Bästa är ju att dra dubbla kopparrör så får man med både fas och nolla. Kabel behövs ju inte, kopparrören fixar fint att leda strömmen. Kan bli riktigt spännande och unikt
Alternativet är ju att dra prisolrör om man är orolig för att få stötar av installationen.
Alternativet är ju att dra prisolrör om man är orolig för att få stötar av installationen.
15 mm har vanligast 1mm gods, och blir då 13mm innerdiameter.S Smurfen1337 skrev:
Men det kanske inte gäller alla sorts rör och/eller olika tillverkare.
Jag tycker TS ska använda hårda eller halvhårda rör, mjuka blir aldrig snyggt, bara snett, vingligt och sladdrigt.
Och vill TS undvika groteska dimensioner och böjar med stor radie så får TS vackert strunta i att dra elen i, utan sätta rören efteråt.
Ett alternativ, om det endast gäller belysning, är att dra SELV (klenspänning), typ 12V eller strömslinge-spottar, då kan man antagligen lyckas pillra in klenare kabel i åtminstone 12mm rör, kanske tom 10..
Och glöm inte att köpa häxans kopparputs, ty du lär behöva putsa upp det hela då och då, om du inte gillar mörkt mörkbrun med fläckar från fingeravtryck.
Men jag tror man också kan klarlacka rören för att skydda mot oxid.
I ett rakt rör, inte alltför långt.S Smurfen1337 skrev:
Om du tror annat är det bara bevis på att du inte är elektriker och har jobbat med 12 och 10mm VP-rör.
Det har jag, och ett 12mm VP som är spikrakt och max 1 meter långt, klarar jag att få in en Drakas EXLQ 3g1,5 som har Yd 9,5 mm med nöd och näppe. Jag använder 12mm VP rätt ofta vid vägggenomföringar av sådan kabel, men alltid en rak bit rör och sällan över 40cm lång, då funkar det, utan smörjmedel.
Fan pratar du om? Smörja och en tunn dragfjäder så är du ju hemma även om det är 3m med en liten böj...?Mikael_L skrev:
I ett rakt rör, inte alltför långt.
Om du tror annat är det bara bevis på att du inte är elektriker och har jobbat med 12 och 10mm VP-rör.
Det har jag, och ett 12mm VP som är spikrakt och max 1 meter långt, klarar jag att få in en Drakas EXLQ 3g1,5 som har Yd 9,5 mm med nöd och näppe. Jag använder 12mm VP rätt ofta vid vägggenomföringar av sådan kabel, men alltid en rak bit rör och sällan över 40cm lång, då funkar det, utan smörjmedel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Rekommendationen är väl vägguttag för varje 4 m och så blir det två 90 graders böjar, då kan det bli kämpigt att dra i kabel.
Protte
Protte
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Dra kabeln som du vill, genom kopparrör och ventilationsrör etc, det ändå som du bryter emot er vissa forumsentuiaster och en å annan kopparnörd. Men glöm.intw råden om vad som händer när du väl har dragit kabeln.

Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Rent krasst skulle man kunna dra FQ i rören om du skyddsjordar rören. Det är dock ingen produkt för elbranschen så det ligger på dig (eller din elektriker) att det uppfyller god elsäkerhetsteknisk praxis. Sen om han vill göra så vet jag inte men jag misstänker att du tänker göra detta själv. Största problemet blir eventuella vassa kanter som riskerar att skada kablarna.A Andben78 skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har inget att tillägga om rätt och fel men hur tänker du övergången mellan rör och vägguttag/dosor känns som att det skulle se lite halvdant ut?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Kan nog fungera med utanpåliggande uttag/strömbrytare.
Protte
Protte
TS får väl hitta lite gammal dödskulo med mässings- eller kopparmantel.
"Ledningarna kunna antingen målas i tapetfärg eller ock blankpoleras och fernissas. Poleringen förekommer endast vid mässings- och kopparledningarna."
https://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html
Jag visste att jag hade sett det någonstans och visst fanns det beskrivet på Fluxio. Trist bara att det var aktuellt typ för en sådär 100 år sedan.
"Ledningarna kunna antingen målas i tapetfärg eller ock blankpoleras och fernissas. Poleringen förekommer endast vid mässings- och kopparledningarna."
https://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html
Jag visste att jag hade sett det någonstans och visst fanns det beskrivet på Fluxio. Trist bara att det var aktuellt typ för en sådär 100 år sedan.
Så du menar att alla ingjutna pansarrör inte har lösa EK/FK i sig.. Ta en titt i en vanlig lägenhetsvägg så ser du att ledarna dras lösa i dessa pansarrör. Såvitt jag vet finns det inget krav på att ledarna skall vara "dubbelisolerade" enbart för att de ligger i ett pansarrör. Däremot så skärptes reglerna för jordningen av metallrör för en hel del år sedan.
Det skadar inte att ha dubbelisolerat men rätt jordade metallrör skyddar ledarna bra förmodligen bättre än en kabelmantel.
Det skadar inte att ha dubbelisolerat men rätt jordade metallrör skyddar ledarna bra förmodligen bättre än en kabelmantel.