Dock förbjudet idag, och TS tänkte göra sig en nyinstallation.D droopy skrev:
Pansarrören är ej avsedda för att förlägga FK i, och tvärtom, FK är ej avsedda att förläggas i rör av ledande material.
Om man gör det så tar man på sig avsteget ifrån reglerna, och tilltaget ska egentligen dokumenteras, även hur man kommit fram till att det blir tillräckligt säkert.
I teorin har du rätt, men i praktiken så finns det ingen normalt funtad och samtidigt noggrann elektriker som drar FK i metallrör ifall även rören nyförläggs. Att man byter ut gamla ledare i befintliga metallrör gör man för att man ser det såsom underhåll av befintlig (gammal) anläggning. Man byter även här gärna ut metallrören om det bara går utan att riva huset onödigt mycket,
Det är inget hinder, men som sagts tidigare du får inte dra i annat än mantlad kabel (kravet på dubbel isolering uppfylls)A Andben78 skrev:
Och med det sagt så kommer du att behöva ett rör med minst 12 mm innerdiameter om det ska vara realistiskt att få i kablarna korta raksträckor på 1-2 meter, men ska du ha längre rör eller böjar så lär du få gå upp mot 18 mm invändigt kombinerat med mycket glidmedel. Sedan måste rören jordas/potentialutjämnas.
Hur omfattande installation är det frågan om?
Spontant så kan det endast fungera med en väldigt enkel /sparsam installation utan att blir för rörigt.
Om man inte bygger en enrörs kanalisation av övergrova rör och drar i fler kablar i samma i och för sig..
TorpAnders skrev:
Nope, antingen eller ...TorpAnders skrev:
Dvs drar man in mantlad kabel, så behöver rören ej jordas/skyddsutjämnas, och drar man in FK måste rören skyddsjordas.
Problemet med det senare är att allt inte är elmaterial och att det inte används på tänkt/föreskrivet vis, så det är nästan olagligt, Det ä i alla fall avsteg från ss4364000 och föreskrifter, så avstegen ska motiveras och dokumenteras.
Nu kan jag erkänna att jag kastar lite sten i glashus, själv dokumenterar jag ej de avsteg jag gör, jag vet inte ens vad formkraven på detta är, men å andra sidan håller jag mig också ifrån att göra såpass stora avsteg som att dra FK i vattenledningsrör.
Lite coolt, ja.
Men hur grova rör.
Om jag mäter på första bilden så får jag 5mm mellan hålen i uttaget och nästan 4 mm som diameter på rören., säg 3,5.
Och mäter jag sen på en stick propp IRL så kan jag räkna ut att kopparrören verkar vara 15 mm rör.
Men hur grova rör.
Om jag mäter på första bilden så får jag 5mm mellan hålen i uttaget och nästan 4 mm som diameter på rören., säg 3,5.
Och mäter jag sen på en stick propp IRL så kan jag räkna ut att kopparrören verkar vara 15 mm rör.
OK så rören räknas inte som kanalisation? Dvs. likställd en kabelstege eller kabelkanal, eller del av anläggning då?Mikael_L skrev:
Nope, antingen eller ...
Dvs drar man in mantlad kabel, så behöver rören ej jordas/skyddsutjämnas, och drar man in FK måste rören skyddsjordas.
Problemet med det senare är att allt inte är elmaterial och att det inte används på tänkt/föreskrivet vis, så det är nästan olagligt, Det ä i alla fall avsteg från ss4364000 och föreskrifter, så avstegen ska motiveras och dokumenteras.
Nu kan jag erkänna att jag kastar lite sten i glashus, själv dokumenterar jag ej de avsteg jag gör, jag vet inte ens vad formkraven på detta är, men å andra sidan håller jag mig också ifrån att göra såpass stora avsteg som att dra FK i vattenledningsrör.![]()
Har vi inte krav på 100% potentialutjämning vid nyinstallation,?
(Vi kan väl blunda för att ett VVS rör inte är avsett för el och låsas att det är en elartikel )
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det är troligen FK eller liknande i rören. Det skulle aldrig gå att få en kabel förbi de krökar vi ser på röret. Det är troligen svårt nog att få FK förbi en sådan krök
Inte dumt tänkt, gör man så slipper man hålla på med nästan omöjlig dragning genom snäva böjar i anslutning till långa raksträckor.useless skrev:
Du
Du har säkert rätt, är lite svårt att se på bilden pga komprimeringen, men jag tyckte det såg mer eller mindre knäckt ut speciellt i den övre vänstra vinkeln.useless skrev: