11 078 läst ·
178 svar
11k läst
178 svar
Ekonomisk aspekt av villa-boende beroende på ort
Det är sant. Morgonflyg går bort. Men säg att du flyger till New York klockan 10 i Stockholm. Då får du flyga någonstans runt 06 från Luleå och lämna Piteå runt 04 någonstans senast. Blir ett projekt. Men jag förstår att för de som generellt bor i Piteå är inte långresor utomlands frekvent inget som lockar.jonaskop skrev:
Gällande flyget så har du dock rätt fel. Det går väldigt många inrikesflyg som tar ca 1h mellan Luleå och Stockholm. Imorgon (tisdag 2a april) går det 7 flyg mellan Luleå och Arlanda och då kollade jag endast på SAS. Man måste verkligen inte ta en hotellnatt om man inte vill.
Restaurangutbudet är självklart mindre i mindre orter men i de flesta samhällen med en befolkning på minst 20 000 som jag varit i (Härnösand, Piteå, Luleå, Skellefteå, etc) så finns det ett antal riktigt bra restauranger. Avståndet till dem styrs ju helt av om man själv valt att flytta ut mitt i skogen, men de allra flesta bor ju i tätorten på gångavstånd från restaurangerna.
Gällande relationer så har du ju helt klart en poäng om man endast håller sig till en ort. Där skulle jag dock vilja tillägga att många i mindre orter dejtar inte bara i orten utan också i grannorterna, man är mer flexibel med resorna. Om vi fortsätter med Piteå som exempel så har man inom 1h körtid Skellefteå, Älvsbyn, Boden och Luleå. De 5 kommunerna har en gemensam befolkning på 233 000 människor.
För att sammanfatta. Man behöver inte bo i Norrbotten om man inte vill men folk här har det bra. Vi har restauranger, vi har flygresor och vi har partners. Allting är inte så jävligt som många tror. Livet här är bra och utbudet/livet i stort är inte så skilt från vad folk som bor i större städer tror.
En timmes restid till en partner skriver jag av direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken att ha en partner en timme bort i Sthlm heller.
Likt förbannat växer inte orterna som helhet så det verkar inte locka direkt
Redigerat av moderator:
Har som jag noterade flaxat runt i världen både jobb och privat. Idag ser jag dessa kollektiva färdmedel som något jag vill undvika.
Just nu en kopp kaffe I fritidshuset sittande i schäslongen, längtar inte bort. Men passar inte alla och kanske lite åldersberoende.
Just nu en kopp kaffe I fritidshuset sittande i schäslongen, längtar inte bort. Men passar inte alla och kanske lite åldersberoende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Sidonotering, men brukar vara ”smart” för hyresgästen att inte få ett helkaklat badrum, enligt vår fantastiska hyresreglering är det standardhöjande med helkaklat och hyran går upp.kisumisu skrev:
Det är rent åt helvete hur landsbygden körs ner i Sverige. Här i Finland har vi också mer liv i byarna än ni har. I synnerhet i svenskbygderna i Österbotten och på Åland. Det är nog bara längst bort i någon avkrok i inlandet som det är lika illa med landsbygdens livskraft som i Sverige.kisumisu skrev:
Just precis vi är alla så olika människor och har olika behov.
Själv är jag nånstans mittimellan det där.
Konserter trevliga restauranger har man inte ens råd gå på om man har lån över huvudet. Men går såklart åka till oavsett var man bor och desamma gäller resor. Men här måste man o andra sidan fundera lite mer på att hur nära flygplatsen man bor snarare än vilken ort man bor. Måste säga att jag som "turist" besökt mer saker i Stockholm än vad jag gjorde när jag bodde däromkring.
Det jag dock kan störa mig på små ställen är att "alla känner alla" "jag vet bättre, min bror vet bättre, kom inte med dina ideer" mentaliteten och avundsjuka osv. Plus det där att 08 har ett visst ryckte utanför 08 området (är inte alltid så lätt komma utifrån byn). Även det att samhällsservice affärer, skolor etc läggs ner. I den här senare saken skulle jag kunna bo i grannlandet Norge. Små byar lever där!
Så kort o gott nu för mig är naturen viktig och tycker om att resa, men är ingen krogliv människa.
Rent spontant så har ju familjen i Sollentuna över 6 miljoner kvar att amortera när familjen i Piteå gör sista betalningen på huset.
😂
Får hoppas att inkomster för en familj Sollentuna är bättre än det snittet, iofs bör man väl räkna med ett par års föräldraledighet som rejält drar ner snittet. 🤔
Räknar man fortfarande iskallt med att bostaden i Sollentuna ska ta samma sjuka värdeökning en generation till eller kan vi tro att vi har lärt oss något av den havererade politiken?
Jag tror att familjen i Piteå har bäst totalekonomi och framförallt kunna bo kvar efter pensionen på ett annat sätt.
😂
Får hoppas att inkomster för en familj Sollentuna är bättre än det snittet, iofs bör man väl räkna med ett par års föräldraledighet som rejält drar ner snittet. 🤔
Räknar man fortfarande iskallt med att bostaden i Sollentuna ska ta samma sjuka värdeökning en generation till eller kan vi tro att vi har lärt oss något av den havererade politiken?
Jag tror att familjen i Piteå har bäst totalekonomi och framförallt kunna bo kvar efter pensionen på ett annat sätt.
Håller med fullständigt!H heimlaga skrev:
Har tom haft mina funderingar flytta till Österbotten. Det finns även framtidstro på folket där!
Men visst är det helt åt helskotta i Sverige. Finns ställen i Sverige där ingen mobiltäckning ens finns och i vissa fall får man täckning via Finland från nån finsk mast. Ändå gnälls det även i Finland att just telefoni ej fungerar!
Norge fanns däremot GSM täckning stortsett överallt, tom på ställen där inte ens FM radio fungerade! Var dessutom över 10år sedan så lär nog vara bättre idag med t ex 4G o 5G.
Men även där, befolkningen hade stor framtidstro och positiva.
Så jo Sverige har lite konstig landsbygdspolitik.
Enda positiva som politiken har gjort är att husen på landsbygden är billiga. I t ex Finland finns inte så stor skillnad. Märks direkt när man kör över gränsen.
Redigerat:
Vad Pite verkligen saknar är ju järnväg med persontrafik, Europaväg och flyg har man ju på bekvämt avstånd.kisumisu skrev:
Beror ju på. Bor man i Piteå har man ändå någorlunda nära till Kallax (Luleå flyg).
Nära kanske är ändå fel ord men fast man har samma avstånd eller kanske tom närmare till Arlanda, tar det mer tid där!
Okej man kanske måste ändå till Arlanda när man ska vidare. Men det finns vissa direktflyg från Luleå också.
Men det mest ultimata vore kanske bo i Luleå 😎 eller Umeå du har flyget direkt på orten!
Om dom nu har amorterat lika mycket så är deras tillgång i form av (ej belånad) bostad lika stor.P Pligg85 skrev:
Och då är deras uteblivna avkastning på det amorterade kapitalet lika (obefintligt).
Sollentunafamiljen behöver betala räntor. Men deras högre löner täcker det. Det är vad trådstarten visar.
I trådstarten spekulerade jag i sig inget om framtida tillväxt.P Pligg85 skrev:
(Ska det vara real värdeökning på bostäder så krävs tillväxt i ekonomin. Det är nog en annan tråd att spekulera i det).
Men det är blind tro då?P Pligg85 skrev:
Du struntar fullständigt i att blanda in fakta och räkna.
Nere på kommunnivå så är det våra lokalpolitiker som kör ner landsbygden till 100%. Alla pengar i vår kommun läggs till 95% inne i staden, och i de korrupta politikernas fickor.D daVinci skrev:
satsning på byarna? Nej inte en chans, men en halv miljard på ett badhus det har de råd med =)
Är Anne Wibble med oss igen, i tråden?
Begriper mig inte på allt resonemang.
Köpte huset 95 för 650 000 kr.
Idag är det värderat till 1600 000.
Så som det skrivs ovan, har det inte blivit nån värdeökning?
Jo, jag har lån kvar ... 150 000 kr. Förstår jag det som finansiellt diskutera ovan, så är det lånet som ö h t är något värt.
I s f är det rent av fördelaktigt att låna t ex 600 000 till?
Sån matte fick jag aldrig lära mig i skolan.
Jo, jag har lån kvar ... 150 000 kr. Förstår jag det som finansiellt diskutera ovan, så är det lånet som ö h t är något värt.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Vi har en egen vägförening som vi betalar till, numer även moms..D daVinci skrev:
Kopparkablarna försvann, utbytet fick vi betala.
Skötseln av vattnet i huset får man betala allt själv, mer jobb men billigare.
Avloppet får man fixa själv, det är dyrare.
Fastighetsavgift, för många dyrare än innan.
Längre resor, dyrare bränsle sämre avdrag.
Dubbla sophämtningstunnor med längre tömningsintervall.
Brevlådan får påfyllning mer än hälften så ofta.
Jag kan fortsätta hur länge som helst, men stannar där då detta inte är något jag reagerar på eller gnäller över utan mer förklarar.
/W
Verka som att du har haft en värdeökning på i reala termer på kring en halv miljon på trettio år.H Hybro skrev:Är Anne Wibble med oss igen, i tråden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo mycket kör man nog ner själv. I tornedalen finns t ex uttrycket "Ei se kannate" översatt "Det lönar sig inte".D daVinci skrev:
I den här frågan verkar Skåningar lyckats bättre i alla fall har jag fått den bilden (de flesta jag känner har flyttat åt andra hållet från Stockholm). Små orter som har industrier och andra företag t ex postorder etc verkar finnas i Skåne jämt.
Men sedan skall vi inte utesluta riksdagen! I samtliga 4 länder. T ex finska regeringen styr i Helsingfors och svenska i Stockholm. Vet ingenting om gränshandel och hur folk är vana att leva på gränsen mellan olika länder (tänker på corona tiden vad som hände).