4 620 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
ekrk i vägg?
En kollega som är gammal elektriker påstod häromdan att man får dra ekrk genom en vägg rakt upp och ner och även gjuta in ekrk enligt nya regler stämmer verkligen det? är det godkänt att dra ekrk bakom en list eller ska den vara 100% synlig?
Följande är ifrån Drakas hemsida om EKRK
"Installationskablar - EKRK 300/500 V
(Senast ändrad: 2007-04-02) Användning:
Öppen förläggning inomhus i torra icke brand- eller explosionsfarliga lokaler. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar."
Så svaret på frågan är nog nej det är inte godkänt. EKRK skall föräggas öppet och att gå igenom en vägg så att säga kortaste vägen är OK men inte att gå uppåt eller neråt i väggen dolt. Det är inte OK att dölja EKRK bakom lister odyl.
"Installationskablar - EKRK 300/500 V
(Senast ändrad: 2007-04-02) Användning:
Öppen förläggning inomhus i torra icke brand- eller explosionsfarliga lokaler. Ledarisoleringen skall skyddas mot direkt UV-ljus som kan uppkomma exempelvis i belysningsarmaturer och ljusskyltar."
Så svaret på frågan är nog nej det är inte godkänt. EKRK skall föräggas öppet och att gå igenom en vägg så att säga kortaste vägen är OK men inte att gå uppåt eller neråt i väggen dolt. Det är inte OK att dölja EKRK bakom lister odyl.
Låter som han menar vanlig EKK. EKRK=kulo, dvs med mantel.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 239 inlägg
När vi 2004 renoverade min BR, sa min elektriker att förläggning av EKRK rakt igenom en tegel- eller betongvägg var tillåten på kortare avstånd. Vi bytte nämligen ut Kulon mot jordat och behövde gå igenom ett gammalt hål där ett VP-rör inte gick att få i.
- Kortare avstånd? Hur långt då? frågade jag
- 20-25cm. sa elektrikern
- Men den här väggen är ju 42cm? sa jag
- 40-45cm, då! sa elektrikern och flinade
Jag tror att han menade att hans sunda förnuft gällde och reglerna sa just "kortare" avstånd utan specifik längd. Det var 2004, som sagt.
- Kortare avstånd? Hur långt då? frågade jag
- 20-25cm. sa elektrikern
- Men den här väggen är ju 42cm? sa jag
- 40-45cm, då! sa elektrikern och flinade
genom en vägg har aldrig varit fel med ekrk.
Men ej i Kanal, gjutas in, eller dras i en vägg.
Men ej i Kanal, gjutas in, eller dras i en vägg.
Klicka här för att svara