Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Slarvig typografi. Ser snarare ut som något från mitten av 80-talet. Screentryckt aluminium från fotosats.
  • Tveksam blandning av gammal och ny svenska. Det skall låta ”fint” och myndighetsutövande.
  • Kasst ordmellanrum
  • Indrag efter blankrad används ALDRIG. Det är bara för sammanhållna stycken.
  • Upplägget med rubrik och kolon brukar uppmana till punktlista.
  • Någon har ostraffat blandat Futura och Gill Sans i samma sättning (tryckorten på vänstersidan …4439) utan att känna till att det är dödsstraff på detta.
Tyder på att ”fel” person hos en tillverkare har utformat texten och sedan har den gått i arv. Troligtvis en pensionfärdig ingenjör som aldrig lämnade kanslisvenskan bakom sig. De som skriver ”Er”, ”Ni” ”såsom” och ”o” istället för ”och”. Inte någon sättare som har igjort det här. 🤓
Här har vi Futura och Gill Sans för jämförelse.
Futura verkar finnas i rätt många varianter, det här är bara ett axplock.

• IMG_20260715_141349_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260715_140939_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Futura är det kan jag intyga. Gnuggat tusentals rubriker och texter med Futura. Vilket tålamod man hade då! Har kvar ark om någon vill se!
Samma här. Saker man helst vill glömma. Men jag kommer ihåg att Gill Sans bara fanns på Mecanorma som hade mattare bärfilm. 🤓

MultiMan
Jag hittade några Mecanorma, som du säger hade annan bärfilm.
Några andra bilder på specialark när man ville snygga till det och göra t ex kuponger med anvisning för att klippa ut. Copyright, bubblor, hörn och linjer.
Ville man ha annan färg fick man köpa ett helt ark i rätt färg.
Det tog rejält med tid att gnugga alsterna.

PXL_20260715_161810523.jpg
Skapa konto

PXL_20260715_161940052.jpg
Skapa konto

PXL_20260715_161933483.jpg
Skapa konto

Ute och lagar stenskott på min nya favoritbil! Det är definitivt mycket tråkigare än att skapa något fint med gnuggisar! 😒

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Inte att förglömma rastergnuggisarna för det där serietidningsstuket på illustrationerna. 😁

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Hur ser ni på Myriad? Jag har en gång varit i ett sammanhang där en "konstnär" var rabiat i att använda den i ett tekniskt fall där det var mycket störande då ingen absolut inget såg några fördelar och dessutom inte hade den installerad.

tommib
Hade konstnären möjligen en äppelförsedd dator? De tenderar att ha det...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hade konstnären möjligen en äppelförsedd dator? De tenderar att ha det...
Exakt så och dessutom det mest ostrukturerade workspace man kan tänka sig för diverse bidrag tex bilder i olika skala lagda ut över något som nog var km2 där han zoomade in mot mm2 stora delar av sin normala skärm för att jobba vidare neråt. En upplevelse på sitt sätt men vansinnigt i sammanhanget.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Ute och lagar stenskott på min nya favoritbil! Det är definitivt mycket tråkigare än att skapa något fint med gnuggisar! 😒
Kan du inte kombinera nytta med nöje och sätta gnuggisar över stenskotten? Tycker mig se några lämpliga kandidater där på arken. 😆

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Rattarna på framsidan vill jag dock bibehålla i original, och vridbara dock utan funktion.
[bild]

Så jag kapade av axlarna, svarvade ner dom lite....
[bild]

...och svarvade även passande gängor för att kunna lösa det.
[bild]
Fortsatt med retrofit av radio ikväll.
Löder lite sladdar.
Radio_2.jpeg
Skapa konto

Spännande att se om ersättarna kan leverera den där djupa basen, som troligen originalet gjorde (utan att ha fått njuta av dom).
För säkerhets skull blir det två högtalare.
Radio_4.jpeg
Skapa konto

Intressant att det här har varit en del av tillverknings processen, det var säkerligen inte helt utan mänsklig inblandning.
Radio_1.jpeg
Skapa konto

Och det blir en hyfsat stor skillnad på volymen av inkromet beträffande originalutförandet kontra retrofit.
Radio_3.jpeg
Skapa konto

• Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Löder lite sladdar.
Anar jag en Weller lödstation?

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Anar jag en Weller lödstation?
Helt garanterat.
Är det viktigt? i denna tråd?

Jag tycker öht att Hannuse borde ha startat en egen tråd för just detta projekt, för det är absolut mycket intressant och spännande, men dock ganska OT här.

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det viktigt? i denna tråd?
Viktigt nej. I denna tråd, ja jag har en själv som nog närmar sig 50 års ålder och det är väl nästan arkeologisk ålder när vi pratar elprylar? Köptes från Elfa och var "svindyr" men årskostnaden har varit hanterlig. 😀

Och jag tycker nog att om gnuggisar platsar så gör Weller det. 😉

Här har vi en äldre bordslampa där det fortfarande krävs vanliga glödlampor för att den ska fungera då led inte ger den värme som behövs för att luften ska stiga och vrida runt den cylinder som sitter innanför skärmen och ger lampan dess flammande effekt.
Samma sak är det med lavalampor som måste ha värme för att hålla vaxet flytande.

• IMG_20260716_065756974_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Viktigt nej. I denna tråd, ja jag har en själv som nog närmar sig 50 års ålder och det är väl nästan arkeologisk ålder när vi pratar elprylar? Köptes från Elfa och var "svindyr" men årskostnaden har varit hanterlig. 😀

Och jag tycker nog att om gnuggisar platsar så gör Weller det. 😉
Ha ha, ja lödstationen platsar nog nästan här.
Köpte den 1985 för surt förvärvade pengar, och den beställdes från ELFA, och kommer ihåg ångesten när hela besparingen for iväg.
Ser att motsvarande Weller kostar närmare 5kkr idag, men vilken kvalitetspryl !!!
Den har varit en bra kamrat i drygt 40år!

Weller_1.jpeg
Skapa konto

Och jag håller med @Mikael_L - det blev lite väl många OT inlägg om en och samma pryl.

• Gilla
  • Älska
hjalmar17 och 6 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Hur ser ni på Myriad?
Nu blir det OT.
Myriad är en av Adobes mest välgjorda sanserifer och var det första med Multiple Master. Man kunde steglöst skapa olika vikter och bredder. Fanns även typsnitt med justering av optisk vikt (som Minion) och steglös förändring mellan serif och sanserif (Penumbra).Här gick det över styr för dåtidens grafiker som aldrig fattade hur eller om det skulle appliceras i layouter. Sedan blev typsnitt var mans egendom och allt gick överstyr.
  • Myriad MM var det urspungliga ersättningstypsnittet i PDF-filer innan Adobe Sans skapades. De är i princip samma typsnitt, men Adobe Sans har gömts undan i applikationen istället för att installera ett separat typsnitt
  • Apple använde INTE Myriad officiellt. Det var ett helt separat typsnitt med ett annat namn. Det var 100% överensstämmande med Myriad. 😉 Sedan drygt 10 år används det egna typsnittet San Francisco som är helt unikt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.