Hej

Har en poolbelysning på 12V 300W där kabeln sticker ut några decimeter från poolen.

Hur skarvar jag denna samt vilken kabel väljer jag för att förlänga denna 7 m bort till pumphuset där jag tänker ha transformatorn.

/mike

tommib
Det enkla svaret är att du lämnar det åt elektrikern eftersom det kräver behörighet (>200VA). Det längre är att du måste dimensionera för spänningsfall och tänkt belastning. Om du söker på 12v kabel dimensionering på google får du fram massor av bra nomogram som talar om hur grov kabel du ska ha. Eftersom vi pratar 25A så blir det en rätt grov kabel (minst 6kvmm, troligen 10). Hur man gör själva skarven lämnar jag till någon annan. Det beror på om den ska ligga i mark eller under ett trädäck. Det är också extremt viktigt att den blir bra gjord med tanke på effekten. Vad säger pooltillverkaren? De borde ju ha en färdig lösning. El vid pool är inte lämpligt för egna lösningar...

Pooltillverkarna tillhandahåller en kopplingslåda,otät, att lägga i direkt anslutning till poolen, därefter får man klara sig själv.

Pahlen skickade med 2 sockerbitar för skarving osså

Om du byter till LED så klarar du dig på tunnare kabel. Det finns retrofit-modeller som passar i gamla fästen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.