Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag har en fundering kring denna tumregel. Jag har aldrig hört något om denna tumregel annat än här på byggahus. Är det verkligen en tumregel som används av elektriker (allmän fråga riktad till alla, kanske främst andra elektriker)?Mikael_L skrev:
När jag fördelar över grupper så brukar jag mer gå efter antal rum i ställt för antal uttag/belysningar.
T.ex. om det är en övervåning med tre sovrum och en liten intilliggande hall. Då skulle jag lägga belysning och uttag i två sovrum på en grupp och belysning och uttag i ett sovrum och hall på annan grupp. Detta utan att tänka på att antalet uttag i respektive rum inte överskrider 5 st.
Lika så i t.ex. kök. Bänkuttag och uttag för fasta apparater får egna grupper, men sen övriga allmänuttag och belysning i köket går på samma grupp oavsett antalet vägguttag (om det inte är gigantiskt köket eller något då...).
//Patrik
Redigerat:
Ja roligt att du frågar.Patrik_Hed skrev:
Första personen som lärde mig den tumregeln var just min elektrikerkompis. Han hade inte egen behörighet på den tiden (vilket knappast spelar roll).
Ja exakt så tänker jag med.När jag fördelar över grupper så brukar jag mer gå efter antal rum i ställt för antal uttag/belysningar.
T.ex. om det är en övervåning med tre sovrum och en liten intilliggande hall. Då skulle jag lägga belysning och uttag i två sovrum på en grupp och belysning och uttag i ett sovrum och hall på annan grupp. Detta utan att tänka på att antalet uttag i respektive rum inte överskrider 5 st.
Men ett visst beaktande av tumregeln har jag alltid. Om en kombination av uttagsställen på en grupp börjar närma sig 20 funderar jag direkt om det inte är dags att dela upp det på två säkringsgrupper istället.
edit:
Jag räknade precis ihop på vad jag lagt på säkringen till hall+v-rum och fick ihop till 18 st, om jag räknar alla uttag, lamputtag och fönsterlamputtag. Då sitter 6 st ihop i 2 st flerfacksramar som jag kanske lite tokigt räknar som 6 separata uttag.
Men i vilket fall bevisar det att jag inte är helt snärjd av min tumregel.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, okej. Där ser man!Mikael_L skrev:Ja roligt att du frågar.
Första personen som lärde mig den tumregeln var just min elektrikerkompis. Han hade inte egen behörighet på den tiden (vilket knappast spelar roll).
Ja exakt så tänker jag med.
Men ett visst beaktande av tumregeln har jag alltid. Om en kombination av uttagsställen på en grupp börjar närma sig 20 funderar jag direkt om det inte är dags att dela upp det på två säkringsgrupper istället.
edit:
Jag räknade precis ihop på vad jag lagt på säkringen till hall+v-rum och fick ihop till 18 st, om jag räknar alla uttag, lamputtag och fönsterlamputtag. Då sitter 6 st ihop i 2 st flerfacksramar som jag kanske lite tokigt räknar som 6 separata uttag.
Men i vilket fall bevisar det att jag inte är helt snärjd av min tumregel.![]()
Ja, sen kanske det är lite av ett ickeproblem och därför jag aldrig hört om det (eller går efter själv). När man rumsfördelar så brukar det ju hålla sig inom rimliga gränser. Man lägger ju t.ex. inte fyra sovrum på en grupp. Kök, vardagsrum, entré och toalett på en annan grupp. Det är ju först då man börjar komma i typ 20 st uttag (i normalfallen).
//Patrik
10 gällde nog ljuspunkter per grupp/säkring i begynnelsen, på lite senare tid har man även börjat prata om 10 uttag per grupp. Men normalt har man ju blandade grupper med både ljuspunkter och uttag på samma grupp. Jag tror inte jag sett en villa med rena uttagsgrupper på 30 år. Men 10 - 15 "punkter" per grupp är nog inte helt fel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
I.o.m. KNX så börjar det väl bli lite vanligare med rena uttagsgrupper igen kanske, fast då med tillägget av en eller två styrtrådar.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Det där med 10 uttag per grupp kommer nog från SS 437 01 46, som jag inte har, men Elbasen som de flesta har återger detta. Där pratar man om 10 uttag eller ljuspunkter per grupp. Men det får man bedöma från fall till fall. Bara ett kök behöver ju typ 10 grupper... Övrigt som nämns är
- minst två olika grupper till belysning, gärna två olika faser också.
- minst en grupp per 30 m².
- gärna olika grupper för uttag och belysning i samma rum (inte så vanligt...)
- egen grupp till kyl/frys för att möjliggöra separat JFB på den, hepp!
- minst två olika grupper till belysning, gärna två olika faser också.
- minst en grupp per 30 m².
- gärna olika grupper för uttag och belysning i samma rum (inte så vanligt...)
- egen grupp till kyl/frys för att möjliggöra separat JFB på den, hepp!
http://www.svenskeldesign.se/pm-flex-=fullmoon=- skrev:
är de den slangen du menar ?
dom har kampanj där nu på 3 kr metern.. måste väl vara rätt bra pris?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Och varför inte med fördragen FK då? kanske ..?
http://www.svenskeldesign.se/powerflex-fordragna-halogenfria-flexror
Men vänta in lite att få minst en åsikt om fabrikatet - Powerflex ...
Och förövrigt så har elbutik ännu lite lägre pris på fördraget i pipelife-slang
Samt bara aningens dyrare tom PM-flex-slang.
https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-installationsror?category_id=1918
http://www.svenskeldesign.se/powerflex-fordragna-halogenfria-flexror
Men vänta in lite att få minst en åsikt om fabrikatet - Powerflex ...
Och förövrigt så har elbutik ännu lite lägre pris på fördraget i pipelife-slang
Samt bara aningens dyrare tom PM-flex-slang.
https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-installationsror?category_id=1918
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
Vad är det för fel på VP rör?
Korvar sig inte och behöver inte klamras med 6 klammer per meter.
Slät insida.
Slang kan man använda i hörnorna.
Protte
Korvar sig inte och behöver inte klamras med 6 klammer per meter.
Slät insida.
Slang kan man använda i hörnorna.
Protte
Inget större fel, förutom att det tar lite mer tid att förlägga.prototypen skrev:
Min elektrikerkompis ville använda rör, jag köpte slang ändå ...
Och ändå behövde jag ju ändå inte betala för jobbet ...
Slang drar man väl i max 2 klammer / meter så länge som det är något vettigt fabrikat.
Mikael_L skrev:
Ja jag såg de, och de blir inge dyrare heller, och sen minskar man på jobbet med att dra kabel bara..
Pipelife Powerflex FK 3G1,5/16mm (100m)
eller
[h=1]PowerFlex - fördragna halogenfria flexrör[/h]
Skilljer sig ca nästan 1000 kr om man bestället 300meter av varje.. med fördraget..
eller
[h=1]PowerFlex - fördragna halogenfria flexrör[/h]
Skilljer sig ca nästan 1000 kr om man bestället 300meter av varje.. med fördraget..
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Var det en fråga om det var värt de extra pengarna? Tveksamt, jag tror inte det är många som använder halogenfritt i villor.kick3n skrev: