Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ovidkommande kommentarer raderade. Nu är min förhoppning att nivån höjs. //Mod

Kan inte TS göra så att han går tillbaka med den sneda, packar upp en annan såg och mäter den innan han lämnar butiken, och då även kollar eventuella glapp?
Det verkar ju uppenbarligen som att kvaliteten varierar.

Kan inte trådstartaren innan han köper fler sågar kontakta respektive tillverkare och fråga vilka toleranser som faktiskt finns när maskinerna produceras. Det är ju fullständigt meningslöst att gå runt och känna på maskiner i butik i förhoppningen att de är bättre än producentens kravspec. Och ställs det inte högre krav än tiondels mm och grad i tillverkningen så bortse då direkt från maskintypen. Det låter som om det kan bli dyrt.

Ovidkommande eller ej, men jag är fortfarande nyfiken på vilka träbitar som pallar den här precisionen efter lite fukt- och värmeskillnader...

Det kanske inte går att få en Ferrari och betala för en folka.
Man kanske får hosta upp för en Kapex om det är det man vil ha ? Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet med ett konvext/glappt bord när man ska kapa trä, det är ju ett levande material som ändrar storlek med en faktor 10x jämfört med materialet i sågen beroende på temperatur och luftfuktighet.

Man kan justera vinkeln med sandpapper om några av geringarna är utanför 3Sigma

Ovidkommande eller ej, men jag är fortfarande nyfiken på vilka träbitar som pallar den här precisionen efter lite fukt- och värmeskillnader..
d^_^b

H
Håller med TS att det är dåligt med sågar som glappar i de fasta lägena. Var på K.Rauta i helgen och gick runt och tittade på de märke som de hade framme. De sågar som hade icke glappande läge var Makita och Dewalt XPS. Bosch blåa serie glappade c:a 2 mm!. Förstår inte hus alla kan skriva att Bosch är så väldigt bra när man ser detta glapp i de fasta lägena. Jag kräver inte så mycket av en girsåg men att ett fast läge glappar 2 mm är DÅLIGT. Dewalt så var det 717 XPS och 777 samt makita var en större modell glömde betäckningen. Bosch blå var det både 10 och 12 serien som glappade.

hokanp skrev:
Håller med TS att det är dåligt med sågar som glappar i de fasta lägena. Var på K.Rauta i helgen och gick runt och tittade på de märke som de hade framme. De sågar som hade icke glappande läge var Makita och Dewalt XPS. Bosch blåa serie glappade c:a 2 mm!. Förstår inte hus alla kan skriva att Bosch är så väldigt bra när man ser detta glapp i de fasta lägena. Jag kräver inte så mycket av en girsåg men att ett fast läge glappar 2 mm är DÅLIGT. Dewalt så var det 717 XPS och 777 samt makita var en större modell glömde betäckningen. Bosch blå var det både 10 och 12 serien som glappade.
Något som framkommit i tråden är att det verkar vara väldigt olika på glappfronten på olika boschexemplar. Så att döma hela märket efter ett test av ett fåtal (antar jag) sågar i en affär är kanske lite vanskligt.

Jag har tex sett dw 744 i affär, med det sinnrika anhållet är felinställt, så att det "kuggar över" när man ändrar det i sidled. Nu råkar jag ha en elu 744, så jag vet att detta är något som är lätt att justera bort, hade jag inte vetat det hade jag kanske varit frestad att avfärda maskinen som skräp.

Daniel_N skrev:
Något som framkommit i tråden är att det verkar vara väldigt olika på glappfronten på olika boschexemplar. Så att döma hela märket efter ett test av ett fåtal (antar jag) sågar i en affär är kanske lite vanskligt.

Jag har tex sett dw 744 i affär, med det sinnrika anhållet är felinställt, så att det "kuggar över" när man ändrar det i sidled. Nu råkar jag ha en elu 744, så jag vet att detta är något som är lätt att justera bort, hade jag inte vetat det hade jag kanske varit frestad att avfärda maskinen som skräp.
Håller med, men har ändå funderingar. På sågar med tillräckligt bra kvalitet borde:
  • Slutkontrollen vara sådan att onödigt glapp inte finns när de lämnar tillverkaren.
  • Glappet var så litet som noggrannheten i sågen är tillverkad för (det vill säga måndagsexemplar är sådana just för att de ligger inom normen)
  • Glappet inte bli större trots alla som drar och sliter i den i affären
  • Glappet inte skilja mer mellan sågar än kvaliteten på sågen tillåter
Nu är det på sitt sätt så (ju bättre såg, ju mindre skillnader, ju stabilare inställning och ju bättre slutkontroll). Dock, slutkontroll och inställning är oftast mer det som avgör noggrannheten än sågens konstruktion. De flesta sågar kan ju justeras runt nollan. Men just glapp brukar vara det som är farligt, och även om vissa glapp kan justeras bort kan andra finnas kvar i lager och stabilitet i delar och liknande. Och uppstår de för lätt igen under användning är sågen av sämre kvalitet.

Så helt missvisande tycker jag inte det är, även om man sedan vet att man själv kan få till inställningarna bättre än de är i affären och därmed få till en bättre pryl. Men bara på de glapp man vet man kan justera bort.

--- Mats ---

hokanp skrev:
De glappade 2mm fast du dragit åt ratten?

Men allvarligt talat, det har gått troll i denna diskussion. Det finns hundratals användare av blåa gersågar här på forumet och jag har aldrig hört någon klaga på varken precision eller glapp. Mao borde det vara ett försvinnande litet problem - det finns rätt många rätt kräsna användare här....

Senast på Nordbygg i våras ryckte och slet jag i alla blåa gersågar jag kunde hitta för att se hur dom senaste modellerna kändes. Inte någon av dom glappade mer än min gamla 10s (dvs ingenting). Ej heller har jag hittat någon såg i en affär som i detta avseende lämnar mer att önska.

Att det finns bättre sågar till ett högre pris tvivlar jag inte en sekund på, men att bosch över natten börjat producera blått skräp, det är svårt att acceptera. Speciellt för en blådåre.

H
FredrikR skrev:
De glappade 2mm fast du dragit åt ratten?

Jag använder en Dewalt till att såga med hemma, har aldrig dragit till ratten i de fasta lägena. Anser att detta ska ej behövas. Svar på den fråga, nej det gjorde jag inte. Övriga märke som jag tittade på glappade inte, det vara bara blå Bosch.
Pratade med Festool innan idag. Planheten på sågbordet ska inte vara helt plant. Det ska vara lite bombat d.v.s. det ska finnas en liten kulle på några tiondelar. Detta för att materialet inte ska låsa eller kila sig fast vi sågning.

H
MathiasS skrev:
Men allvarligt talat, det har gått troll i denna diskussion. Det finns hundratals användare av blåa gersågar här på forumet och jag har aldrig hört någon klaga på varken precision eller glapp. Mao borde det vara ett försvinnande litet problem - det finns rätt många rätt kräsna användare här....

Senast på Nordbygg i våras ryckte och slet jag i alla blåa gersågar jag kunde hitta för att se hur dom senaste modellerna kändes. Inte någon av dom glappade mer än min gamla 10s (dvs ingenting). Ej heller har jag hittat någon såg i en affär som i detta avseende lämnar mer att önska.

Att det finns bättre sågar till ett högre pris tvivlar jag inte en sekund på, men att bosch över natten börjat producera blått skräp, det är svårt att acceptera. Speciellt för en blådåre.
Jag tyckte me det var konstigt. kan ju klart varit skräp eller annat som gjorde det. jag provade ett antal gånger med samma resultat.

"Anser att detta ska ej behövas"

Det är som att säga att du tycker hjulen ska sitta kvar på bilen fastän du inte dragit åt hjulmuttrarna, bara för att du bestämt dig för att det inte "borde" behövas enligt dig.

Om sågen designats för att användas med låsratt kikar du på produkt som är helt fel konstruerad för dig.

Redigerat:
Iofs är det så att på min 10s så finns det inget flex i fasta lägen oavsett åtdragen ratt eller inte. Det kan ju ha ändrats på senare modeller till förmån för något annat....

hokanp skrev:
Jag använder en Dewalt till att såga med hemma, har aldrig dragit till ratten i de fasta lägena. Anser att detta ska ej behövas. Svar på den fråga, nej det gjorde jag inte. Övriga märke som jag tittade på glappade inte, det vara bara blå Bosch.
Pratade med Festool innan idag. Planheten på sågbordet ska inte vara helt plant. Det ska vara lite bombat d.v.s. det ska finnas en liten kulle på några tiondelar. Detta för att materialet inte ska låsa eller kila sig fast vi sågning.
Ja iom detta så visar du mycket väl hur du avgör att Dewalt är 'bättre'...d^_^b

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.