el_richard skrev:
så du menar att man behöver 6 st kablar till ett vägguttag om man har flera vägguttag.

:-)
JA, det behöver man, och då heter det 6-fas:p
du vet nog vad jag menar...

continue skrev:
Jaha. ohm mätte elementen och det visade sig att ett var trasigt. Läckte oändligt till jord. Ang kretskort så var det på helt andra ställe, kyl,frys,värmepump och 1 element hade fått smaka på 400V i samband med bortkoppling av jfb.
Inget billigt misstag men vad gör man???? Hans kompis jobbade på Telia och visste vad han sysslade med.....eller?? Trodde han iallafall..
Frågan är väl om kompisen har begripit vad han gjorde för fel, ens nu i efterhand?

Att man inte ska pilla i elcentralen om man inte vet vad man håller på med är väl ganska uppenbart vid det här laget ;)

Frågan är varför man får den tokiga idén att koppla bort jordfelsbrytaren? Bevisligen hade prylen ett jordfel, antingen är det relativt litet och då kommer den läcka ström till jord vilket kanske bara slösar el, eller så börjar den koka. Alternativt är läckaget så stort att att säkringen löser ut.

Var ju väl att dom anlitade elektriker innan hela huset brann ner iaf...

Antar den s.k. "elektrikern" bara byglade faserna men inte nollan eftersom andra prylar brann upp sedan. Som sagt, varför valde han att koppla bort den fungerande JFB'n istället för den felaktiga VVB'n? Hjärnsläpp?

antagligen för att "hur svårt kan det vara med el" inställning som även vissa hempulare hade. jag råkade åxå ut för samma sak, i en nybygd maskinhall där jag dragit elen-belysning,maskiner,uttag så löste jfbn ut av någon anledning. en kläpp som jobbade hos bonden tog dit sin svärfar som var elektriker på ssab, han kopplade bort jfb och även inkommande nolla! när jag sedan kom dit för att felsöka och undrade vad han sysslat med så hade han sagt åt bonden att han inte förstod sej på jfb! anledningen till att den löste var att bonden tidigare kopplat ihop jord och nolla i en migsvets (för så gör man ju i alla handskar mm?) efter separation av jord och nolla funkade allt som det skulle. bondens mamma hade även en volvo som ibland löste ut jfbn när dom kopplade in motorvärmaren. jag undrade om han var ute efter arvet i förtid? någon hade förväxlat jord med fas/nolla i ena änden av kabeln!

bönder kommer på andraplats efter pizzabagare på amatörlistan..
många bönder är så inåt h-vete vrånga så dom skiter i vad andra säger, sitter det ett Semko 325 uttag på lagårdsväggen så ska den sitta där i 345år till, annars passar ju inte höfläktens handske... och jord å nolla är ju samma sak det har dom ju alltid sagt, PEN vad 'e de? en penna elle?

electrocuted skrev:
bönder kommer på andraplats efter pizzabagare på amatörlistan..
många bönder är så inåt h-vete vrånga så dom skiter i vad andra säger, sitter det ett Semko 325 uttag på lagårdsväggen så ska den sitta där i 345år till, annars passar ju inte höfläktens handske... och jord å nolla är ju samma sak det har dom ju alltid sagt, PEN vad 'e de? en penna elle?
Min pappa är skogs- och lantbrukare och han har ingen större respekt för elsäkerhet. "Bara det fungerar" går han efter ungefär.

//Patrik

Ja, Inte konstigt att det stryker med en och annan bonde ibland, speciellt med tanke på vilket skrämmande dåligt skick deras förlängningskablar brukar vara i. Senast i påskhelgen lånade jag ut en 3-faskabel till en polare som hade lånat kablar av en nära släkting (lantbrukare), men de var i så dåligt skick att han inte vågade använda dom. Och självklart var det 4-ledare med fulkopplad nolla visade det sig sedan. Men att låna ut såna dödsfällor är väl i princip straffbart?

hur ska dom veta att det är dödsfällor när dom gjort så i alla år och ej heller förstår sig på hur el fungerar utan påstår av ren hävd att N&PE är samma sak??
och försöker man förklara så kommer det genast: Äsch, nu överdriver du allt.. du får la inte va så känslig.. nääää de e la inge fara

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.