4 378 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
el i badrummet, infält köpplingsdosa-badkar
Hej,
jag gör om badrummet och ska sätta in en bubblebadkar. Jag har läst mycket om den el del av inställaring och nu har jag sätt i väggarna, en kabel direct från el-central (jag ska hitta en behörig el man för att bytt ut el central, koppla in nya kabel och sätt in JFB), som kopplas till en allpolig brytare (infält) som ligger i zon 3. Från brytare har jag sätt in kabel i vägg till en apparatsdosa, men..
jag köpte en kopplingsdösa IP65 men den är utanpåliggande montage. Jag vet inte hur jag ska göra, finns det nån typ av kopplingsdösa (för att koppla bad kar motor till el) som passa infällt montage? Eller kan jag dra kabel in till bakom av utanpåliggande dosa och sätta den över apparatsdosa och fixa den till väggen med silikon?.
har någon en bra tip? :-/
cheers
Neil
jag gör om badrummet och ska sätta in en bubblebadkar. Jag har läst mycket om den el del av inställaring och nu har jag sätt i väggarna, en kabel direct från el-central (jag ska hitta en behörig el man för att bytt ut el central, koppla in nya kabel och sätt in JFB), som kopplas till en allpolig brytare (infält) som ligger i zon 3. Från brytare har jag sätt in kabel i vägg till en apparatsdosa, men..
jag köpte en kopplingsdösa IP65 men den är utanpåliggande montage. Jag vet inte hur jag ska göra, finns det nån typ av kopplingsdösa (för att koppla bad kar motor till el) som passa infällt montage? Eller kan jag dra kabel in till bakom av utanpåliggande dosa och sätta den över apparatsdosa och fixa den till väggen med silikon?.
har någon en bra tip? :-/
cheers
Neil
Båda sätten är möjliga.neiloc skrev:jag köpte en kopplingsdösa IP65 men den är utanpåliggande montage. Jag vet inte hur jag ska göra, finns det nån typ av kopplingsdösa (för att koppla bad kar motor till el) som passa infällt montage? Eller kan jag dra kabel in till bakom av utanpåliggande dosa och sätta den över apparatsdosa och fixa den till väggen med silikon?.
Om du vill använda infält motage finns anslutningsdosor som placeras i vanlig infäld kopplingsdosa, t ex artnummer 1437600 plus membran för att få täthet. Blir nog snyggast tror jag.
Kolla här på elbutik.se http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=1922
tack, den ser ut jätte bra och skulle blev väldigt snygg, men jag tror att jag måste använda IP 65 eftersom kopplingsdosa ligger brevid badkar i zon 1?
vet du om det finns en likande dosa som är IP65 eller IP66? (eller kan jag använda IP44?)
cheers
Neil
vet du om det finns en likande dosa som är IP65 eller IP66? (eller kan jag använda IP44?)
cheers
Neil
IP67 i område 0 badkarsanpassad samt SELV-matning max 12V AC eller 30V DCneiloc skrev:
IP44 i område 1
IP24 i område 2
IP21 i område 3
Klicka här för att svara