3 750 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
El anslutning vp?
En korkad fråga! Jag skall till och installera en berg vp i garaget där hemma. Skulle man rent utav kunna använda sig av 3 fas handsken till motorvärmeren som el anslutning till vp:n? Slipper då dra separat matning till vp:n från centralen. Alltså bara docka en hane mot 3 fas honan på vägg och sedan till vp:ns lilla gruppcentral?
Använder inte motorvärmaren så det känns onödigt att ha en handske för nåt som aldrig används.
Nån som har åsikter eller råd?
Använder inte motorvärmaren så det känns onödigt att ha en handske för nåt som aldrig används.
Nån som har åsikter eller råd?
Förlängningskabel till en fast monterad värmepanna?
Känns lite himpa impa.
Förlängnigskablar används till tillfälliga anläggningar. samt får inte en förlängningskabel fast förläggas och den kan inte ligga på golvet med risk för åverkan.
Jag hade behållt uttaget men dosat av kabeln och från den dosan gått fram till värme pannan och där satt en arbetsbrytare.
Sitter inte arbetsbrytaren imom synhåll från värmepanan skall den vara låsbar.
Du kan juh kanske vilja använda uttaget ngn gång i ditt liv
Känns lite himpa impa.
Förlängnigskablar används till tillfälliga anläggningar. samt får inte en förlängningskabel fast förläggas och den kan inte ligga på golvet med risk för åverkan.
Jag hade behållt uttaget men dosat av kabeln och från den dosan gått fram till värme pannan och där satt en arbetsbrytare.
Sitter inte arbetsbrytaren imom synhåll från värmepanan skall den vara låsbar.
Du kan juh kanske vilja använda uttaget ngn gång i ditt liv
hehe ;Dsverre skrev:
Dock vid en Vp så sitter den för att kunna bryta strömmen vid arbete.
Men som sagt
Det är inte en blå handske? 8)
Ja , alltså jag har inte undersökt saken så grundligt än! Men hade bara en slö idè om att "jacka" i en handske för att sen vid vp:n sätta en central och arbetsbrytare.
Kanske ändå är bäst att dosa istället? 3 fas motoruttag??? Jag har bara tagit för givet att det var det eftersom det först på mitt gruppschema står motorvärmaruttag. Första gruppen om 3 säkringar är sen också på 16 A. Har bara trott att 3 fas handsken i garaget är motorvärmaren!? Det sitter för övrigt en vanlig 1 fas utanför garagedörren som lite mer troligt borde vara just för motorvärmaren. Vad är då 3 fasen för nåt ???
Kanske ändå är bäst att dosa istället? 3 fas motoruttag??? Jag har bara tagit för givet att det var det eftersom det först på mitt gruppschema står motorvärmaruttag. Första gruppen om 3 säkringar är sen också på 16 A. Har bara trott att 3 fas handsken i garaget är motorvärmaren!? Det sitter för övrigt en vanlig 1 fas utanför garagedörren som lite mer troligt borde vara just för motorvärmaren. Vad är då 3 fasen för nåt ???
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det råkar inte stå "Motoruttag"? (Alltså om man vill koppla in 3-fas elmotor (Vedkap/klyv el. dyl)?
Klicka här för att svara