En korkad fråga! Jag skall till och installera en berg vp i garaget där hemma. Skulle man rent utav kunna använda sig av 3 fas handsken till motorvärmeren som el anslutning till vp:n? Slipper då dra separat matning till vp:n från centralen. Alltså bara docka en hane mot 3 fas honan på vägg och sedan till vp:ns lilla gruppcentral?

Använder inte motorvärmaren så det känns onödigt att ha en handske för nåt som aldrig används.

Nån som har åsikter eller råd?
 
hej
hade varit jag hade jag bytt motoruttaget mot en säkerhetsbrytare sedan vidare med kabel till vp tex eklk 5x2,5
 
RilleRock
Förlängningskabel till en fast monterad värmepanna?
Känns lite himpa impa.
Förlängnigskablar används till tillfälliga anläggningar. samt får inte en förlängningskabel fast förläggas och den kan inte ligga på golvet med risk för åverkan.
Jag hade behållt uttaget men dosat av kabeln och från den dosan gått fram till värme pannan och där satt en arbetsbrytare.
Sitter inte arbetsbrytaren imom synhåll från värmepanan skall den vara låsbar.
Du kan juh kanske vilja använda uttaget ngn gång i ditt liv :)
 
Jag hade plockat bort 3-fasuttaget och satt en säkerhetsbrytare istället... dock så är det ju inte säkert att det räcker med 5G2,5 till VP'n...
 
RilleRock
Kinslayer skrev:
Jag hade plockat bort 3-fasuttaget och satt en säkerhetsbrytare istället... dock så är det ju inte säkert att det räcker med 5G2,5 till VP'n...
Arbetsbrytare ;)
 
RilleRock
Läste lite nogrannare nu. :D
Det skulle visst till undercentral för VP .
Sätt bara en dosa då och förläng matarkabeln bort till undercentralen där jag förutsätter finns en huvudbrytare.
 
Vad har du haft för bil ??? ???

Trefas till motorvärmaren, kan det stämma??

Arbetsbrytare, säkerhetsbrytare, kärt barn har många namn, men i föreskrifterna är det en elkopplare och inget annat ;D
 
RilleRock
sverre skrev:
Vad har du haft för bil ??? ???

Trefas till motorvärmaren, kan det stämma??

Arbetsbrytare, säkerhetsbrytare, kärt barn har många namn, men i föreskrifterna är det en elkopplare och inget annat ;D
hehe ;D
Dock vid en Vp så sitter den för att kunna bryta strömmen vid arbete.
Men som sagt :P

Det är inte en blå handske? 8)
 
Ja , alltså jag har inte undersökt saken så grundligt än! Men hade bara en slö idè om att "jacka" i en handske för att sen vid vp:n sätta en central och arbetsbrytare.

Kanske ändå är bäst att dosa istället? 3 fas motoruttag??? Jag har bara tagit för givet att det var det eftersom det först på mitt gruppschema står motorvärmaruttag. Första gruppen om 3 säkringar är sen också på 16 A. Har bara trott att 3 fas handsken i garaget är motorvärmaren!? Det sitter för övrigt en vanlig 1 fas utanför garagedörren som lite mer troligt borde vara just för motorvärmaren. Vad är då 3 fasen för nåt ???
 
Det råkar inte stå "Motoruttag"? (Alltså om man vill koppla in 3-fas elmotor (Vedkap/klyv el. dyl)?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.