3 369 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
El 12V i sommarstuga, kabelarea, regulator, vattenpump...
Hej!
Köpte för 1,5 år sedan en sommarstuga med 12V el från solcellsanläggning. Jag är skitkass på el!
Renoverar som en galning och undrar nu så jag inte gör bort mig...
Byggt ut stugan, bygger nytt kök och gräver brunn, drar in vatten.
Tänkt vattenpump:
FLO-JET 12 VOLT VATTENPUMP 19 LITER, strömförbrukning 12 A.
Avstånd till pumpen är 15 meter. Kabelarean som krävs enligt räknesnurra jag hittat 16 m2. Sant? Låter jättegrovt!
Regulatorn som sitter i anläggningen idag heter Sunwind 12VA, det sitter säkringar på 10 A. Låter som att det inte ska fungera. Ny regulator?
Köpte för 1,5 år sedan en sommarstuga med 12V el från solcellsanläggning. Jag är skitkass på el!
Renoverar som en galning och undrar nu så jag inte gör bort mig...
Byggt ut stugan, bygger nytt kök och gräver brunn, drar in vatten.
Tänkt vattenpump:
FLO-JET 12 VOLT VATTENPUMP 19 LITER, strömförbrukning 12 A.
Avstånd till pumpen är 15 meter. Kabelarean som krävs enligt räknesnurra jag hittat 16 m2. Sant? Låter jättegrovt!
Regulatorn som sitter i anläggningen idag heter Sunwind 12VA, det sitter säkringar på 10 A. Låter som att det inte ska fungera. Ny regulator?
Kan lägga till att det var en elektriker som hade stugan innan oss som dragit in elen. Han har valt tunna jäkla kablar överallt. Allt nytt jag satt in är 2,5m2 som går till lampor m m. Matningen fram lägger jag med 6m2 kabel
Gjorde en beräkning av ledararea i en app. Med ett spänningsfall på 10% kommer den ner till 10 mm2 i area.
Edit, såga att pumpen tydligen även fungerar ner till 10 V, så med 15% spänningsfall ger min beräkning en area på 6 mm2, kanske hanterbart?
Edit, såga att pumpen tydligen även fungerar ner till 10 V, så med 15% spänningsfall ger min beräkning en area på 6 mm2, kanske hanterbart?
Redigerat:
Klicka här för att svara