Det låter som ett dyrt element. Något av principen bra lösning på ett obefintligt problem, men sådana har ju slagit förr. Att slå av och på med längre intervall och alltid pricka nollgenomgången ger inte heller de typiska övertoner som en fasvinkelstyrd dimmer ger. Vi lär få se om din spådom stämmer.

Erik

Om min spådom går i uppfyllelse hänger säkert ihop med hur mycket genomslagskraft vi får för allmänna klagomål på "otrevlig" belysning och för den delen elprylar som väsnas eller liknande. En liten men inte försumbar del av befolkningen störs nog klart mer än snittet av sånthär.

Det där med att jämna ut störningar kan kanske däremot bli något som lönar sig ekonomiskt den dagen vi eventuellt får elmätare som tar mer betalt ju mer man "skitar ner" strömmen.

Appropå elprylar som väsnas så gick jag på en nit nyss i stugan, jag monterade upp en dyr-fin lysrörsarmatur med 2st sånadär moderna smala 49W-lysrör (långa) och elektronisk "reaktor" med flimmerfritt ljus. När jag började använda den så upptäckte jag att elektroniken verkar använda en switchfrekvens som precis ligger på gränsen för vad som är hörbart, precis sådär att det egentligen inte hörs en särskilt tydlig ton men att man får huvudvärk efter en stund...

Nu glider jag lite från ämnet här:
En intressant fråga är om/när de här vägningskurvorna för bullermätning kommer revideras för att stämma med vilket buller som faktiskt är störande/skadligt istället för som idag (?) och förr vad som stör ett vanligt samtal mest.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.