GK100 skrev:
Det finns inget som hindrar att dra den i rör i såna här sammanhang, dvs med rör utanpåliggande som extra skydd eller för att inte behöva klamra så mycket osv. Det man inte ska göra om det ska vara helt regelrätt är att dra in oskalad kulo längre sträckor i en infälld rörinstallation.
Du får inte lägga "kulo" i rör annat än korta bitar som genomföring genom en vägg tex.

EKRK 300/500 V

Internationell beteckning SE-N05VA5V-U
Kabeln är avsedd för öppen fast förläggning inomhus i torra icke brand- eller explosionsfarliga lokaler.

Rrrrr skrev:
Du får inte lägga "kulo" i rör annat än korta bitar som genomföring genom en vägg tex.
Jag ifrågasätter inte på något sätt detta påstående men kan någon förklara för mig varför man inte får det? Vad finns det för risker med att "kulon" får ett extra skydd i form av ett VP-rör?

Jag kan IOFS tänka mig att ett framtida kabelbyte kan bli marigt men med öppet förlagda rör på en kattvind borde detta ändå inte vara något större problem.

Att man inte får dra EKRK dolt kan bero på att metallskärmen den är försedd med sällan är jordad då det i många kulo-installationer helt enkelt inte finns jord att tillgå. Om man t.ex. drar en spik genom kabeln är risken stor att metallskärmen blir spänningsförande, resten får du räkna ut själv...

snaggletooth skrev:
Att man inte får dra EKRK dolt kan bero på att metallskärmen den är försedd med sällan är jordad då det i många kulo-installationer helt enkelt inte finns jord att tillgå. Om man t.ex. drar en spik genom kabeln är risken stor att metallskärmen blir spänningsförande, resten får du räkna ut själv...
Jo det kan jag nog... Men här handlade det väl om friliggande VP-rör på en kattvind och lyckas man dra en spik genom dessa lyckas man nog även utan rör...

Fråga 85 i 104 frågor och svar handlar om just användningen av EKRK. Att den fortfarande inte tillåts i badrum och andra förläggningssätt som EKK/EKLK är tillåten för beror på att tillverkarna slentrianmässigt hänvisar till den gamla produktstandarden för döds-kulon med sin berörbara mantel. Dagens EKRK skulle mycket väl kunna ha ett bredare användningsområde.

En spik genom den gamla döds-kulon medför extra ödesdigra effekter då den åtkomliga metallmanteln kan bli strömförande efter hela kabelns längd. Det är troligen anledningen till att den inte får vara dold, där avsikten är att minska risken för just genomspikning. En genomföring rakt igenom en vägg är ju ganska skyddad i det avseendet. Likaså torde ett synligt VP-rör förhindra dom flesta att spika just där...

Här en en gammal diskussion: http://www.byggahus.se/forum/el/129676-ekk-genom-en-vaegg.html

Dagens EKRK har ju inte samma risker, men så länge som tillverkarna inte anger annat så gäller officiellt att den ska förläggas synligt i torra rum.

Huruvida manteln i EKRK är ansluten till jord eller inte tror jag inte har någonting med detta att göra.

Alfredo skrev:
Jo det kan jag nog... Men här handlade det väl om friliggande VP-rör på en kattvind och lyckas man dra en spik genom dessa lyckas man nog även utan rör...
Ja det jag avsåg tidigare är det inga problem med, kabeln är fortfarande fritt förlagd och inte dold eller del i ett infällt installationssystem. Att använda några rakbitar rör som förstärkt skydd eller för att underlätta förläggningen i ett sånt utrymme fanns inte ens hinder mot i föreskrifter från gamla EKR kulons tid. Annars är det precis som Bo skriver så att denna kabel lyder under samma normer för tillverkaren som i princip EKR gjorde. Därför alla dessa hårklyverier kring biledaren, användningsområdet mm.

Är bara kattvinden att se som ett torrt utrymme utan brand eller explosionsfara är det inga problem med kulon, både med och utan några meter rör. Givetvis ska man inte dra in den i bockade och långa rördragningar utan bara några bitar med kabeln fri vid ev böjar så kan inte ens den mest nitiske klanka på jobbet, snarare tvärtom.

Är det tillåtet att dra kulo i synligt VP-rör så borde det väl vara tillåtet att dra kulo i synlig kanal/list också? (Risken att någon spikar in i en plastkanal torde väl vara rätt liten).

Se här svaret på den frågan från Voltimum:
Hej,
Nej det är inte tillåtet. EKRK är enbart avsedd för öppen förläggning inomhus.
Läggs det i en list räknas det som dold förläggning, dvs välj EKK-LIGHT istället.
Mvh
Andreas Malm/Mattias Hellqvist
Mattias Hellqvist
Produktchef för Styr- och kraftkabel 1-36 kV
Draka Kabel Sverige AB
Detta var iofs skrivet innan nya elinstallationsreglerna kom. Men jag tror inte det har nåt att göra med dem utan det är tillverkaren av respektive kabel som bestämmer.. Och Produktchefen för Draka borde väl veta.. om nån?

Rrrrr skrev:
Är det tillåtet att dra kulo i synligt VP-rör så borde det väl vara tillåtet att dra kulo i synlig kanal/list också? (Risken att någon spikar in i en plastkanal torde väl vara rätt liten).

Se här svaret på den frågan från Voltimum:

Detta var iofs skrivet innan nya elinstallationsreglerna kom. Men jag tror inte det har nåt att göra med dem utan det är tillverkaren av respektive kabel som bestämmer.. Och Produktchefen för Draka borde väl veta.. om nån?
Good point...

//Patrik

Tomas J skrev:
Ska dra en kabel från dosa på kattvind (KV), igenom en vägg och in i en hall till ett par VU. KV är oisolerad och ej uppvärmd så frågan är om det går att använda EKRK hela vägen från dosan på KV? Eller måste man köra EKLK/EKK på KV och sen sätta en dosa där den kommer ut i hallen och sen vidare med EKRK. Problemet är att kabeln kommer ut i hallen i ett snedtak och jag tror inte det vore så snyggt att sätta en dosa där som blir att sitta lite på sned, om den ska följa taklisten vill säga.
Varför inte dra EKLK hela vägen?

Alfredo skrev:
Vad finns det för risker med att "kulon" får ett extra skydd i form av ett VP-rör?
Tack alla för lärorika inlägg!

305 skrev:
Varför inte dra EKLK hela vägen?
Fundrade på att göra så men tycker den blir onödigt tjock så jag gjorde som någon föreslog och körde med EKRK hela vägen. Det var ca.70 cm till kopplingsdosan och jag körde utan rör/slang då det hade varit trixit att få till.

Tack för hjälpen.

Tomas J skrev:
Fundrade på att göra så men tycker den blir onödigt tjock så jag gjorde som någon föreslog och körde med EKRK hela vägen. Det var ca.70 cm till kopplingsdosan och jag körde utan rör/slang då det hade varit trixit att få till.

Tack för hjälpen.
Då fick du ju en bra närmast perfekt lösning tillslut.
Varför man som i ditt fall, en typisk fortsättning av en kuloinstallation, skulle i onödan krångla med dosor vid övergångar, eller välja klumpigare mer iögonenfallande kabeltyper och förläggningssätt förstår jag inte.

Och i frågan om att låta EKRK avsedd endast för öppen förläggning ligga i en kort sträcka öppet förlagt VP-rör, tillhör den närmast samma typ som färg på slang för biledare, biledares anslutning till jord, i en eller båda ändar osv. Kan vara kul för de intresserade och man kan oftast få det till att flera alternativ kan vara riktiga enligt olika synsätt, men knappast av någon större betydelse i praktiken. Ett fackmässigt avgörande som man kan göra reda för och sakligt argumentera kring är inte så dumt i dessa fall av hårklyverier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.