2 563 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
El fel VVB!!!
Sida 1 av 2
Hejsan.
Någon som har erfarenhet ang. Malmbergs varmvattenberedare? Något vanligt fel? Ska ut och felsöka en sån rolig manick. Dät har varit en "äldre" elektriker och kopplat in den, och enligt kunden ska den vara rätt kopplad men den löser jfb och nu har dem lyckas bränna kretskortet i den (kopplat bort jfb).
Kunden menar att det har varit fel på den innan inkoppling (måndags ex) och jag ska ut och kolla läget och sen rapportera till Malmbergs.
Någon som har varit med om nåt liknande??
Någon som har erfarenhet ang. Malmbergs varmvattenberedare? Något vanligt fel? Ska ut och felsöka en sån rolig manick. Dät har varit en "äldre" elektriker och kopplat in den, och enligt kunden ska den vara rätt kopplad men den löser jfb och nu har dem lyckas bränna kretskortet i den (kopplat bort jfb).
Kunden menar att det har varit fel på den innan inkoppling (måndags ex) och jag ska ut och kolla läget och sen rapportera till Malmbergs.
Någon som har varit med om nåt liknande??
Produkter som diskuteras: "värmeslingorna"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Ja jag reagerade oxå på det, men han sa det varje fall. Kretskort finns ju i allt numera. Att det läcker till jord är ju inga tvivel då den löser jfb. Det jag kan tänka mig är att det kanske kan blivit lite fel när han kopplade förbi jfb och glömt nollan på nåt vis och tutat ut 400V nånstans... Ja ja jag får se imorgon...
Skriver och berättar imorgon.
Skriver och berättar imorgon.
jag kan mycket väl tänka mej att det är fel i en malmbergs vvb. livslängden på deras dykrör i vvbna är/var ca 4-5 år, sedan hade det rostat hål i dom. jag har råkat ut för flera sådana. när jag påpekade det för dom så sa dom att det "varit" fel på dykrören. det mesta dom säljer är billigt smäck. tex halogenstrålkastare med rörelsevakt som höll 6 månader, när jag påpekade det så sa dom att "vi får tillbaka nästan alla". fråga: varför säljer ni dom då?- svar: dom är ju billiga!
Jaha. ohm mätte elementen och det visade sig att ett var trasigt. Läckte oändligt till jord. Ang kretskort så var det på helt andra ställe, kyl,frys,värmepump och 1 element hade fått smaka på 400V i samband med bortkoppling av jfb.
Inget billigt misstag men vad gör man???? Hans kompis jobbade på Telia och visste vad han sysslade med.....eller?? Trodde han iallafall..
Inget billigt misstag men vad gör man???? Hans kompis jobbade på Telia och visste vad han sysslade med.....eller?? Trodde han iallafall..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 219 inlägg
bevisligen är det skillnad på att koppla telefonledning och JFB, även om det bara är 4 trådar i båda fallen...
Allt detta tack vore malmbergs.
*stön*.. =)
2-trådar - telia - malmbergs.. kan kombinationen bli så mycket värre eller? =)
2-trådar - telia - malmbergs.. kan kombinationen bli så mycket värre eller? =)
de flesta (jag exkluderar mig i detta fall) brukar väl ha mer än ett telejack, då blir det 2 trådar in och 2 ut.. men sant att det bara behövs 2 för att det ska funka i ett jack...el_richard skrev:
dock får jag in 4 trådar från telia ändå, de andra två är tomma..
så du menar att man behöver 6 st kablar till ett vägguttag om man har flera vägguttag.

Men suck...continue skrev:Jaha. ohm mätte elementen och det visade sig att ett var trasigt. Läckte oändligt till jord. Ang kretskort så var det på helt andra ställe, kyl,frys,värmepump och 1 element hade fått smaka på 400V i samband med bortkoppling av jfb.