13 507 läst ·
123 svar
14k läst
123 svar
El-geringssåg med precision? Ge mig förslag.
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har nu testat tre olika GCM 8 S sågar.
Såg 1: Låsning bra men sågbordet konvext.
Såg 2: Bordet plant men spärren för fasta lägen glapp. Gängade stången för låsning av horisontella geringsvinkeln krokig.
Såg 3: Låsning bra men sågbordet konvext.
Ni som är nöjda med den här sågen, var är era tillverkade? Dessa 3 är alla tillverkade i Taiwan.
Såg 1: Låsning bra men sågbordet konvext.
Såg 2: Bordet plant men spärren för fasta lägen glapp. Gängade stången för låsning av horisontella geringsvinkeln krokig.
Såg 3: Låsning bra men sågbordet konvext.
Ni som är nöjda med den här sågen, var är era tillverkade? Dessa 3 är alla tillverkade i Taiwan.
Det låter ju helt otroligt att bordet skulle vara oplant!!:O Kollade min 10SD
inga märkbara glapp, bordet plant. Körde den så dom fasta lägena "klickade" i
låste fast sågen mätte vinkeln inga noterbara avvikelser mellan gångerna.
Min är enl. typskylt tillverkad i Taiwan.d^_^b
Jag tycker att allt som TS upplevt vad gäller dessa sågar är fruktansvärt tråkigt men speglar inte min uppfattning om sågarna.
Däremot har jag vid flertalet tillfällen sett sågar i butiker som varit behäftade med dom
mest besynnerliga skador, dessa kan dock inte skyllas på sågen utan får nog
härledas till handhavandefel.Men kröka bordet skall väl inte ens dom lyckas med.
inga märkbara glapp, bordet plant. Körde den så dom fasta lägena "klickade" i
låste fast sågen mätte vinkeln inga noterbara avvikelser mellan gångerna.
Min är enl. typskylt tillverkad i Taiwan.d^_^b
Jag tycker att allt som TS upplevt vad gäller dessa sågar är fruktansvärt tråkigt men speglar inte min uppfattning om sågarna.
Däremot har jag vid flertalet tillfällen sett sågar i butiker som varit behäftade med dom
mest besynnerliga skador, dessa kan dock inte skyllas på sågen utan får nog
härledas till handhavandefel.Men kröka bordet skall väl inte ens dom lyckas med.
Detta tycker jag borde stämma då rimtligtvis de utställningsmodellerna som finns borde ha gått 0 timmar och endast packats upp. Dock vet jag inte hur många gånger som jag stått och fingrat på något på en verktygsutställning och tyckt att saker och ting varit rangligt och dåligt för att sedan när man kännt på en nyupppackad modell tyckt att allt var toppen igen. Vad händer med grejerna på varuhusen egentligen?!Nimajneb skrev:
Någon mer med samma erfarenhet?
Har du kollat det vertikala glappet i DeWalts sågbord då ...lage skrev:
Inte förtroendeingivande.
Min 8S är också tillverkad i Taiwan (2007).
Jag testade att lägga en maskinvinkel modell större tvärs över bordet (längs med anhållet). Det är med nöd och näppe det går att trycka in ett 0,05 mm bladmått på den delen av bordet som kan roteras.
Lage, hur mätte du, och vad kom du fram till?
Jag testade att lägga en maskinvinkel modell större tvärs över bordet (längs med anhållet). Det är med nöd och näppe det går att trycka in ett 0,05 mm bladmått på den delen av bordet som kan roteras.
Lage, hur mätte du, och vad kom du fram till?
Kollade på min GSM 8 från alla håll o kanter i eftermiddags när jag sågade upp några reglar... ingenstans som jag kunde upptäcka något liknande.
Får väl gå ner i källaren efter några glas vin ikväll o se om den har skevat till sig....
Får väl gå ner i källaren efter några glas vin ikväll o se om den har skevat till sig....
Redigerat av moderator:
Lagt en rätskiva, ett vattenpass, en stållinjal samt en vinkelhake så som du beskriver ovan. Alla indikerar samma sak, den vridbara delen av bordet är konvex. Dessutom ligger den några tiondelar högre än de fasta delarna av bordet.bygga_bo skrev:
Är nu på såg nummer 4.
Den vridbara delen av bordet hålls på plats med en bult och mutter i centrum. Beroende på hur hårt den muttern är dragen ändras krökningen, stabilare än så är det inte. Drog åt muttern ca ett halvt varv så blev det nästan plant, men går mycket trögare att vrida. Dock ligger det fortfarande en bit högre än de fasta delarna.
Jag kollade min lånade BestTools gersåg lite snabbt med en vinkelhake och vad jag erfor så var det roterbara sågbordet helt plant. Men de fasta sidorna av bordet ligger lite högre, samt att anhållet inte ligger i exakt rät vinkel mot sågbordet.