Hej allesammans
Funderar på att köpa ett hus från Myresjöhus.
Och ska göra/ansvara för så mkt som möjligt själv.
"Myresjöhus bygger så kallade planelement vilket kortfattat innebär att vi tillverkar ytterväggblock, bjälklag och takstolar i vår fabrik.

Betyder detta att ytterväggarna inte är "klädda" invändigt?
Eller är vp/flex rör redan dragna i väggarna?
Ska förbereda för en köksö, gjuter man in ett flex eller vp rör i plattan då?

Några tips på var man bör placera uttag, lampkontakter och dyl?
Kanske bäst att förtydliga att jag inte ska koppla någon el utan bara funderar på hur det funkar.
Mvh

tommib
Välkommen till forumet!

Hur just myresjöhus gör med sina väggar vet jag inte, maila och fråga. Många husfabrikanter använder sk. sockeldosor, som i mitt tycke är extremt fula, som är lätta att installera över rörutlopp i plattan.

För en köksö gjuter man in rör i plattan om det är på bottenvåningen. Se till att gjuta in flera 20mm rör.

Uttag/lampkontakter/brytare placeras lämpligen enligt Svensk Standard. Det innebär bl.a. uttag på varje möbleringsbar vägg, styrda uttag vid varje fönster och vissa standardhöjder på apparaterna. Den är dock på intet sätt komplett eller perfekt. Det bästa är att du tänker själv vad det är du vill och diskuterar igenom det med elektrikern.

För min egen del så skulle jag rekommendera mycket eluttag på strategiska platser. Tänk igenom möbleringen i rummen. Styrda uttag bredvid och/eller ovanför varje fönster för julbelysning/fönsterlampor. Dessa kan styras antingen med brytare vid rumsdörren eller centralt med ljusrelä och kopplingsur. Man kan också ha uttag med separat brunnständning där ena brunnen alltid har ström och andra är styrd (så har jag vid alla fönster). Gott om uttag ute. Dessa ska enl Svensk Standard styras med brytare inifrån men annat går att avtala. Jag har mina styrda via astrour (ett sämre alternativ till ljusrelä+kopplingsur) eller ljusrelä, alternativt så är de inte styrda. Om ni ska ha markiser, dra fram tomrör till deras platser. Rör för antenn på taket är lämpligt att dra fram, även om det är mindre vanligt nu för tiden.
Nätverk ingår i Svensk Standard och är något jag verkligen skulle rekommendera. Minst ett dubbeluttag per rum. Flera uttag där TV/mediamöbel ska stå. Antennuttag i lämpliga rum kan vara bra (men jag själv skulle skippa det). Dra stjärnnät så att alla dessa rör termineras i ett utrymme där du kan ha en patchpanel och fördela ut signal till de platser du önskar. Förbered också med rör in från lämplig plats på fasaden så att du kan dra in en framtida fiber.

Tack Tommib att du tog dig tid att svara.
Kan hålla med om sockeldosorna, shit vad fult. Köksön blir på bottenvåningen. Ska sätta mig ner och tänka över möbleringen, när jag har fått ritningar med "min" planlösning.
Tack igen

Jo Myresjöhus körde iallafall tidigare med sockeldosor.

Här finns en lång tråd, för några år sedan om ett Myresjöhus, där elfirman hade avslutat rören i golvet en bit från väggen, och drog lös FK som klämdes mellan parkettgolvet och betongplattan. En klämskada på isoleringen gav utlöst jordfelsbrytare.

Myresjöhus och entreprenör var från början helt oförstående till att det skulle vara något fel att dra lös FK under parketten. Men fick ändra uppfattning efter att elsäkerhetsverket hotade att evakuera byggnaden, ingen fick vistas i huset förrän felet var åtgärdat.

Det riktigt allvarliga var att sedan hade vi en ny tråd här något år senare, samma elfirma hade där i ett Myresjöhus gjort nya amatörinstallationer. Firman ifråga installerar både VVS och el, och har visat sig lika odugliga på båda områdena.

tommib
Det är väl det gamla vanliga:

Good, cheap, reliable. Pick two.

Jag skrev för något år sedan i en annan tråd att det är bra att prata direkt med elektrikern som ska göra jobbet. I bästa fall sitta ner med ritningen och diskutera igenom exakt var alla uttag och brytare ska vara. Elektrikern har säkert ett bra grundförslag som ni kan modifiera. För mig är el/data viktigt, till den grad att jag aldrig skulle köpa att man gör installationen enligt någon lite halvluddig standard. Jag skulle vilja specificera exakt var allt ska vara. Räkna med att du får betala arbetstid för att elektrikern sitter och går igenom detta med dig. Det är väl investerade kronor nu, du sparar in det i pengar och inte minst frustration senare.

Principiellt kan man säga att kanalisation är nyckeln. Dra tomslang nu om du inte vet exakt hur du vill ha det. Då är det lättare att komplettera efteråt. Slang är billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.