6 661 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
EKRK lös i vägg?
Sida 1 av 2
Att man inte får lägg kulo dolt är helt klart, men hur är det med EKRK?
Enligt Blå Boken får man lägga dubbelmantlad kabel dold, vilket jag tolkar som att EKRK är OK.
Har letat i SS 436 40 00, men hittar inget där om saken.
Enligt Blå Boken får man lägga dubbelmantlad kabel dold, vilket jag tolkar som att EKRK är OK.
Har letat i SS 436 40 00, men hittar inget där om saken.
Du menar EKLK nu va? EKRK är väl inte dubbelmantlad i den bemärkelsen (EKRK kallas ju också för kulo)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det inte tillverkaren som bestämmer numera?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Anledningen att jag frågade är att jag har rivit ut en bit omärkt gammal kabel (1970-tal) som matat 380 V elraddar i huset.
Det skumma är att den ser ut som EKLK, 4G1.5, moderna färger på ledarna, skärm och allt, men det finns ingen biledare.
Frågan är då:
Är det EKLK, EKRK eller något annat?
Som ni förstår vill jag återvinna och lägga den i en vägg.
Det skumma är att den ser ut som EKLK, 4G1.5, moderna färger på ledarna, skärm och allt, men det finns ingen biledare.
Frågan är då:
Är det EKLK, EKRK eller något annat?
Som ni förstår vill jag återvinna och lägga den i en vägg.
Det är EKRK du har, den får inte läggas lös i vägg. Jag skulle tro att den kabeln är från första halvan av 80-talet innan biledare infördes i "kulon". Om du jämför med EKLK har den ytterligare ett PVC hölje som utgör dubbelmantlingen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Men Mycke, nu måste vi snacka allvar... varför är du så emot att förlägga rör i väggarna? Jag kan inte förstå det...
Ska du hempula, gör det ordentligt då i alla fall.
//Patrik
Ska du hempula, gör det ordentligt då i alla fall.
//Patrik
BRUKAR faktiskt lägga rör, men här var det lite trassligt hack och därför motiverat tycker jag.
Hustrun ville prompt att knappen till fläkten på gästtoan skulle flyttas.
Alltså: Renoveringsdosa in i väggen, kabel upp på kattvinden och ner i fläkten uppifrån. Även med rör i väggen hade man varit tvungen att lägga kabel sista biten och i sådana situationer lägger jag ofta kabel hela vägen.
Det är ju faktiskt tillåtet.
Hustrun ville prompt att knappen till fläkten på gästtoan skulle flyttas.
Alltså: Renoveringsdosa in i väggen, kabel upp på kattvinden och ner i fläkten uppifrån. Även med rör i väggen hade man varit tvungen att lägga kabel sista biten och i sådana situationer lägger jag ofta kabel hela vägen.
Det är ju faktiskt tillåtet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer