Det där tycker jag beror lite på upplägget av jobbet.Gabbe1 skrev:
Ska man dra slangen och ledarna i själv, eller får hjälp av någon bekant så är det kanske inte så väldigt motiverat med ett högre pris för denna slang. Tycker jag.
Det är ju annan femma om det kostar 4-500:- per timme i arbetstid, då går det på ett annat sätt att motivera en dyrare produkt som spar lite tid.
OK, det är ju feltänkt iofs att tänka på sin egna tid som gratis, men det är i vilket fall inte samma kostnad.
Men att köpa PM-flex från elbutik m.fl nätbutiker är ju inget att tveka över. Det är ju inte ens dyrare än att köpa skitslang från Biltema.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Återigen om man ska göra jobbet själv så är det väl ännu större anledning att satsa några kronor mer på bra material så att man slipper slita sitt hår. Dessutom är PM Flex easyflow + lite mer förlåtande om man är ovan att dra slang. Man har större chans att få i trådarna då om det kanske skulle bli lite långt eller lite många trådar.Mikael_L skrev:Det där tycker jag beror lite på upplägget av jobbet.
Ska man dra slangen och ledarna i själv, eller får hjälp av någon bekant så är det kanske inte så väldigt motiverat med ett högre pris för denna slang. Tycker jag.
Det är ju annan femma om det kostar 4-500:- per timme i arbetstid, då går det på ett annat sätt att motivera en dyrare produkt som spar lite tid.
OK, det är ju feltänkt iofs att tänka på sin egna tid som gratis, men det är i vilket fall inte samma kostnad.
Men att köpa PM-flex från elbutik m.fl nätbutiker är ju inget att tveka över. Det är ju inte ens dyrare än att köpa skitslang från Biltema.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Om du skall ha en separat inbyggnadsugn, så kopplas de ofta in med enfas 16A. Dvs 2,5 kvmm.
Jag använder inte easy flow + bara för att det sparar tid utan snarare för att det sparar "suck o stön", jag är ju inget proffs och för mig går det enklare/fortare om jag slipper trassla med dragtråd, med easy flow + så brukar jag helt enkelt skjuta in trådarna på sträckor upp till 5-8m, detta är oftast mycket svårt i en vanlig slang.Mikael_L skrev:Det där tycker jag beror lite på upplägget av jobbet.
Alla får ju såklart göra som dom vill, men jag kommer alltid rekommendera easy flow + till alla som frågar efter tips på slang.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bra poängterande. Händer ofta man tvinnar ihop FK:n (med isolering) och bara trycker in i slangarna när det rör sig om några enstaka meter.Gabbe1 skrev:Jag använder inte easy flow + bara för att det sparar tid utan snarare för att det sparar "suck o stön", jag är ju inget proffs och för mig går det enklare/fortare om jag slipper trassla med dragtråd, med easy flow + så brukar jag helt enkelt skjuta in trådarna på sträckor upp till 5-8m, detta är oftast mycket svårt i en vanlig slang.
Alla får ju såklart göra som dom vill, men jag kommer alltid rekommendera easy flow + till alla som frågar efter tips på slang.
//Patrik
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Mest prisvärda är Etmán's, som finns hos Biltema, Bauhaus, Jula. Finns både som apparatdosa och kopplingsdosa.kick3n skrev:
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kopplingsdosa-46239/
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Apparatdosa-46237/
http://www.jula.se/enkelgipsdosa-412011
Kolla bara att den är märkt Etmán i plasten och har justerbar ring, så du inte får någon annan av de betydligt crappigare dosorna som de butikerna har.
Den allra bästa dosan är Eljo's VP-2-system:
http://elbutik.se/category.html/eljo-2
Ett helt suveränt system, som löser alla montagesituationer. Ofta går det snabbare också. Med andra dosor, typ Etman så får man ibland greja och trixa till förbannelse, och ibland får man skita i att göra som man vill utan istället göra som man kan. (Dvs strömbrytare osv hamnar på annat ställe än önskvärt)
Man kan också göra som jag, blanda. Jag använde väl ca 20st VP-2 dosor och 200 Etman.
Två kopplingsdosor blev det här - i hela villan. Båda till utomhuselen, och då det var en enda säkringsgrupp men med lite styrning av tidur och skymningsrelä blev allt så krångligt att två kopplingsdosor blev nödvändigt.
Redigerat: