela vattbrädan är dessutom klädd med plåt. Jag håller på och försöker återställa allt till originalutförande.
Du nämnde tidigare att jag kanske behöver göra om "den höga fasaden" – kan du utveckla vad du menar med det, och vad det i så fall skulle innebära? Tack på förhand!
Du behöver en luftspalt emellan timmerstommen och panelen så att luft kan cirkulera bakom panelen..
Klicka här för att svara