Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lage skrev:
Det frästa bordet på sågen var konvext.
Illa, hur mycket och omfattande uppskattar du att det är?

Har nu testat tre olika GCM 8 S sågar.
Såg 1: Låsning bra men sågbordet konvext.
Såg 2: Bordet plant men spärren för fasta lägen glapp. Gängade stången för låsning av horisontella geringsvinkeln krokig.
Såg 3: Låsning bra men sågbordet konvext.

Ni som är nöjda med den här sågen, var är era tillverkade? Dessa 3 är alla tillverkade i Taiwan.

Det är en bra fråga. Jag vet faktiskt inte var min är tillverkad. Jag har inte tillgång till sågen just nu. Hur mycket oplant är bordet? Det går att mäta med rätskiva och bladmått.

Det låter ju helt otroligt att bordet skulle vara oplant!!:O Kollade min 10SD
inga märkbara glapp, bordet plant. Körde den så dom fasta lägena "klickade" i
låste fast sågen mätte vinkeln inga noterbara avvikelser mellan gångerna.
Min är enl. typskylt tillverkad i Taiwan.d^_^b

Jag tycker att allt som TS upplevt vad gäller dessa sågar är fruktansvärt tråkigt men speglar inte min uppfattning om sågarna.

Däremot har jag vid flertalet tillfällen sett sågar i butiker som varit behäftade med dom
mest besynnerliga skador, dessa kan dock inte skyllas på sågen utan får nog
härledas till handhavandefel.Men kröka bordet skall väl inte ens dom lyckas med.

Men nog måste en såg i hemmabruk ta mer stryk en i en butik....

Tror att Bosch kap/ger har varit tillverkade i många år i Taiwan och det är ju inte problemet.

Redigerat:
Nimajneb skrev:
Men nog måste en såg i hemmabruk ta mer stryk en i en butik....
Detta tycker jag borde stämma då rimtligtvis de utställningsmodellerna som finns borde ha gått 0 timmar och endast packats upp. Dock vet jag inte hur många gånger som jag stått och fingrat på något på en verktygsutställning och tyckt att saker och ting varit rangligt och dåligt för att sedan när man kännt på en nyupppackad modell tyckt att allt var toppen igen. Vad händer med grejerna på varuhusen egentligen?!

Någon mer med samma erfarenhet?

Jag har läst tråden, och ett citat från programmet Arga snickaren på TV5 far genom huvudet...

"Snickeri är inte kärnfysik." :P

Mikael_L
lage skrev:
Har inte hunnit kolla såg nr 3 än, men om den också har problem får jag nog ge upp Bosch.
De hade Dewalt 777 + stativ för samma pris också, men jag gillar inte manövreringen av klingskyddet på den, samt att den har otydliga skalor jämfört med Boschen.
Har du kollat det vertikala glappet i DeWalts sågbord då ... :D
Inte förtroendeingivande.

Kollade min 10SD, den är gjord i Taiwan 2006.

Min 8S är också tillverkad i Taiwan (2007).

Jag testade att lägga en maskinvinkel modell större tvärs över bordet (längs med anhållet). Det är med nöd och näppe det går att trycka in ett 0,05 mm bladmått på den delen av bordet som kan roteras.

Lage, hur mätte du, och vad kom du fram till?

Kollade på min GSM 8 från alla håll o kanter i eftermiddags när jag sågade upp några reglar... ingenstans som jag kunde upptäcka något liknande.

Får väl gå ner i källaren efter några glas vin ikväll o se om den har skevat till sig....:P

Redigerat av moderator:
Jag tänker inte mäta på Boschen. En blå bosch kan inte vara skev.

MathiasS skrev:
Jag tänker inte mäta på Boschen. En blå bosch kan inte vara RAK.
:cool:

bygga_bo skrev:
Min 8S är också tillverkad i Taiwan (2007).

Jag testade att lägga en maskinvinkel modell större tvärs över bordet (längs med anhållet). Det är med nöd och näppe det går att trycka in ett 0,05 mm bladmått på den delen av bordet som kan roteras.

Lage, hur mätte du, och vad kom du fram till?
Lagt en rätskiva, ett vattenpass, en stållinjal samt en vinkelhake så som du beskriver ovan. Alla indikerar samma sak, den vridbara delen av bordet är konvex. Dessutom ligger den några tiondelar högre än de fasta delarna av bordet.
Är nu på såg nummer 4.
Den vridbara delen av bordet hålls på plats med en bult och mutter i centrum. Beroende på hur hårt den muttern är dragen ändras krökningen, stabilare än så är det inte. Drog åt muttern ca ett halvt varv så blev det nästan plant, men går mycket trögare att vrida. Dock ligger det fortfarande en bit högre än de fasta delarna.

Jag kollade min lånade BestTools gersåg lite snabbt med en vinkelhake och vad jag erfor så var det roterbara sågbordet helt plant. Men de fasta sidorna av bordet ligger lite högre, samt att anhållet inte ligger i exakt rät vinkel mot sågbordet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.