19 574 läst ·
102 svar
20k läst
102 svar
El fel 280 volt på fasen
Felet uppkommer ju som sagt bara ibland men när det uppkommer så är det 280 volt på L3 och det märks i alla fastigheter. Jag slår ner säkring för säkring för att försöka hitta felet, drar ur maskin för maskin. Till slut återstår endast mätarsåpet. Då har jag provat att dra ur alla säkringar där och om jag då plockar I L1 så finns fortfarande 280 på L3.tuktuk skrev:Skruva ur ! säkringen och mät huvudspänningarna och återkom med det värdet, att veta att du har 280volt på en icke ansluten fas mot jord säger ingenting.
I det fallet kan du få konstiga mätvärden som beror på mättransformatorer i exempelvis effektvakter. Vi mäter aldrig så i ett olastat system, det är alldeles för mycket felkällor som stör en multimeter. Om du envisas med att mäta en bruten fas så se till att ansluta något enfasigt som tål lite överspänning, typ ett 400Volts element på 1kw, så får vi se om det är ett verkligt värde eller ett mätfel. En multimeter är alldeles för känslig för att använda om man inte har en baslast.
Jag vet som sagt inte hur jag skall gå till väga. Det sitter ju effektvakter vet jag till värmepumpen men när hela skåpet är av och alla säkringar är nere, då fattar jag ingenting.
Kan du göra en skiss över alla fastigheter som har problemet och var mätarskåper finns.
Om du vet hur fastigheterna är kopplade "mot" varandra är det bra om du ritar in det också.
Det är ofta lättare att förklara med bilder/skisser än med bara ord.
Om du vet hur fastigheterna är kopplade "mot" varandra är det bra om du ritar in det också.
Det är ofta lättare att förklara med bilder/skisser än med bara ord.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
kan det vara så att PEN är dålig? det kan ge roliga fel, speciellt om du har ojämn belastning i huset. Ojämn belastningen med trasig PEN borde ge växelspänning i nollan, som i sin tur påverkar de andra fasernas potential
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Typ 230-240[/QUOTE]ryabacken skrev:
Då har Du avvikelsen Hos Dig
(vill Du fortsätta mäta ska Du ha en mätare som belastar vid mätning)
Kan vara en felaktigt ansluten 3fasmotor (tex pump)
är det många olika aktörer som kopplat i Din elanläggning(elektriker pumpinstallatörer mm mm)
eftersom Du har effekt i avvikelsen, när den sker, så bör Du snarast anlita en Elektriker som får gå igenom ALLT - innan någon kommer till skada
Typ 230-240[/QUOTE]
då är det riktigt från EON
Redigerat:
Mja, om L3 hoppar upp till 280 V obelastad i servisen när endast L1 belastas ligger felet innan kundens anläggning, trots att det ligger runt 230 obelastat, förutsatt att man nu inte gjort någon kullerbytta vid mätningen.hsd skrev:
Skulle vara intressant att åka förbi med multimetern men Kalmar blir lite långt.
Har du möjlighet så lägg in lite bilder på där du mätt och pkt 2 och 3 på din skiss allmänt så är det lättare att ge något vettigt svar. Inget säger att det är ok på matande sida, och dålig kontakt på PEN/N där du mätte är ganska troligt och kan ligga just på din sida eller servisanslutningen. Svaren spretar så mycket att det är bättre du logiskt och professionellt felsöker om du känner dig manad.
Hur upplevde du nivån, kompetensen hos de som varit inblandade i felsökningen tidigare? Verkligen anmärkningsvärt att inte någon då sökte rätt på det när du så tydligt har problem med nollföljdspänningar, de kan uppstå av många anledningar men praktiskt är sk nollfel, nollsläpp osv i PEN på överlägsen ohotad förstaplats.
Hur upplevde du nivån, kompetensen hos de som varit inblandade i felsökningen tidigare? Verkligen anmärkningsvärt att inte någon då sökte rätt på det när du så tydligt har problem med nollföljdspänningar, de kan uppstå av många anledningar men praktiskt är sk nollfel, nollsläpp osv i PEN på överlägsen ohotad förstaplats.
Jag tycker också det är lite konstigt att nätägaren tydligen släppe det bara.
Jag lyckades få ut ett par gubbar en fredag efter 5 mitt i sommaren för ett antal år sedan när PEN brann av där friledningen gick in på ett uthyrt torp. Telefonvakten hos elverket ville först skjuta det till måndag men jag sa "ring upp jourhavande och säg nollfel", sen kom dom på en timme.
Jag lyckades få ut ett par gubbar en fredag efter 5 mitt i sommaren för ett antal år sedan när PEN brann av där friledningen gick in på ett uthyrt torp. Telefonvakten hos elverket ville först skjuta det till måndag men jag sa "ring upp jourhavande och säg nollfel", sen kom dom på en timme.
Har du kollat så du inte har gamla nollplintar.
http://www.eon.se/Extranet/Installa...r/Nollplint/Vad-ar-fordelen-med-fast-forband/
http://www.eon.se/Extranet/Installa...r/Nollplint/Vad-ar-fordelen-med-fast-forband/